دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر بهزیستی استان گیلان اثرات طولانی مدت کووید -۱۹ را تشریح کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت ، طبق گفته برخی محققان کووید -۱۹ با برطرف شدن عفونت همیشه از بین نمی‌رود و در برخی موارد، عفونت در طولانی مدت می‌تواند اثرات جدی جسمی و عصبی بر سلامتی افراد مبتلا به ویروس کرونا  ایجاد کند.

دکتر بهار پوررضا، دبیر کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر بهزیستی استان گیلان نیز در مقاله‌ای اثرات طولانی مدت کووید – ۱۹ را تشریح کرد.

در بخش‌هایی از این مقاله آمده است:

"اختلالات پس از کووید؛ شامل دامنه وسیعی از علائم بالینی جدید، راجعه یا ادامه دار هستند که بیماران می‌توانند بیش از ۴ هفته پس از عفونت با ویروس عامل کووید -۱۹ تجربه نمایند.

اگرچه اغلب افراد ظرف چند هفته پس از شروع علائم کووید -۱۹ بهبود می‌یابند، برخی اختلالات پس از بیماری را تجربه می‌کنند.

حتی اشخاصی که در زمان عفونت هیچ گونه علامت بالینی نداشته اند نیز می‌توانند به اختلالات پس از کووید مبتلا شوند.

این اختلالات انواع گوناگون داشته و ترکیبی از علائم بالینی با طول مدت متفاوت را شامل می‌شوند.

همچنین تب و تپش قلب (ضربان قلب تند یا کوبنده)، احساس گیجی در هنگام ایستادن و تشدید علائم پس از فعالیت فیزیکی یا ذهنی از سایر نشانه‌های این اختلال به شمار می‌روند.

اثرات همزمان کووید -۱۹ بر چندین ارگان بدن اگر نه همه، اکثر دستگاه‌های بدن شامل قلب، ریه، کلیه، پوست و عملکرد‌های مغز را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند جزء اختلالات پس از کووید به شمار آید.

اختلالات خود ایمنی که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن انسان به اشتباه به سلول‌های سالم ارگان‌های مختلف خود حمله می‌کند نیز می‌تواند سبب ساز تورم دردناکی باشد که بخش‌های مختلف بدن را متأثر می‌سازد.

آسیب به ارگان‌های مختلف بدن در جریان کووید -۱۹ می‌تواند سلامت افراد را در طولانی مدت به خطر بیندازد".

با توجه به همه گیری کووید -۱۹ در کشور به ویژه استان گیلان، اهمیت آگاهی بخشی و آشنایی با اثرات پس از بهبودی از این بیماری تا بازگشت سلامتی کامل و همچنین جدی گرفتن هشدار "پیشگیری بهتر از درمان" دو چندان می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.