پژوهشگران ایرانی با شکست انحصار کشورهای پیشرفته، موتور آرش را ساختند که می‌تواند ماهواره‌هایی تا وزن ۱۰۰ کیلوگرم را تا مدارهایی با نقطه اوج ۷ هزار کیلومتر انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور ما که در گذشته بیشتر مصرف کننده مواد مصرفی وارداتی بود، هم اکنون موفق شده موتور‌های انتقال سامانه فضایی را تولید کند. 

جوانان امروز کشور ما از توان بالای برخوردار هستند و با همت و تلاش به هر آنچه می‌خواهند می‌رسند. ساخت ماهواره و ماهواره‌بَر جزو فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود و کسی حاضر نیست فناوری ساخت این محصولات را از انحصار خود بیرون آورده و در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهد. اما محققان پژوهشکاه فضایی وزارت ارتباطات انحصار ساخت موتور‌های ماهواره بر را شکستند و به فناوری ساخت موتور‌های فضایی دست پیدا کردند.  

موتور فضایی تولید شده توسط این محققان «آرش» نام گذاری شده است، این موتور برای داشتن کمترین وزن با بدنه تیتانیومی کرونی شکل  و کمترین ضخامت طراحی شده و از سوخت جامد استفاده می‌کند.  

این موتور نیروی محرکه سامانه انتقال مداری را تامین می‌کند و می‌تواند یک ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی را از مدار دایره‌ای با شیب ۵۵ درجه از ۴۰۰ کیلومتری زمین به مدار بیضوی با نقطه اوج ۷ هزار کیلومتری و شیب ۵۸ درجه انتقال بدهد و صنعت فضایی را از ماهواره بر‌های غول پیکر با مصرف سوخت زیاد بی نیاز کند.  

تمام آزمایش‌های کمی و کیفی موتور «آرش» در آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی با موفقیت انجام شد و از این پس آماده عملیاتی شدن است. طراحی و راه اندازی آزمایشگاه‌هایی که بتواند شرایط آزمایش در خلاء را ایجاد کند، دستاورد ارزشمندی است.  

هم اکنون نیز منتظر چشم انداز روزی هستیم که ماهواره بر‌های مجهز به موتور «آرش» ماهواره‌های کشورمان را در مدار زمین قرار دهند تا هر چه زودتر به ایران هوشمند برسیم.  

انتهای پیام/

برچسب ها: ماهواره ، فضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
خسته نباشی اطلاعات حساس رو خوب داری لو میدی
Iran (Islamic Republic of)
sh
۲۰:۰۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
چقدر شتاب زده کلی اطلاعات حساس را اعلام می نماید انهم برای دشمنان قسم خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
بهتره سری بمونه تا مشکل براش پیش نیاد
آخرین اخبار