معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: ۲۵ سکه تاریخی در آزمایشگاه موزه ذوالفقاری این استان مرمت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدپور معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: ۴ عدد سکه نقره دوره عباسی، یک عدد سکه نقره دوره اشکانی و ۲۰ عدد سکه فلوس دوره صفوی به دست کارشناسان حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، مرمت، پاک‌سازی و تثبیت شد.

او بابیان اینکه یکی از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان زنجان است، افزود: عملیات انجام شده بر روی این سکه‌ها شامل پاکسازی سطحی و رفع گرد و غبار، پاکسازی شیمیایی، مکانیکی و تثبیت است.

محمدپور ادامه داد: سکه‌های مذکور به دلیل ویژگی‌های فلز نقره در تمام سطوح خود، دارای رسوب و خوردگی‌های نقره بودند به همین دلیل مرمت و پاکسازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه اندازه و ظرافت این سکه‌ها عملیات حفاظت و مرمت را حساس و سخت‌تر می‌کرد، افزود: ۲۰ عدد سکه تاریخی پس از پاکسازی، تثبیت و مرمت در ویترین موزه ذوالفقاری به معرض نمایش در می‌آیند.

معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: در صورت درخواست مالکان اشیای تاریخی، امکان انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی برای این آثار در کارگاه‌های مرمتی زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فراهم است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.