یک وکیل پایه یک دادگستری گفت : طبق سطر پنجم ماده ۱۱۷۹ قانون مدنی، پدر و مادر حق تنبیه طفل خود را دارند، ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل را خارج از حدود تنبیه کنند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، هیوا باتمانی وکیل پایه یک دادگستری کودکان و نوجوانان را عناصر اصلی جامعه آینده دانست و گفت : غفلت از تربیت و حمایت این گروه به مرور زمان می‌تواند جامعه را به سمت انحطاط و سقوط سوق دهد و این مهم از دیرباز مورد توجه فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار گرفته و در قوانین کشور هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

او گفت : قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ یکی از مهمترین این قوانین است که ۵۱ ماده و ۱۵ تبصره دارد و تمام آن برای حمایت از افراد زیر ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

او افزود: در بند "ت" ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ درخصوص اینکه پدر و مادر برای تنبیه کودکان و نوجوانان چه حد و حدودی دارند، اشاره می‌کند.

باتمانی افزود: براین اساس، اقدامات والدین و اولیای قانونی که به منظور تادیب یا حفاظت آن‌ها انجام می‌شود، مشروط بر اینکه اقدام مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تادیب باشد، قابل مجازات نیست.

او ادامه داد: در سطر پنجم ماده ۱۱۷۹ قانون مدنی نیز بیان شده، پدر و مادر حق تنبیه طفل خود را دارند، ولی به استناد این حق نمی‌توانند طفل را خارج از حدود تنبیه کنند.

عضو کانون وکلای دادگستری کرمانشاه گفت: چنانچه اقدام والدین خارج از حدود متعارف باشد و با قصد ایذاء و انتقام جویی و لجبازی در کار باشد، این اقدام نامشروع است و می‌تواند مسئولیت حقوقی و کیفری داشته باشد.

او افزود: درصورتی که تنبیه والدین بگونه‌ای باشد که بدن کودک یا نوجوان سیاه و کبود و یا دچار آسیب شود، کودک یا نوجوان می‌تواند از والدین خود دیه بگیرد.

باتمانی افزود: اگر تنبیه والدین از نظر روحی و روانی به کودک یا نوجوان آسیب وارد کند، مسئولیت حقوقی متوجه آن‌ها خواهد بود، برای مثال والدین باید هزینه‌های درمان و مشاوره فرزند خود را تا زمان بهبودی کامل بپردازند.

او گفت: این‌ها آسیب‌هایی هستند که در قانون برای حمایت از اطفال و نوجوانان در نظر گرفته اند و تخطی از هرکدام از آن‌ها می‌تواند مصداق کودک آزادی باشد و مرتکب تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.