در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

صفارهرندی: بیش از ۹۰ درصد بودجه در اختیار دولت است / خرازی: رئیس‌جمهور به عنوان یک مدیر اجتماعی مسئولیت بزرگی دارد

محمدحسین صفار هرندی و سید محمد صادق خرازی مهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید محمد صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان امشب ۹ اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی نقش رئیس جمهور در حل مشکلات کشور پرداختند.

صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کشور را سه قوه اداره می‌کند لذا تفکیک قوا صورت گرفته است گفت: بخشی از امور را قوه مقننه، بخش دیگر را قوه قضاییه و بخش دیگر را قوه مجریه انجام می‌دهند، اما آیا واقعاً به همین سادگی که می‌گوییم سه قوه هر کدام از آن‌ها یک سوم ماجراست یا اینکه در مقام اختیارات و دسترسی‌ها امکانات قابل قیاس نیستند.

وی با اشاره به اینکه قوه مجریه دولت است، اما در مقام مسامحه حکومت را دولت می‌گویند افزود: دولت به قدری بزرگ و گسترده است که ما به ازاء حکومت معنا می‌شود، به یک معنا می‌توان گفت که کشور را دولت اداره می‌کند، بخش عمده وظایف و مسئولیت‌های حکومتی بر دوش دولت است و در مقام مقایسه وقتی می‌خواهند امتیازی بدهند می‌گویند ملاحظه دولت را بیشتر کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بودجه کشور به پیشنهاد دولت به تصویب می‌رسد این بودجه بسیار گسترده است.

هرندی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه در اختیار دولت است و درصد ناچیزی از آن دست دو قوه دیگر است که آنهم دولت باید به هر دوی آن‌ها بودجه تخصیص بدهد گفت: جایگاه دولت جایگاهی بی بدیل است.

وی افزود: در سال ۶۸ بازنگری قانون اساسی را انجام می‌دادیم، اگر طرف مشورت بودم می‌گفتم به جای اینکه جایگاه نخست وزیر را حذف کنیم باید جایگاه رئیس جمهور را حذف می‌کردیم، ما نیاز به رئیس دولت داریم، آن زمانی که آقایان طراحی کردند که رئیس‌جمهور باشد و نخست‌وزیر نباشد به رئیس‌جمهور شأن رئیس الوزرایی دادند.

صفار هرندی خاطرنشان کرد: تحریم ظالمانه در اختیار ما نیست، اما رئیس جمهوری می‌آید که می‌گوید کلید حل مشکل در دست من است، مردم وضعیت موجود را نمی‌پذیرند، مردم به امیدی به خیابان آمدند و خوشحالی کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: وقتی طرف وعده می‌دهد کلید حل مشکلات دست من است و اشاره می‌کند در ۱۰۰ روز آثار حضورم را خواهید دید، یعنی دارای اختیارات است، این خصلت آدمی است که وقتی می‌خواهد ناکامی‌های خود را توجیه کند، گردن این و آن می‌اندازد.

صفارهرندی با اشاره به اینکه وقتی وزیری ۳ سال در نوبت است تا از رئیسش وقت بگیرد و وقت اختصاصی نصیبش نشده، معلوم است که کار دولت پیش نمی‌رود ادامه داد: مردم با یک امیدی به خیابان‌ها آمدند و خوشحالی کردند، هزار تومانی دست گرفتند و گفتند دلار این‌قدر می‌شود.

وی بیان کرد: تحریم ظالمانه در اختیار ما نیست، اما رئیس می‌آید و می‌گوید کلید حل این مشکل در دستش است و زبان آن‌ها را بلد است، نمی‌شود که بعد از ۸ سال بگوید همان جای اول هستیم و پول به خزانه نیامده و تحریم‌ها بیشتر شده است مردم با یک امیدی به خیابان‌ها آمدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دولت اشتباهات استراتژیک داشته است. بخشی از درد ما بیرون است، ولی خنثی کردنش دست ماست، اگر ریشه‌های درد را بشناسیم، راه‌حل بهتر می‌شود پیدا کرد.

