روستای حرجند چند سال پیش دو قسمت شد و هم اکنون دارای دوشورا است ، مردم از وضعیت موجود ناراضی و خواستار بازگشت وضعیت به شکل سابق هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با توجه به نزدیکی به انتخابات شورا‌های شهر و روستا بد نیست بدانیم شورا‌ها در روستا‌ها ایجاد می‌شوند تا علاوه بر انتخاب دهیار فعالیت‌های عمرانی و زیر بنایی در روستا بیشتر شود و به اصطلاح اعضای شورا زبان مردم و نماینده مردم برای رسیدن به امکانات و حقشان شوند.

در این بین خیلی از روستا‌ها با هم ادغام می‌شوند تا بزرگتر شده و در انتخابات امکانات دریافت کرده و منطقه شان پیشرفت و اعتبار بیشتری داشته باشد.

اما در این میان، یک روستا در استان کرمان از توابع شهرستان راور به نام حرجند از یک روستا به دو روستا تبدیل می‌شود روستایی که جدید ایجاد می‌شود رقعه نام می‌گیرد و مردم همچنان از یک راه، یک آب و برق و حتی یک قبرستان استفاده می‌کنند، اما تنها چیزی که به آن‌ها اضافه شد دو شورا است و البته بحث و جدل بین مردم دوروستا که تا چندی قبل با هم مشکلی نداشتند.

این دو روستا به وسیله یک رودخانه از هم جدا شده اند و به دلیل این که تعداد خانوار‌ها کم شده بودجه قابل توجه‌ای برای عمران و آبادانی ندارند.

ابراهیمی از اهالی روستای حرجند در این باره  گفت: روستای ما حرجند با وجود اینکه یک روستا است، اما به دو قسمت بالای ده که حرجند نام دارد و پایین ده که رقعه نامیده می‌شود تقسیم شده و دو شورا برای آن در نظر گرفته اند.

او با ابراز نارضایتی از این موضوع افزود:  با وجود اینکه شبکه آب، برق و گاز این دو روستا یکی است، اما این اتفاق افتاده و این روستا دو شورا دارد .

از صحبت های مردم این گونه برداشت می شود که حرجند جمعیت بیشتری داشته اما تصمیماتی گرفته شده تا جمعیت کمتر به نظر برسد و در این راه روستا به دو قسمت تقسیم می شود.

روستایی با دو شورا در دل کرمان

 یکی از اعضای شورای روستای حرجند در این رابطه گفت: یک رودخانه فصلی به عرض ۳۰ متر از وسط روستای حرجند می‌گذرد که این روستا را به دو قسمت تقسیم می‌کند قسمتی در غرب رودخانه و قسمتی در شرق آن و رقعه قسمتی از روستای حرجند می‌باشد که از آن جدا شده است در صورتی که شبکه برق، آب و گاز، قبرستان ،مدرسه و... آن‌ها مشترک است.

این عضو شورای روستای حرجند اظهار کرد: در سال ۹۰ به دلایلی عده‌ای نامه‌ نوشتند به مسئولان استانی که رقعه از حرجند جدا شود.

او بیان کرد: با این اقدام حرجند به حدنصاب جمعیت نرسید و به جمعیت زیر ۱۰۰۰ نفر رسانده شد و به نوعی شرایط بخش شدن را از دست داد.

 یکی از اعضای شورای روستای حرجند تصریح کرد: از سال ۹۰ تا کنون حرجند و رقعه متضرر شده و بودجه‌ای به رقعه اختصاص نیافته است.

او بیان کرد: ما مدت ها است که پیگیر این موضوع بودیم  و از طریق استانداری نیز پیگیری کرده و کارشناسان تقسیمات کشوری نیز اذعان کردند که این تصمیم غیر منطقی بوده و تصمیم اشتباه گرفته شده است، اما چون کد آبادی گرفته باید این کد باطل شده و در نهایت دو شورا باهم ادغام شوند، اما بعد از گذشت چند سال و پیگیری‌های انجام شده هنوز به نتیجه‌ای نرسیده ایم.

روستایی با دو شورا در دل کرمان

مالک اژدری فرماندار راور هم گفت: ایجاد دهستان، شهر و بخش از ادغام چند روستا و... در تمرکز، تخصیص و رشد اعتبارات و امور بهداشتی، عمرانی، ورزشی و آموزشی آن‌ها نیز تاثیر گذار است.

اژدری در رابطه با وضعیت حرجند و رقعه گفت: این مطلب به تقسیمات کشوری مربوط بوده و نظر آن‌ها ملاک می‌باشد.

او افزود: از نظر قوانین زمانی که‌ بخواهد دهستان ویا الحاق روستا‌ها انجام شود مواردی از جمله؛ جمعیت، تعداد خانوارها، زیر ساخت‌ها و... در آن دخیل است.

اژدری ادامه داد: برای ادغام حرجند و رقعه نظر اهالی و شورا‌های اسلامی روستاها نیز تاثیرگذار است که البته بیشتر پیگیر موضوع هستند و بسیاری از نامه‌ها نیز از طریق فرمانداری به تقسیمات کشوری ارسال شده است.

او گفت: در صورت خواست اکثریت برای الحاق این دو روستا باید روال قانونی آن طی شود، اما با توجه به بالا بودن تعداد درخواست‌ها این فرایند زمان بر خواهد بود.

فرماندار راور بیان کرد: ما تمام تلاشمان را می کنیم که بر اساس خواست  مردم و نمایندگان آن‌ها در شورا‌ها و انجام روال قانونی اقدام شود.

اژدری در پایان گفت: اقدامات و پروژه‌های عمرانی خوبی در روستا‌های بخش مرکزی و کوهساران (آسفالت معابر و راه ها، لایروبی قنوات، ساخت مخازن و لوله گذاری آب، ساخت مسکن و...) انجام شده است.

