درششمین پویش هر هفته الف- ب- ایران، آیین رونمایی از توزیع مرحله اول پنل‌های قابل حمل خورشیدی عشایری فارس از طریق ویدئوکنفرانس با دستور وزیر نیرو برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجری طرح برق روستایی شرکت توانیر گفت: امسال ۲۰ هزار دستگاه سامانه خورشیدی به ۲۰ هزار خانوار عشایرکوچنده با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان تحویل داده خواهد شد.

علی چهل امیرانی اظهار داشت: در آستانه رسیدن به خط پایان تامین برق روستاییان، صنعت برق در اقدامی دیگر طرح تامین برق قشر دیگری از جامعه که محل سکونت ثابتی نداشته و در حال کوچ هستند، آغاز کرده است. 

او ادامه داد: به جهت سبک زندگی عشایرکوچنده، تامین برق از طریق شبکه میسر نیست لذا ساخت دستگاه مولد برق خورشیدی قابل حمل برای تامین نیاز‌های ضروری عشایر در ییلاق و قشلاق و میان بند از جمله تامین روشنایی و تامین برق تجهیزات مخابراتی و کمک آموزشی همانند موبایل و تبلت که مهمترین نیاز خانوار عشایر غیور است و همچنین دیگر وسائل برقی کم مصرف آغاز و امسال تحویل ۲۰ هزار دستگاه از این سامانه‌ها به ۲۰ هزار خانوار عشایرکوچنده با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و با مشارکت ۱۰ درصدی عشایرانجام خواهد شد.

امیرانی یادآور شد: هم اکنون ۳ هزار دستگاه آماده تحویل در ۱۵ استان به طور همزمان بوده که با دستور وزیر نیرو، این سامانه‌ها به عشایر سخت کوش تحویل شد.

چهل امیرانی، تصریح کرد: با توجه به روند تولید و ساخت دستگاه‌ها توسط سازندگان داخلی تا دو ماه آتی ۸ هزار دستگاه دیگر تولید و تحویل عشایر خواهد شد.

مجری طرح برق روستایی شرکت توانیرهمچنین ازبهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان در سال جدید خبر داد و بیان داشت: جمعیت تحت تاثیر در این تعداد روستا، ۳ میلیون و پانصد هزار نفر خواهد بود.

چهل امیرانی افزود: جهت این امر جابجایی ۱۵۰ هزار اصله تیر از معابر روستا‌ها، اصلاح و نصب ۲۰۰ هزار پایه روشنایی، اصلاح ۱۰ هزار کیلومتر شبکه برق و نصب ۴ هزار دستگاه ترانس برق نیز انجام خواهد شد.

استاندار فارس با بیان این که ۳۲ هزار خانوار عشایری در این استان زندگی می‌کنند که ۱۳ درصد از جمعیت عشایری کشور را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: عشایر جامعه‌ای مولد و همیشه در خدمت مردم و انقلاب اسلامی بوده اند که کمتر از مواهب توسعه برخوردار شده اند.

رحیمی، با اشاره به این که دو هزار و ۷۷۵ سامانه انرژی خورشیدی با هزینه حدود ۲۸ میلیارد تومان برای عشایر استان فارس تهیه شده است، گفت: امروز به صورت نمادین ۳۶۰ سامانه تحویل خانوار‌های عشایری می‌شود.

استاندارفارس با بیان این که سامانه‌های انرژی خورشیدی قطعا در رفاه و آسایش خانوار‌های عشایری اثرگذار خواهد بود، اظهارداشت: استفاده از سامانه‌های انرژی خورشیدی موجب استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی و بهره گیری از مواهب ارتباطات مانند صدا وسیما و شارژ گوشی‌های تلفن همراه و روشنایی سیاه چادر‌ها خواهد شد.

رحیمی ادامه داد: با پیش بینی تامین برق ۱۸ هزار خانوار عشایری کوچنده نیز لازم است در دستور کار قرار گیرد تا عشایر غیور نیز از این نعمت بهره‌مند شوند.

استاندار فارس اظهار کرد: به دلیل سبک زندگی عشایر ضرورت دارد تا در مورد تامین برق کانون‌های اسکان خودجوش به تعداد ۸۸ کانون و لحاظ حق آبه شرب انسان و دام عشایری در برنامه ریزی منابع آب از سد‌های استان مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس و مدیرعامل شرکت توزیع برق استان نیز گفت: تعداد خانوار مشمول دریافت سامانه در استان فارس، ۲ هزار و ۷۷۵ خانوار هستند.

احمد رضا خسروی با اشاره به اینکه ۳۶۰ سامانه انرژی خورشیدی قابل حمل آماده تحویل به عشایر استان فارس است، گفت: تحویل ۲ هزار و ۳۲۵ دستگاه سامانه باقیمانده نیز تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

این مقام مسئول، اعتبار اجرای کامل طرح سامانه انرژی خورشیدی قابل حمل عشایری در استان فارس راحدود ۲۸ میلیارد تومان برآوردکرد و بیان داشت: این پنل‌ها علاوه بر تامین برق مورد نیاز عشایر کوچ رو می‌تواند به گسترش بهره مندی از انرژی‌های نو و جلوگیری از تخریب محیط زیست، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش تخریب جنگل‌ها کمک کند.

رئیس شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان فارس، افزود: در این طرح هر خانوار عشایر با در اختیار داشتن یک پنل خورشیدی کوچک سبک و قابل حمل می‌تواند به راحتی برق مورد نیاز خود را برای روشن کردن چهار لامپ کم مصرف و شارژ انواع تلفن همراه، چراغ قوه و رادیو، تامین کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، بیان کرد: تمامی مراحل نیازسنجی، طراحی، الگوی ساخت و تعیین مشخصات فنی این سامانه تحت نظارت و راهبری دفتر برق روستایی شرکت توانیر و توسط کارشناسان و متخصصان این شرکت انجام گرفته که ساخت بیش از ۶۳۷۵ دستگاه از این تجهیزات پس از طی مراحل قانونی و برگزاری مناقصه توسط بخش خصوصی و با به کارگیری از تمامی ظرفیت‌های تولید داخل در سالی که به" تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" نامگذاری شده، به مرحله تولید رسیده است.

او ادامه داد: تعداد ۲۷۷۵ خانوار عشایر استان فارس از این سامانه بهره‌مند خواهند شد که از این تعداد هم اینک با هماهنگی اداره کل امور عشایر تعداد ۳۶۰ دستگاه تحویل عشایر می‌شود و باقی مانده به تعداد ۲۳۲۵ دستگاه تا پایان خرداد ماه به امید خداوند تحویل خواهد شد.

خسروی همچنین از رونمایی از طرح جهادی بهسازی شبکه برق روستایی (بهارستان) در استان فارس خبر داد و گفت: تعداد روستا‌های هدف طرح جهادی بهسازی استان فارس ۶۰۰ روستا و اعتبار پروژه طرح جهادی بهسازی روستایی ۹۰ میلیارد تومان است که پیش بینی می‌شود تا اسفند ماه سال ۱۴۰۰ این طرح به پایان برسد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار