اعضای شورای شهر را ما انتخاب می‌کنیم؛ یعنی با شرکت در انتخابات تعیین می‌کنیم چه کسانی برای آبادانی شهرمان نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، وَ الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِم وَ أقامُوا الصَّلاةَ وَ أمرُهُمْ شُورَى بَینَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقناهُم ینْفِقُونَ و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز گزاردند و کارشان در میانشان [بر پایه] مشورت است و از آنچه روزیشان کرده ایم،  انفاق مى کنند.

 از اهمیت شورا‌ها می‌توان به این آیه قرآن اکتفا کرد که خداوند به دلیل اهمیت شورا‌ها، این آیه زیبا را نازل کرده است.

شوراها

در اسفند ۱۳۷۷ اولین انتخابات شورا‌ها در ایران برگزار شد و آغاز این نهاد مردمی کلید خورد و هم اکنون ۲۳ سال است که مردم هر ۴ سال یک بار پای صندوق‌های رای می‌روند و از بین کاندیداها، اعضای شورا‌های شهر و روستایشان را انتخاب می‌کنند.

امسال، سال تعیین سرنوشت 

امسال نیز یکی از آن ها سال های سرنوشت ساز است که مردم باید خود آبادانی شهر و روستاها را خود بسازند. 

علیار اسکندری‌نسب، دبیر ستاد انتخابات استان کرمان با اعلام اینکه در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان کرمان، باید انتخابات شورای اسلامی روستایی برگزار شود، گفت: ۱۶ هزار و ۷۵۶ نفر دواطلب برای انتخابات سال ۱۴۰۰ شواری اسلامی روستا‌ها ثبت نام کردند.

شوراها

او افزود: ثبت‌نام ۲ هزار و ۵۶ نفر داوطلب در انتخابات شورا‌های شهر استان کرمان قطعی شده است.

شرکت در انتخابات، حس مشارکت را تلقین می‌کند

مشارکت در هر امری حس خوشایندی به انسان می دهد به خصوص اینکه این مشارکت، آینده کشور، استان، شهر و روستا و آبادانی آن ها رقم بزند. 

مهدی گنجوی، استاد جامعه شناسی دانشگاه در مورد انتخابات شورا‌های اسلامی گفت: به طور کلی از دیدگاه جامعه شناسی پدیده شرکت در انتخابات، ارتباط به رفتار سیاسی افراد واجد شرایط دارد که می‌شود آن را از زاویه روابط گروهی و ساختاری، میزان مشارکت، نگرش جامعه، رابطه یابی طبقه و پایگاه و نقش تک تک افراد جامعه با دولت و به تبع قدرت سیاسی حاکمیت دولت در شهر و روستا مورد توجه قرار داد. 

مشارکت مردم

  او افزود: شرکت در انتخابات به خصوص انتخابات شورا‌های شهر و روستا، می‌تواند متضمن رفتار رای دهندگان که مهم ترین این رفتار، همان احساس مشارکت در تعیین عوامل و کارگزاران تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و مهم تر از همه عمرانی در یک شهر و یا روستا باشد که در متن تعاملات و ارتباطات گروهی یک جامعه پویا و با نشاط ایجاد می‌شود.

گنجوی بیان داشت: از دیدگاه جامعه شناسی، متغیر‌هایی از قبیل سن، جنس، محیط خانوادگی، گروه همسالان، طبقه، نژاد، قومیت، ملیت، تبلیغات، شرایط تاریخی، شرایط فرهنگی، شرایط جمعیتی و شرایط اکولوژیکی جامعه بر رفتار انتخاباتی افراد شرکت کننده هم در حین انتخابات و هم در میزان مطالبه گری آن ها در بعد از انتخابات اثرگذار است.

شوراها

او تصریح کرد: این‌ها عناصر بسیار مهمی هستند که از نظر جامعه شناسی می‌توانند به دنبال خود عمران و آبادانی و ایجاد یک جامعه پر قدرت از جهات مختلف را به دنبال داشته باشند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه بیان کرد: میزان مشارکت به عنوان یک سرمایه اجتماعی برای اجرای برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی کاندیدا‌های شورا‌های شهر و روستا است و مطالبه گری انتخاب کنندگان به عنوان موتور متحرک پیشرفت جامعه برای پیگیری اجرای برنامه‌ها و مصوبات و وعده‌های انتخاباتی منتخبین مطرح  است. 

شورا‌ها در روستا‌ها، پل ارتباطی مردم و مسئولان

در همه نقاط سرزمین ایران، مردم برای انتخاب شوراها تلاش می کنند. وجود شورا در روستاها نیز از طلایی ترین ارکان آن روستا محسوب می شود. 

درویشی، یکی از نمایندگان شورای اسلامی روستا که بیش از ۴ دوره در شورای روستا بوده است با اعلام اینکه شورا‌ها در روستا‌ها پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند، گفت: در روستا‌ها شورا‌ها مشکلات را به مسئولان مربوطه اعلام می‌کنند و پس از بررسی در خیلی مواقع مشکل حل می‌شود.

او افزود: شورا در روستا‌ها وجودش موثر و مفید است.

شوراها

درویشی با اعلام اینکه براساس قانون انتخابات، شورای اسلامی شهر و روستا (در روستا‌های دارای ۲۰ خانوار و بالاتر) تشکیل می‌شود، بیان کرد: تعداد اعضای شورای اسلامی روستا‌های تا هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۳ نفر و در روستا‌های بیش از هزار و ۵۰۰ نفر، ۵ نفر خواهد بود.