صفار هرندی افزود: بخشی از مشکلات به هدف گذاری‌های داخلی دولت مربوط می‌شود، خیلی از دوستان ما در جهان نادیده گرفته شده اند، ما می‌توانستیم خیلی از مشکلاتمان را حل کنیم، نسخه‌ای به نام اقتصاد مقاومتی پیش رویمان است که دولت و مجلس همه باید آن را اجرایی کنند.

وی گفت: در اقتصاد مقاومتی به ما نشان داده شده است که شما راه‌های دسترسی به جهان را هر چه که می‌توانید گسترش دهید، ما اصرار داشتیم که با کشور‌های خاصی کار کنیم که آن‌ها هم ما را ناکام گذاشتند، مبادلات ما با کل اروپا در سال‌های گذشته یک میلیارد دلار بوده، اما با یک کشور همسایه در سال بیش از ۱۲ میلیارد گردش تجاری داریم.

صفار هرندی خاطرنشان کرد: چین کشوری هست که اگر قرار بود از بیرون هم مدد بگیریم اینجا جایی بود که باید سرمایه‌گذاری می‌کردیم، اما ما اصرار داشتیم که آن‌ها را پس بزنیم، چنین قدرتی را همه قبول دارند که قدرت نخست اقتصادی جهان است، ولی با احتساب قدرت خرید می‌گویند که اقتصاد اول است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این مملکت راه‌حل دارد وقتی درد را شناختید باید آن را درمان کنید گفت: دردی است که درمان آن در دست خودمان است، بخشی از درد ما در بیرون است، رفع تحریم دست ما نیست، اما خنثی شدن آن در دست ماست و دور زدن آن در دست خودمان است.

وی اظهار کرد: برخی اصرار داشتند که انگار اخلاقا دور زدن تحریم بد است، اصرار داشتند که ما خودمان را به کام تحریم کنندگانی که بی‌رحمانه علیه مان عمل کردند بیندازیم، همین دولت الان بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت می‌فروشد، به کجا می‌فروشد؟ به اروپایی‌ها، به آمریکا، به رفقای آنها، نه! به همان جایی که تاحالا اصرار داشت که با آن‌ها رابطه برقرار نکنند.

صفارهرندی تصریح کرد: کسانی هستند برای ریاست جمهوری شال و کلاه کردند که می‌گویند جمهوری اسلامی برای یک موقعی بود الان دیگر به درد نمی‌خورد و توقع دارند بپذیرند.

محمدصادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نمی‌پسندم رئیس دولت گلایه کند که اختیارات من چنین بود و چنان بود گفت: رئیس‌جمهور می‌تواند در جامعه نشاط پمپاژ کند و رئیس‌جمهوری هم می‌تواند مشکلات را افزون کند.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی اختیاراتی را به رئیس‌جمهور داده و حوزه این اختیارات و امکانات گاهی اوقات ناهماهنگ است افزود: برخی دخالت‌ها و یا برخی از مشکلاتی که وجود دارد، تنگنا‌هایی را به وجود می‌آورد، اما اگر رئیس جمهور مقتدر باشد و درد آشنای زندگی مردم باشد، یا اینکه بتواند بر مشکلات فائق آید، می‌تواند عمده مشکلات کشور را حل کند.

خرازی تصریح کرد: ساختار قانون اساسی باید اصلاح شود، رئیس جمهور اگر رئیس جمهوری هماهنگ باشد و رئیس جمهوری باشد که واقعاً موانع را بردارد، حوزه میدان عملش بالا می‌رود، در این جامعه غیر متمرکز مشکلاتی داریم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: کشور ما کشوری است که می‌تواند مسائل را با راه حل دنبال کند، آن کسی که رئیس جمهور می‌شود مانند هر مدیر دیگر مسئولیت اجتماعی بزرگ دارد، به همین دلیل قانون اساسی موقعیت رئیس جمهور را بعد از رهبری به عنوان یک موقعیت ممتاز شناسایی کرده است.

