مدیر کل امور مالیاتی فارس گفت: مهلت نصب پایانه‌های فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ناصر هاشمی گفت: نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سبب شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی است و براساس آن مردم و فعالان اقتصادی باید هنگام خرید یا فروش کالا و خدمات از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند.

او در معرفی پایانه‌های فروشگاهی، افزود: به رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (POS)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد، پایانه فروشگاهی گفته می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی فارس ادامه داد: قانون برای مودیان مالیاتی که در این طرح شرکت میکنند مزایایی از قبیل موارد زیر در نظر گرفته است: رویکرد ادارات امور مالیاتی مبتنی بر صحت اطلاعات این دسته مودیان است، مگر اینکه خلافش ثابت شود. یعنی ماموران مالیاتی جز در مواردی که تخلف شده باشد، حق ندارند به محل فعالیت این مودیان مراجعه کرده و به دفاتر و اسناد و مدارک آن‌ها رسیدگی کنند.

او بیان کرد: به مرور فرایند ثبت نام و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای این مودیان تغییر می‌کند و نیازی به پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ندارند. فرایند ارائه فهرست معاملات فصلی برای این مودیان تغییر می‌کند و لازم نیست اقدام به پرکردن و ارسال آن کنند. سایرتسهیلات، تشویقات دیگری نیز برای این مودیان درنظر گرفته شده است. اظهارنامه این گروه از مودیان هم در صورت انطباق با پایگاه اطلاعات مالیاتی، بدون رسیدگی پذیرفته می‌شود.

هاشمی در ادامه به جرایمی که قانون برای مودیانی که در این طرح ثبت نام نکنند نیز اشاره کرد و گفت: اعمال جرایم نقدی، محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم، ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف، مسدود شدن درگاه‌ها و پایانه‌های پرداخت واحد متخلف از جرائم متعلق هستند.

مدیر کل امور مالیاتی فارس بیان داشت: اطلاع رسانی جامع این موضوع به مشمولین و برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی جهت مودیان محترم مالیاتی و مکاتبات متعدد با گروه‌های مشمول این طرح صورت پذیرفته است و مهلت نصب پایانه‌های فروشگاهی توسط صاحبان مشاغل تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری در خواهد بود.

او ادامه داد: در راستای اجرای بند (ج) ماده (۱) و مواد (۲) و (۳) قانون پایانه­های فروشگاهی و سامانه مودیان و با توجه به مهلت مقرر باقیمانده از اجرای قانون مزبور، کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) به عنوان اشخاص مشمول، از ابتدای سال ۱۳۹۹ مکلف شدند نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نمایند. براین اساس آندسته از اشخاص حقوقی و خرده فروشی‌­ها و واحد‌های صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی است.

بدیهی است اشخاص حقوقی مشمول قانون فوق­الذکر می­توانند، به منظور اجرای قانون پیش از موعد مقرر، آمادگی خود را نسبت به پیاده­سازی و توسعه نظام شبکه پایانه‌های فروشگاهی و صدور صورت­حساب الکترونیکی بر اساس استاندارد‌های مصوب اعلام کنند.

هاشمی با بیان اینکه با اجرای این قانون، گام مهمی در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی برداشته خواهد شد، اذعان داشت: انتظار می‌رود در فرصت محدود باقیمانده تا پایان اردیبهشت ماه تمامی مشمولین نسبت به ثبت نام در سامانه پایانه‌های فروشگاهی از طریق سایت tax.gov.ir اقدام تا از تسهیلات مالیاتی پیش بینی شده در قانون استفاده کنند، و مودیان در صورت داشتن هرگونه ابهام با مرکز ارتباط مردمی ۱۵۲۶ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار