قرقیزستان در راستای کاهش تنش با تاجیکستان، اقدام به عقب نشینی نظامیان خود از مرز با این کشور کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت دفاع قرقیزستان اعلام کرد: گارد مرزی در راستای اقدامات تنش زدایی، تجهیزات نظامی خود را از مرز تاجیکستان عقب می‌کشد.

بر این اساس، وزیران امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان با برقراری آتش بس گسترده در مرز‌های بین دو کشور به توافق رسیدند. این در حالی است که نخست وزیران قرقیزستان و تاجیکستان ضمن ابراز آمادگی برای حل و فصل نزاع مرزی بین دو کشور، بر ضرورت اجتناب از حل و فصل نظامی این اختلاف و اتخاذ تدابیر فوری برای کاهش تنش‌های مرزی تأکید کردند.

قرقیزستان روز پنجشنبه اعلام کرد در درگیری‌های شدید در منطقه مورد مناقشه در مرز با تاجیکستان، کنترل یک پاسگاه مرزی تاجیکستان را به دست گرفته است. در این درگیری‌ها دست کم یک نفر کشته شد و ۱۸ نفر زخمی شدند.

خط مرزی و علامت گذاری نشدن آن باعث درگیری‌های فراوان بین ساکنان مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان شده و مردم روستا‌های مرزی در مناطق بحث برانگیز، برای آب و چراگاه و زمین بار‌ها با هم درگیر شده اند که تعدادی کشته و مجروح نیز به همراه داشته است.

در سال میلادی جاری با تلاش مسئولان دو کشور برای حل مشکلات مرزی مناقشات ساکنان مرزی کمتر بوده و بین آن‌ها مناقشه جدی رخ نداده است. مقامات محلی، کهنسالان و ساکنان بار‌ها با هم ملاقات کرده و سخن از تحکیم دوستی و حل مسالمت آمیز مسائل مرزی زده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ترک های قرقیز و ایرانی های تاجیک با هم صلح کنند و نبرد ایران و تورانی دیگر را ایجاد نکنند.
آخرین اخبار