در فرهنگ بومی مردم استان خراسان شمالی پخت نان از تنوع بسیاری برخوردار بوده به‌طوری‌که بیش از ده‌ها نوع نان سنتی در مناسبت‌های مختلف در شهر و روستا‌های این استان طبخ می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اقوام ترک، کرمانج، ترکمن، تات و فارس هریک غذا‌ها، نان‌ها و آیین‌های مختص به خود را دارند.گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها که می‌گویند خلاصه‌ی تمام زیبای این خطه است.با عبور از کوچه پس کوچه‌های خراسان شمالی بوی مطبوع نان‌های محلی مشامت را فرا می‌گیرد. خراسان شمالی قدمتی به بلندای تاریخ در پخت نان‌های محلی دارد، اینجا زنان و دختران هنر طبخ نان را بعنوان میراثی ماندگار از اجداد خود می‌آموزند.نان یکی از قدیمی‌ترین غذا‌هایی است که بشر آن را تهیه کرده است، بنابراین عمر نان‌های موجود در سطح استان به تاریخچه و قدمت قومیت‌های آن بستگی دارد و تهیه و پخت این نان‌ها در طول زمان کامل‌تر شده است.پخت نان از گذشته‌های دور در میان خانواده‌های خراسان شمالی رواج داشته و زنان همچنان پیشگام در این امر بودند و امروز هم این هنر مطبوع و خوشمزه در سفره خانواده‌ها جایگاه اصلی خود را دارد.

نان‌های محلی خراسان شمالی یکی از قدیمی‌ترین نوع نان در کشور است. طعم بی نظیر و خاص این نان‌ها علاوه بر مردم استان، تمام مسافران و گردشگران را نیز مجذوب خود کرده و مزه دلپذیری برایشان به یادگار باقی می‌گذارد.بیش از ده‌ها نوع نان سنتی در مناسبت‌های مختلف در شهر و روستا‌های خراسان شمالی طبخ می‌شود، این نان‌ها به دلیل ماندگاری، عطروطعم ویژه، به‌عنوان سوغات به دیگر مناطق نیز فرستاده می‌شود.

انهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.