خرید تضمینی کلزا از امروز در مازندران آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عباسعلی وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت:همزمان با نخستین برداشت محصول دانه روغنی کلزا در شهرستان آمل، عملیات خرید تضمینی کلزا از امروز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در مازندران آغاز شد.

او افزود: ۱۴ مرکز خرید شامل پاکسابان گلوگاه، بنفشه بهشهر، مهر خالقی رستمکلا، سیلوی شهید میرزاپور نکا، مومنی سورک، دستاس ساری، لالا کیاسر، تعاونی تجن تاکام ساری، تعاونی ولیعصر دودانگه ساری، نمونه جویبار، لاله بابل و آسیابان آمل عملیات خرید تضمینی کلزا در مازندران را در سال زراعی جاری انجام خواهند داد.

وفائی نژاد گفت: با توجه به استمرار بارندگی در دو هفته اخیر و افزایش تعداد روز‌های ابری و به تبع آن افزایش رطوبت نسبی هوا کلزاکاران عزیز از برداشت زودهنگام این محصول خودداری کنند.

او افزود: برداشت زودهنگام کلزا علاوه بر اینکه موجب سبز بودن تعداد زیادی از دانه‌ها و وزن پایین آن‌ها و کاهش شاخص برداشت و عملکرد دانه می‌شود، رطوبت محصول تولیدی نیز بالاتر از حد مجاز خواهد شد.

وفائی نژاد گفت: در این صورت کلزاکاران باید هوادهی دانه را انجام دهند چرا که مراکز خرید از تحویل دانه با رطوبت بالای ۲۰ خودداری می‌کنند.

او با بیان اینکه بهترین زمان برداشت وقتی است که بیشتر غلاف‌ها برنزه شده و حاوی دانه‌هایی به رنگ سیاه باشند، افزود: کشاورزان عزیز از برداشت کلزا در ساعات اولیه صبح به خاطر رطوبت بالا ناشی از شبنم صبحگاهی پرهیز کنند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی مازندران با بیان اینکه پارسال ۱۱ هزارتن کلزا خریداری شده است، گفت: با توجه به پیش بینی‌های سازمان جهاد کشاورزی انتظار می‌رود ۱۱ هزار و ۴۹۷ تن کلزا امسال تحویل مراکز خرید شود.

وفائی نژاد سطح زیر کشت کلزا در استان را بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی ۶۷۴۹ هکتار عنوان کرد که عمده کلزا در استان در شرق استان شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر می‌باشند.

او به قیمت خرید دانه روغنی کلزا در امسال اشاره کرد و افزود: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت ۱۱ هزار تومان است.

وفائی نژاد گفت: به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۹ درصد و افت ناخالص بالای ۲ درصد به نسبت از وزن محصول کلزا تحویلی کسر و بهای آن محاسبه و پرداخت خواهد شد.

او افزود: کشاورزان سطح زیر کشت کلزای خود را در سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت کنند، زیرا خرید تضمینی کلزا از کشاورزانی که در سامانه مذکور ثبت نام نکرده اند انجام نخواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: کشاوزران عزیز در زمان تحویل محصول کپی کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی خود را به همراه داشته باشند.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.