اکبری گفت: برخی‌ها با شلوغ کاری سیاسی در هر استانی خواستند یک مرکز ناباروری ایجاد کنند که این اقدام به نفع مردم نیست.  

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: فرآیند جمعیت یکی از مهمترین مولفه‌های اجتماعی است ولی در طول هفتاد سال گذشته مراقب جمعیت کشورمان نبوده‌ایم.

او ادامه داد: در حالی که فرآیند جمعیت یکی از مهمترین مولفه هایی است که هر حکومت و حاکمیتی باید از آن دفاع کند، در قبل از انقلاب سیاست های تهدید جمعیت شروع و مطرح شد و در بعد از انقلاب قوت گرفت. سیاست های تهدید جمعیت، در خارج از مرزهای کشور صورت گرفته و قبل از پیروزی انقلاب این پروژه خیلی قوی تر برای کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای غرب آسیا طراحی شد. 

اکبری افزود: در دوره ای این اقدامات باعث شد که برنامه ریزی برای رشد جمعیت به حد جانشینی برسد، یعنی خیلی جمعیت رشد نکند و خیلی کم در کنار هم زندگی کنیم. این اتفاق کاهش جمعیت از دهه ۸۰ شروع به منفی شدن کرد.  

مشاور عالی وزیر بهداشت توضیح داد: هنوز تصمیمات جدی و سیاست‌های درست عملیاتی برای افزایش باروری در کشور وجود ندارد. باید تمام  همت خود را برای کاهش ناباروری به کار ببندیم تا یک مادر  و پدر شادمان شوند. اما این باروری ها روی جمعیت تاثیری نمی گذارد. دولت گاهی اوقات سرمایه گذاری های بیهوده ای برای درمان ناباروری کرده است.از تعداد ۲۲ مرکز درمان ناباروری که دولت تاسیس کرده ۲ مورد آن اصلا مشتری ندارد و چند مورد هم مراجعه کننده خیلی کمی داشتند. اصلا نباید این حد مرکز ناباروری وجود داشته باشد، اما برخی‌ها با شلوغ کاری سیاسی در هر استانی خواستند یک مرکز ناباروری ایجاد کنند که این اقدام به نفع مردم نیست.  

با گسترش مراکز درمان ناباروری موافق نیستیم

اکبری توضیح داد: در درمان ناباروری اقدامات مناسبی انجام داده ایم. مشکل ناباروری زوجین به شکل مساوی و ۵۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان است، با گسترش مراکز درمان ناباروری موافق نیستیم، زیرا در حال حاضر مراکز درمان ناباروری کشور سالانه ۲۰ مراجعه کننده هم ندارند و دلیل این رخداد فقط مسائل اقتصادی نیست.

او در پایان تاکید کرد: باید چارچوب روشنی برای بالا بردن باروری در کشور داشته باشیم که متاسفانه نداریم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند ساله داری کار می کنی ؟ گیرم جمعیت هم کم نشده بود چند نفر مثل شما خرفت شده اند و هنوز سرکارند چه قانونی میگه هنوز شما کار کنی البته به اسم ............ مشاور ....
آخرین اخبار