روستایی با دو شورا در دل کرمان

 روستاها با هم ادغام می شوند تا رشد کنند و افزایش جمعیت به دریافت اعتبارات کمک کند حال باید دید مسئولان باز کی این دو روستا را ادغام خواهند کرد کاری که با کمی کارشناسی و دقت می توانست اتفاق نیفتند و باعث دعوا بین اهالی این دو روستا نشود موضوعی که هم اکنون مردم این روستا را به آن دچار کرده و همچنان ادامه دارد.

گزارش از سمانه کارگر زاده

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد ریاحی منش( لنجانی)
۲۲:۵۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
با عرض سلام خدمت اهالی محترم حرجندورقعه بنده به عنوان یک معلم قدیم اصفهانی 50 سال پیش یعنی سال 1350 در حرجند خدمت کرده ام حرجندومردمش وهمه خاطراتش را دوست دارم وبه عرض مسئولین محترم میرسانم حرجند قدیم یک مدرسه یک شورا یک تعاونی یک شعبه نفتی ویک حمام مشترک داشت والبته بسیاری از امکانات امروزی مثل جاده برق مخابرات خانه بهداشت وغیره هم وجود نداشت حرجند امروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
جدا کردن این دو روستا یه کار غیره کارشناسی بوده
این کار باعث جدای بین اهالی این روستا شده
ان شاء الله هرچه زودتر این جدا تمام شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
روستا‌باید‌یک‌شورا‌داشته‌باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند سال پیش بخاطر بخش شدن هجدک که حتی جمعیتش از بعضی روستاهای بخش کوهساران کمتر بود با بعضی کار شکنیها حرجندرا به دو روستای جداگانه تقسیم کردند تا بتوانند هجدک را بخش کننداز اون سال هیچ پولی به رقعه بعنوان بودجه اختصاص ندادند فقط قبرستان چون تو رقعه قرار گرفته و هردو استفاده ببرند نه کوچه ای اسفالت شده نه چیز دیگری تا چند سال پیش حرجند مدرسه دبستان راهنمایی داشت ومیخاستند متوسطه رو اضافه کنند از روستاهای اطراف به حرجند می امدند ومدراس با تعداد زیاد دانش اموز اداره میشد اما امروز مدرسه دبستان رو هم بزور باز کردند اینها همه بخاطر بخش شدن هجدک رخ داده همین الانم جمعیت حرجند خیلی از هجدک بیشتر ولی افسوس وقتی کسانی بخاهند جایی را اباد کنند هزارتا سنگ جلویش می اندازند ولی کسی بخاهد خراب کند کمکش میکنند حرجند روزگاری از خودش ابهتی داشت اما الان کار بجایی رسیده که مردم حرجند برای گرفتن خیلی چیز ها باید به روستاهای کوچکتر از خود بروند واقعا جای تاسف دارد
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا حسینی
۱۵:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام واقعا ظلم کردن با این کارشون بدتر شده ولی بهتر نشده هم بودجه روستا تقلیل پیدا کرده و هم از این بابت هر دو روستا متضرر شدند خواهشمندم مسؤلین امر در این مورد مساعدت لازم را مبذول فرمایند با تشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام واقعا باید تبریک گفت به این تدبیردوشوراشدن که درراستای خدمت به مردم این روستا انجام شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه قدر بامزه
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر امامی صدر
۱۴:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام م مدت چندسال است که حرجند دارای دوشورا می باشد ومردم از این وضع ناراحتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر، ما مردم حرجند از داشتن دو شورا در روستایمان گلایه داریم، از داشتن آب شرب فقط نیم ساعت در طول روز و حتی در جاهایی دو سه روزی نیم ساعت آب، گلایه داریم، از نداشتن اینترنت 4G گلایه داریم، از قطع همیشگی شبکه کرمان در تلویزیون و بعضی مواقع، دیگر شبکه ها گلایه داریم، از حق خوری در حق مردم حرجند و فقط وعده دادن به این مردم مثلا وعده چند ساله برای ساخت سالن ورزشی در حرجند گلایه داریم، خواهش میکنیم به فکر این مردم باشید و صدای اونها رو به گوش مسئولین برسونید و راهکاری برای رفع مشکلات آنها ارائه دهید. پیشاپیش از شما کمال تشکر را داریم.
Iran (Islamic Republic of)
سیدمرتضی حسینی صفت
۱۴:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر شما
سپاس از پیگیری شما عزیزان از معضل وجود دو شورا در حرجند
ان شاءالله ک این مسئله مهم با تلاش و پیگیریهای شما عزیزان رفع شود و دعای خیر اهالی بدرقه راحت گردد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا درویش زاده حرجندی
۱۴:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ضمن عرض سلام خدمت مسولان شهر راور عاجزانه خواهش میکنم دوباره مثل گذشته حرجند و رقعه با هم ادغام شوند
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۴:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرجند مشکلات زیادی داره که این مورد نیز خیلی مهمه
بحث سالن ورزشی، شبکه ابرسانی، انتن دهی و اینترنت موبایل، قطع شدن ناگهانی بعضی از شبکه های تلویزیون و... که امیدواریم مسئولین شهرستان راور و استان نگاه ویژه ای به این روستای محروم داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناصر بیرجندی حرجندی
۱۳:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام خدمت تمامی مسئولان شهرستان راور...اینجانب از شما تقاضامندم که مثل سابق به الحاق مجدد رقعه به حرجند اقدام ودستورات لازمه را مبذول فرمایید...ضمنا آرزوی جوانان حرجندی ساخت سالن ورزشی در این روستاست لطفا به این مهم هم بذل عنایت داشته واقدام نمایید....با تشکر
آخرین اخبار