خرازی افزود: بی انصافی می‌دانم که به رئیس جمهور فعلی و یا روسای جمهور قبلی بخواهیم همه مشکلات را بر سر آن‌ها بیندازیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ ایران فارغ از اختلافات سیاسی و اختلافات مدیریتی در این مقطع هماهنگی به خاطر تحریم بین مجموعه کشور به وجود آمده است، اما دولت باید به مردم کمک کند، دولت ما مانند دولت انگلیس و فرانسه نیست که خزانش پر از امکانات و پول باشد، نظام اقتصادی ما مبتنی بر نفت است، دولت آمده و قولی داد، اما به گونه‌ای دیگر رفتار کردند، توسعه ما توسعه مبتنی بر درآمد نفتی است، توسعه ما توسعه مبتنی بر درآمد نفت است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه ما امروز گرفتار بحران اجتماعی هستیم گفت: در شناخت جهان جدید دچار مشکل هستیم، برخی از بزرگان اقتصاد جهانی وقتی صحبت از تحول می‌کردند، نه بخش خصوصی می‌فهمید و نه بخش دولتی، اما بخش خصوصی فراتر از بخش دولتی رفته است، گردش مالی بخش خصوصی ایران بر اساس بلاک چین و کیف الکترونیک انجام می‌شود.

خرازی گفت: شهرداری‌ها با دولت هماهنگ نیستند، مدیریت خیلی از جا‌ها باید از یک سیستم روان برخوردار باشد، شهردار در پاریس با شهردار در تهران آیا امکاناتشان یکی است، در پاریس رئیس دادگستری، رئیس پلیس، رئیس آب، رئیس برق، دادستان کل شهر همه زیر نظر شهردار هستند یعنی شهردار در برخی از کشور‌ها قدرتش از رئیس جمهور بالاتر است، اما در اینجا شهردار سوپور است، در ایران اندازه رئیس‌جمهور همین است، ما پر از ظرفیت هستیم، اما با این وضعیت امروزه مشکلات زیادی داریم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: ما به رئیس‌جمهور نیاز داریم که صدای مردم در کردستان را بشنود، صدای خانواده‌های مظلومی باشد که با هواپیما سقوط کردند و دولت حاضر نشد عزای ملی اعلام کند، ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که صدای مردم محروم در سیستان‌وبلوچستان باشد.

خرازی افزود: این که هنر نیست در انتخابات مجلس در شهر تهران ۱۴ درصد شرکت کنند.  من جزو کسانی هستم که در انتخابات مجلس همه را تشویق کردم، مسیر باید باز شود و شورای نگهبان بر اساس وظایفش عمل کند.

وی گفت: خارج از وظایف تصرف در قدرت نشود، ستاد اجرایی فرمان امام خوب عمل کرده است، دولت اگر عاقل بود ستاد اجرایی فرمان امام را در خیلی جا‌ها باید بر روی سرش می‌گذاشت و اگر مردم را عامل قدرت می‌دانید راه را برایشان باز کنید.

خرازی گفت: یک دولتی ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد درآمد داشته و یک دولتی در چهار سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت داشته بودجه‌ای که بسته شده و بر اساس آن برنامه‌ای که بوده و بر اساس آن خطرناک‌ترین و تلخ‌ترین تحریم تاریخ بشر از آمریکا بر ایران بکار رفته است.

