رئیس سازمان فضایی ایران از آخرین وضعیت طراحی و ساخت ماهواره‌ها در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط سازمان فضایی و دانشگاه‌های ایران در خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های جدید اظهار کرد: در حال حاضر دو قراداد طراحی و ساخت ماهواره به صورت مستقیم با دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه امیرکبیر در حال اجراست.

او افزود: دانشگاه علم و صنعت ماهواره ظفر ۲ که یک ماهواره سنجش از راه دور است را با قابلیت تصویربرداری و با قدرت تفکیک تصویر ۱۶ و نیم متر طراحی کرده است.

براری تصریح کرد: فاز طراحی کلان ماهواره رسام در دانشگاه امیرکبیر به اتمام رسیده و در حال طراحی زیرسیستم‌ها هستند، گفتنی است که این ماهواره یک ماهواره سنجش از دور با قدرت تفکیک تصویر بالا است.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: هم چنین پروژه SSS توسط سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) و با مشارکت سازمان فضایی ایران در دست اجرا است. هدف اصلی از این پروژه همکاری بین‌المللی میان دانشگاه‌های کشور‌های عضو اپسکو است تا از این طریق دانش فضایی خود را به اشتراک بگذارند و باعث ارتقای توانمندی‌های خود در عرصه فعالیت‌های فضایی شوند.

براری اضافه کرد: این پروژه به صورت مشترک بین هشت کشور ایران، چین، پاکستان، ترکیه، مغولستان، پرو، تایلند و بنگلادش انجام می­ گیرد و محصول آن یک منظومه ماهواره‌ای متشکل از سه ماهواره شامل یک میکروماهواره ۳۰ کیلوگرمی و دو کیوبست ۳U است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در دیگر پروژه‌های ماهواره‌ای مانند ماهواره‌های ناهید و پارس در پژوهشگاه فضایی ایران نیز در بخش طراحی و ساخت زیرسیستم‌ها و ماژول‌ها از توانمندی دانشگاه‌های کشور بهره برداری شده است.

براری بیان کرد: همچنین پژوهشگاه فضایی ایران در پروژه sss دانشگاه‌های خواجه نصیر، امیرکبیر و شریف مشارکت دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار