آیت الله خاتمی گفت:شکر نعمت نظام این است ثبت نام کنندگان انتخابات قانون مدارانه عمل کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله سید احمد خاتمی،عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری  روز پنجشنبه در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در مسجد مقدس جمکران قم با تاکید بر اهمیت موضوع انتخابات در نظام اسلامی و ضرورت مشارکت پرشور و حداکثری در این عرصه مهم سیاسی و اجتماعی گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی یک جشن سیاسی است.

او  انتخابات را نعمتی بزرگ برای ملت و مردم سالاری دینی توصیف کرد و افزود: شکر این نعمت حضور حداکثری مردم پای صندوق رای است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح بیان کرد: مردم بحمدالله بصیرت دارند، اصلح آن کسی است که شرایط ریاست جمهوری را دارد، دل سوز مردم است، ضد استکبار است، مردمش را باور دارد، ضد فساد است و در فکر آن است که بار از دوش مردم بردارد.

خاتمی با اشاره به ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی مغلطه نکنند که شورای نگهبان قانونگذاری می‌کند، این شورا هیچگاه قانونگذاری نکرده و نمی‌کند بلکه قانون را تفسیر کرده است. حفط حرمت شورای نگهبان حفظ حرمت نظام اسلامی است.

اصل مهم قانون مداری در انتخابات

او افزود: ثبت نام کنندگان در انتخابات بدانند که سر سفره نظام نشستند و با قانون اساسی سرکار می‌آیند و با این راهکار انتخاب می‌شوند و اگر قانون ردشان کرد، بگویند انتخابات را تحریم می‌کنیم، یعنی نظام و قانون اساسی را قبول ندارند. اگر قبول ندارید برای چه به صحنه آمدید.

خاتمی قانون مداری را نیز به عنوان یکی از مسائل مهم انتخابات مورد توجه قرار داد و گفت: شکر نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که همه قانون مدارانه عمل کنند، آنچه که این روز‌ها در عرصه اصلاح آیین‌نامه انتخابات که بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغیه از سوی رهبر معظم انقلاب بود.

او بیان کرد: شورای نگهبان قانون را تفسیر کرده که مدیر و مدبر کسی است که حداقل چهار سال کار اجرایی کلان کرده باشد؛ کشور را می‌شود به یک بچه ۱۵ ساله داد؟

خاتمی افزود: شورای نگهبان نشست، تفسیر کرد و گفت کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود باید کارشناسی ارشد یا معادل آن باشد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: سن ۴۰ سالگی سن پختگی است و از آن سو هم سن ۷۵ سال سن سرازیری است، گفتند حداقل سن برای رئیس جمهور شدن ۴۰ سال و حداکثر نیز ۷۵ سال است.

او عنوان کرد: گفتند سوء پیشینه اقتصادی و سیاسی نداشته باشد، آنچه شورای نگهبان انجام داد این بود که انتخاباتی فاخر شکل بگیرد، انتخابات غیر فاخر در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، به هر حال تعیین صلاحیت‌ها با شورای نگهبان است، اما حفظ حرمت شورای نگهبان حفظ حرمت نظام اسلامی است.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود اوضاع فلسطین را مورد بررسی قرار داد و گفت: در فلسطین ۲ صفحه در حال ورق خوردن است که یکی صفحه رژیم جنایتکار و کودک کش صهیونیستی که در اوج ذلت و زبونی است.

امام جمعه تهران با بیان این که انتفاضه‌ای که با سنگ شروع شد امروز به موشک رسیده است، افزود: به فضل خدا روز سفید رژیم صهیونیستی را به شام سیاه تبدیل کرده است، پناهگاه‌های آن‌ها جا ندارد، و ملتمسانه تقاضای آتش بس می‌کنند و آفرین بر قهرمانان و مقاومان فلسطین، فلسطینیان و جبهه مقاومت همین انتفاضه‌ها گور صهیونیست‌ها را خواهد کَند و امیدواریم قبل از ۲۵ سالی که رهبر معظم انقلاب وعده داده شاهد محو و نابودی این رژیم غاصب، جنایتکار و کودک باشیم.

او  همچنین با عرض تسلیت حادثه کشتار ۸۵ دختر دانش آموز به دست داعش وحشی و جنایتکار و مجروح شدن ده‌ها تَن در افغانستان افزود: داغداریم در این داغ سنگین، در مقابل مدرسه‌ای که مزین به نام سید الشهدا بوده، تردیدی نیست که تروریست‌های داعش ساخته و پرداخته آمریکای جنایتکار هستند، آنچنانکه خود اعتراف کردند، آمریکا با آوردن داعش در افغانستان خیال‌هایی دارد.

خاتمی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: همان گونه که شهید حاج قاسم سلیمانی روز شما را تبدیل به شام سیاه و دولت داعش را سرنگون کرد، حاج قاسم‌های زنده به فضل خداوند پس مانده‌های حقیر داعش را به زباله دان تاریخ خواهند فرستاد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار