عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر گفت: فرآیند بررسی صلاحیت‌های انتخابات شوراها هنوز پایان نیافته است و پیش داوری در این زمینه درست نیست.

محمدصالح جوکار عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ادعا و اعتراض برخی جناح های سیاسی درباره رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی شوراهای شهر گفت: فرآیند بررسی صلاحیت‌ها هنوز پایان نیافته است و پیش داوری در زمینه ردصلاحیت‌ها درست نیست؛ پس از پایان این روند می‌توان قضاوت کرد.

وی توضیح داد: متأسفانه در برخی شهرستان‌های کوچک استقبال برای حضور در شورایشان کم بوده که البته در دوره‌های پیش نمونه‌های آن وجود داشته است. در نتیجه با رد صلاحیت برخی نامزدهای این شهرستان‌ها، داوطلبان به حد نصاب نرسیده است و این ملاک عمل نیست.

جوکار  افزود: اینکه به دلیل تعداد پایین ثبت نام‌ها، هیئت نظارت صلاحیت‌ها را بررسی نکند، نظر ندهد و خدای ناکرده شورایی تشکیل شود که برای مردم مشکل به وجود آورد، اقدام صحیحی است؟


بیشتر بخوانید


اضافه کرد: اگر تعداد نامزدهای شورای شهر یا روستا از حد نصاب کمتر باشد، آن شورا تشکیل نخواهد شد. در این صورت می‌تواند با هماهنگی وزارت کشور و مجلس، انتخابات آن حوزه‌ها زمان دیگری برگزار شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرده که بر اساس فرآیند قانونی، کسانی که به بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی و نظارت شهرستانی اعتراض دارند، می‌توانند به هیئت استانی اعلام کنند و هیئت استانی هم، بر اساس فرآیند مشخص شده اعتراض‌ها را بررسی می‌کنند. اگر اعتراضی هم از مرحله هیئت استانی باقی بماند، داوطلبان می‌توانند به هیئت مرکزی رجوع کنند.

جوکار تصریح کرد: هیئت‌های نظارت و اجرایی باید بر اساس استعلام از مراجع تعیین شده در قانون تصمیم بگیرند. قانون بیان نکرده که از مراجع استعلام می‌توان شکایت کرد یا نه؛ اما نامزدها می‌توانند شکایت خود را نسبت به «هیئت‌های مذکور» اعلام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار