کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق صکوک اجاره سهام از ابزار‌های تامین مالی اسلامی برای بنگاه‌های اقتصادی است.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تامین مالی از محل اوراق اجاره مبتنی بر سهم اظهار کرد: اوراق صکوک اجاره سهام از ابزار‌های تامین مالی اسلامی برای بنگاه‌های اقتصادی است که برای تامین نقدینگی با اهداف خاص منتشر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: در این اوراق بانی (ناشر) از شرکت موقت واسط مالی برای جمع آوری وجوه سرمایه گذاران استفاده می‌کند، به این ترتیب که مشاور عرضه که معمولا یک تامین سرمایه است با فروش اوراق اجاره سهام به سرمایه‌گذاران، وجوه دریافتی را در اختیار شرکت واسط مالی قرار می‌دهد و‌ شرکت واسط با مبالغ جمع شده، سهام یک یا چند شرکت را از بانی خریداری می‌کند و پول به دست بانی یا ناشر برای اهداف در نظر گرفته شده قرار می‌گیرد و بانی (ناشر) دوباره اوراق را اجاره به شرط تملیک می‌کند که نرخ اجاره همان نرخ سود اوراق است.

قلی پور در ادامه بیان کرد: در شرایط فعلی عمده اوراق اجاره با هدف تامین نقدینگی برای حمایت از سهام شرکت بانی یا زیرمجموعه‌هایش در بازار منتشر می‌شوند. این اوراق با ضامن اصل، فرع و نقدشوندگی هستند و یا بر اساس رتبه اعتباری و بدون ضامن منتشر می‌شوند که ریسک بالاتری دارند.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اوراق اجاره مبتنی بر سهام چه کارکرد‌هایی دارند؟ بیان کرد: کارکرد اصلی این اوراق تامین مالی با نرخ مشخص و برای اهداف مشخص است. این اهداف عموما با هدف تامین نقدینگی برای مصارفی مثل تامین سرمایه در گردش یا برای تامین مالی طرح‌های سرمایه گذاری و یا حمایت از سهام زیرمجموعه صورت می‌گیرد.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که اوراق اجاره مبتنی بر سهام به چه شکل می‌توانند به بازار سرمایه کمک کنند؟ اظهار کرد: منابع مالی شرکت‌ها به ویژه هلدینگ‌ها و سرمایه گذاری‌ها و صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار طی هشت ماه گذشته صرف خرید و حمایت از سهام شده و در نتیجه ترازنامه این شرکت‌ها و صندوق‌ها در سمت راست یعنی دارایی‌ها با افزایش سرمایه گذاری‌ها تغییر کرده و توان حمایت مجدد از سهام را از ایشان گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با استفاده از اوراق اجاره سهام، این شرکت‌ها و صندوق‌ها می‌توانند از محل سهامی که داشته و خریداری کرده‌اند، مجدد تامین مالی کنند و به این ترتیب امکان تزریق بیشتر نقدینگی به بازار فراهم می‌آید.

او در پایان تصریح کرد: اخیرا و با فراهم شدن امکان انتشار اوراق بدون ضامن و بر اساس رتبه اعتباری برای شرکت‌های غیردولتی و همچنین اعلام ضمانت این اوراق توسط دولت، اگر توسط صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار منتشر شوند، قابلیت‌های تامین مالی از طریق این اوراق را افزایش داده است و در نهایت منجر به تقویت طرف تقاضا در بورس یا کاهش فشار عرضه ناشی از اضطرار مالی توسط این شرکت‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار