مجتمع پتروشیمی سبلان با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول با فرمان رئیس جمهور به صورت ارتباط تصویری در عسلویه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در ادامه بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، بهره‌برداری رسمی از مجتمع پتروشیمی سبلان امروز با دستور رئیس جمهور در فاز ۲ پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع در عسلویه استان بوشهر آغاز شد.

این واحد پتروشیمی ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول را دارد و خوراک  آن یک میلیون تن گاز طبیعی در سال است که شرکت پتروشیمی دماوند از طریق خط سراسری گاز آن را تامین می‌کند.

برای ساخت پتروشیمی سبلان ۴۰۶ میلیون دلار سرمایه گذاری شده که شامل ۳۱۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۱۰ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی است.

این سرمایه‌گذاری از طریق آورده سهامدار، فاینانس خط اعتباری چین و تسهیلات کوتاه مدت تامین شده است.

ارزش محصولات این طرح پتروشیمی نیز ۴۱۲ میلیون دلار در سال اعلام شده است.


بیشتر بخوانید


در زمان ساخت پتروشیمی سبلان، چهار هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار بودند و در زمان بهره برداری نیز ۸۳۴ نفر در این مجتمع مشغول به کار خواهند شد.

پتروشیمی سبلان یکی از طرح‌های پتروشیمی زیرمجموعه پتروفرهنگ و هلدینگ انرژی سپهر به شمار می‌رود.

استفاده از کاتالیست بومی در مجتمع سبلان

 مدیرعامل پتروفرهنگ که در مراسم افتتاح مجتمع پتروشیمی سبلان در عسلویه حضور داشت، با قدردانی از تلاش تمام مدیران، متخصصان و دست‌اندرکاران طرح پتروشیمی سبلان گفت: اگرچه این مجتمع از فناوری هالدور تاپسوی دانمارک بهره می‌برد، اما بخش قابل‌توجهی از تجهیزات طرح از تولیدکنندگان داخلی تأمین شده به طوری که در این مجتمع برای نخستین بار از کاتالیست بومی سنتز متانول ساخت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی استفاده شده است.

مرضیه شاهدایی با اشاره به اینکه سبلان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ انرژی سپهر است، افزود: ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به هلدینگ پتروفرهنگ و ۴۶ درصد آن متعلق به بانک صادرات است.

او ادامه داد: فاینانس تأمین مالی طرح پتروشیمی سبلان در سال ۹۴ از محل سایناشور گشایش اعتبار اسنادی شد و با ورود پتروفرهنگ در سال ۹۷ به مدیریت مجموعه انرژی سپهر، اجرای طرح سرعتی دوچندان گرفت و اکنون آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ با اشاره به اینکه این شرکت دو مجموعه متانولی دیگر را نیز در حال ساخت دارد، بیان کرد: با بهره‌برداری از آن‌ها در دو سال آینده، می‌توان پتروفرهنگ را در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متانول در دنیا قرار داد که این امر مزیتی برای ما فراهم می‌کند که بتوان نقش پررنگی برای سیاست‌گذاری جهانی صادرات این محصول داشته باشیم و در تعیین قیمت جهانی متانول به همراه دیگر همکاران تأثیرگذار باشیم.

شاهدایی گفت: البته برای پتروفرهنگ متانول نقطه پایانی نیست و این هلدینگ با دریافت مجوز‌های لازم و حمایت‌های حاکمیتی در سال ۱۴۰۰ به صنایع پایین دستی ورود می‌کند به طوری‌که گام‌های نخست این اقدام با حمیت مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برداشته شده و به‌زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.