نان یوخا یکی از سنتی‌ترین نان‌های مردم شهر غلامان در شهرستان راز و جرگلان که به عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، این بار هم اصالت و هنر بدیل زنان این خطه افتخار آفریده و پخت نان یوخا بعنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نان یوخا یکی از قدیمی ترین نان های محلی این سرزمین است که پخت آن در استان بویژه شهر غلامان در شهرستان راز و جرگلان  رواج بسیاری دارد.

نان یوخا به شیوه‌ای متفاوت و سنتی تهیه و در طول سال یک بار و آن هم در زمان عید_فطر پخت می‌شود.

روش تهیه نان یوخا به این صورت است که پس از تهیه خمیر، آن را به مدت ۱۰ ساعت استراحت می‌دهند تا خوب ورآید و پس از این مدت از آن چونه گرفته و برای تهیه یوخا استفاده می‌کنند.

 

پخت «نان_یوخا» مهارتی که میراث ملی شده است

با توجه به اینکه خمیر نان باید بسیار نازک باشد از یک وسیله‌ای چوبی به نام «اخلو» برای این کار استفاده می‌کنند. وقتی خمیر به حالت مورد نظر رسید آن را روی «ساج» قرار می‌دهند تا پخته شود.

پخت «نان_یوخا» مهارتی که میراث ملی شده است


بیشتر بخوانید


«ساج» یک قطعه فلزی همانند سپر جنگجویان است که روی اجاق قرار می‌دهند تا کاملاً داغ شده و حرارت آن به حدی برسد که به محض پهن شدن خمیر روی سطح محدب آن، ظرف چند دقیقه نان پخته می‌شود.

پخت «نان_یوخا» مهارتی که میراث ملی شده است

بعد از پخته شدن نان آن را به صورت داغ در درون سینی گذاشته و روی نان را آغشته به مخلوط روغن گوسفندی و زعفران یا روغن خوراکی می‌کنند و به صورت دوتایی بر روی هم قرار داده و سپس دو لبه هر نان را به هم می‌رسانند و بر روی هم قرار داده و در مرحله آخر بسته‌بندی می‌شود.

شکل ظاهری این نان به شکل دایره و قطر تقریبی ۳۰ سانتی متر و به ضخامت ۳ الی ۴ میلیمتر است فقط برای روز عید فطر طبخ می‌شود.

نان یوخا (یوخه) مختص قوم ترک #غلامان است. یوخا (یوخه) نوعی نان نازک مشابه لواش که چند روز مانده به عید فطر زنان هنرمند ترک در تدارک تهیه این نان می‌شوند. یوخا (یوخه) کلمه‌ای ترکی در زبان بومی منطقه غلامان و به معنی نازک است.

پخت «نان_یوخا» مهارتی که میراث ملی شده است

قابل ذکر است با توجه به اینکه پخت نان یوخا کار یک نفر نیست از اینرو زنان غلامان چند روز مانده به عید فطر به صورت گروهی یا همسایه‌ها با هم شروع به پخت می‌کنند.

نان یوخا از جمله نان‌های ثبت شده در فهرست میراث ناملموس ملی به شماره ۱۹۱۵ است.

پخت «نان_یوخا» مهارتی که میراث ملی شده است

خبرنگار : حسینی 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.