وی عنوان کرد: اگر به تاریخ تحریم‌های جهان نگاه کنیم، بر اساس یک قانون نانوشته وزیر خارجه دولت ترامپ با شرکت‌ها جلسه می‌گذاشت و هر راهی را که وزرا و مسئولین ایران می‌رفتند و حتی بخش خصوصی ایران با سد راهی مواجه می‌شدند و از سوی دیگر آن شرکت و کشور خارجی هم تحریم می‌شد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: نمی‌توانیم از یک طرف به رئیس جمهور بگوییم به وسط اقیانوسی پر از کوسه برود و با دست و پای بسته و قلاده‌ای برپا به او بگوییم باید با کرال سینه شنا کنی و برنده شوی، این اصلا امکان ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی می‌توان بر اساس برنامه ششم عمل کرد که ورودی با خروجی، امکانات و درآمد‌ها با هزینه ها، مشکلات با فرصت‌ها و تهدیدات با هم هماهنگ باشد، من معتقدم در این مقطع به دلیل تحریم‌ها یک هماهنگی میان مجموعه کشور به وجود آمد، اما دولت باید کمک مردم کند ما در اینجا دولتی نداریم که مثل دولت‌های انگلیسی و فرانسه بودجه اش پرپول باشد و نظام اقتصادی اش مبتنی بر اقتصاد نفتی نباشد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به انتخابات شورای شهر گفت: با وجود تمام هجمه‌هایی که برای شرکت نکردن در انتخابات از سوی مخالفین و معاندین نظام ایجاد می‌شود در برخی از استان ها، نیرو‌های ملی و متدین و خانواده‌های شهدا را از یک جریان فکری حذف کردند.

خرازی افزود: اگر بخواهیم مشکلات کشورمان حل و مملکتمان آباد شود باید قانون اساسی یک بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد به گونه‌ای که دوباره نخست وزیر و مجلس مشروعیت پیدا کنند و رئیس دولت به معنای واقعی و مانند دیگر کشورها، رئیس دولت باشد و احساس نکنند که پادشاه است من فکر می‌کنم باید ساختار انتخاباتی کشورمان را تغییر جدی دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بی انگیزگی بی داد می‌کند مردم می‌گویند اگر می‌خواهید مردم در انتخابات شرکت کنند، به صدا و سیما بگویید صدای مردم باشد، در همین انتخابات ریاست جمهوری نیرو‌هایی بودند که خانه نشین شدند، من با آقای احمدی نژاد اختلاف فکری و مبنایی دارم و از روز اولی که آمد، شهر به شهر مخالف او صحبت کردم، اما چرا نباید بگذاریم او در انتخابات شرکت کند چرا نباید بگذاریم روسای جمهور دیگری در انتخابات شرکت کنند، اگر این‌ها صدایشان به جایی می‌رسد باید بیایند و حرفشان را بزنند باید مردم را در انتخابات آزاد بگذاریم.

خرازی افزود: اما در عوض ما به مردم می‌گوییم استاندارد زمین فوتبال ما، نصف استاندارد جهان و تعداد بازیکنان ما به جای ۱۱نفر، پنج نفر است، نتیجه این می‌شود که مردم حالت بریدگی پیدا می‌کنند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: من معتقدم در حال حاضر کشورمان نیازمند رئیس جمهوری است که نرخ زندگی مردم را روزانه بفهمد رئیس جمهوری نیاز داریم که بفهمد اقتصاد عدالت محور چیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خرازی افزود: این که هنر نیست در انتخابات مجلس در شهر تهران ۱۴ درصد شرکت کنند. من جزو کسانی هستم که در انتخابات مجلس همه را تشویق کردم، مسیر باید باز شود و شورای نگهبان بر اساس وظایفش عمل کند.


شورای نگهبان بر اساس وظایفش عمل نمیکنه؟؟؟!!!
براساس چی عمل میکنه؟؟؟

خب بگید ما هم بدونیم!!!!

یعنی الان این دولت که سر کار هست شورای نگهبان بر اساس وظایفش عمل می کرد نباید سر کار می بود؟؟؟؟!!!!

یعنی شورای نگهبان باید تایید نمی کرد و کرده!!!!!

خب اگر اینجوری نبوده پس چرا وقتی همچین شبهاتی مطرح میشه جوابی بهش داده نمیشه!!!!!؟؟؟؟؟
آخرین اخبار