او افزود: یکی از وظایف مهم شورای روستا، انتخاب دهیار است که به مدت ۴ سال تعیین می‌شود.

درویشی بیان کرد: از وظایف نظارتی شورای روستا می‌توان به نظارت بر حسن اجرای تصمیم‌های شورای اسلامی روستا و نظارت و پیگیری اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا اشاره کرد.

 مردم بیشترین ارتباط را با شوراها در شهر دارند 

شاید حضور مردم در انتخابات شوراها، امری طبیعی به نظر آید؛ اما حضور مردم در انتخابات علاوه بر آنکه مهر تائیدی برای سازندگی شهر است،  انتخابشان برای تعیین ملجأ خوبی که برای اغلب کارهای بعدی  به آن مراجعه می کنند و می خواهند در آینده انجام دهند، لازم و ضروری است. 

محمد فرشاد عضو اسلامی شهر کرمان با اعلام اینکه شورای شهر که اعضای آن مستقیما با رای شهروندان شهر انتخاب می شوند، پارلمان شهری است که طبق قانون اساسی و قانون شورا‌ها وظایفی به عهده اش گذاشته شده که مهم ترین آن انتخاب شهردار و تصویب بودجه سالانه و نظارت بر عملکرد شهرداری است. 

او افزود: شهروندان یک شهر به لحاظ نوع وظایف شورا و شهرداری و از آنجا که موضوعات مرتبط با مدیریت شهری متنوع است و نوع خدماتی که در این رابطه دریافت می کنند از قبیل خدمات مربوط به ساخت و ساز اماکن مسکونی، تجاری و خدماتی و همچنین نظافت شهر، آسفالت و جدول گذاری، ایجاد پارک‌ها و فضای سبز و نگهداری آن ها، حمل ونقل درون شهری، ساماندهی ترافیک شهرا، احداث معابر، خیابان‌ها، میادین و غیره بیشترین ارتباط را با شورا و شهرداری دارند و مراجعات زیادی برای حل مشکلاتشان و یا دادن پیشنهاد به شورا دارند. 

شورای شهر

فرشاد ادامه داد: ضمن اینکه جلسات تصمیم گیری شورا علنی است و اغلب شهروندان برای ارائه مشکلاتشان و ارائه پیشنهاداتشان به جلسات کمیسیون‌های شورا که به طورهفتگی تشکیل می شود، دعوت می شوند و علاوه برآن همه اعضای شورا ملاقات‌های مستمر با شهروندان به صورت فردی یا جمعی دارند.

او  بیان کرد: شورای پنجم تا اندازه قابل قبولی مشکلات شهری را مرتفع کرد؛ البته تا رسیدن به یک شهر ایده آل و بدون مشکل هنوز راه طولانی وجود دارد؛ ولی در این دوره سعی شد، طوری برنامه ریزی شود که شهرداری بتواند طرح‌های عمرانی نیمه تمام را به پایان برساند و همچنین در ابعاد گوناگون، خدمات را به تمام نقاط شهر تسری دهد و مناطق کمتر برخوردار بتوانند از خدمات خوبی در زمینه‌های مختلف از قبیل آسفالت معابر، ایجاد و توسعه پارک‌ها، احداث فرهنگ سرا و خانه فرهنگ و غیره برخوردار شوند تا به تدریج نابرابری‌های مناطق و محلات مختلف مرتفع شود.

مشارکتی که می‌تواند پیشرفت را ترسیم کند

عضو اسلامی شهر کرمان تصریح کرد: شوراها از آنجا که زمینه مشارکت شهروندان در امور مربوط به شهر را فراهم می‌کنند و مردم می‌توانند با انتخاب نمایندگان مورد وثوق خود در تصمیم گیری و تصمیم سازی بهینه برای شهر شرکت کنند، جایگاه ویژه‌ای دارد و این موضوع به خوبی در قانون اساسی کشور در چهارچوب یک فصل (فصل هفتم) و ۶ اصل، اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ تبیین و تاکید شده است.

او ادامه داد: البته این را هم بایستی اضافه کنم، شورا‌ها زمانی می‌توانند به خوبی موثر باشند که هم نواقص قانون شورا‌ها بر طرف شود و هم افراد باتجربه وتوانمند رغبت حضور در انتخابات را داشته باشند.

انتخابات حق و وظیفه مردم است 

به فرموده مقام معظم رهبری( مدظله العالی) انتخابات، مظهر حضور مردم است، انتخابات هم حق مردم و هم وظیفه آن‌ها است. حق مردم است؛ برای این که بیایند و مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند. تکلیف مردم است؛ چون با حضور شما، نظام تقویت پیدا می‌کند، اسلام عزیز می‌شود، حاکمیت اسلام در دنیا سرافراز می شود و توطئه دشمن که اسلام را به جدایی از آرای مردم متهم می‌کند، باطل می‌شود.

شوراها

پس مردم می‌توانند با حضور پرشور هرکس را  که لایق است، انتخاب کنند.

سال ۱۴۰۰ نیز از جمله سال‌هایی است که مردم باید انتخاب کنند، انتخابی که براساس آن افرادی که با مشارکت مردم برگزیده شده اند، باید برای آبادانی سرزمین ایران در جای جای میهن اسلامی تلاش کنند و اینجاست که عظمت حضور مردم، نشان از نمایشی عظیم  در آینده دارد.

گزارش از مرضیه کریمی افشار
انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار