معاون شرکت توزیع نیروی برق فارس، استقبال مردم این استان از سامانه برق خورشیدی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مردم در این استان تاکنون در ۵۲۰ خانه، پنل خورشیدی نصب کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیدرضا جلایر گفت: شهرستان‌های فسا با ۷۴، لار با ۴۸ و نی ریز با ۴۶ سامانه، بیشترین میزان استقبال را از نصب سامانه‌های خورشیدی تولید برق در فارس داشته‌اند.

او با بیان اینکه استان فارس از نظر تابش خورشید دارای شرایط بسیار خوبی در ایران و جهان است و می‌توان به ازای هر مترمربع، معادل ۲۲۰۰ کیلووات ساعت برق خورشیدی در طول سال تولید کرد، گفت: پنل‌های خورشیدی برق خود را به شبکه سراسری ارائه می‌دهند و وزارت نیرو این برق را از تولیدکننده خریداری می‌کند.

جلایر، پنل‌های خورشیدی را جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی دانست و گفت: با تولید هرکیلو وات ساعت انرژی خورشیدی می‌توان از انتشار یک تن دی اکسید کربن جلوگیری کرد که در واقع پاکی این نیروگاه‌ها معادل ۴۶ درخت هشت ساله کار آیی دارد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، نیز هزینه هر پنل خورشیدی را ۱۶ میلیون تومان به ازای هرکیلو وات برق اعلام و اضافه کرد: این پنل‌ها را می‌توان در پشت بام ساختمان‌های مسکونی، تجاری، سوله‌های صنعتی و کنار مزارع کشاورزی دارای انشعاب برق نصب و راه اندازی کرد.

اسماعیل خاتمی ادامه داد: با استفاده از طرح‌های حمایتی دولت که شامل عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله و همچنین اعطای تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و اقساط ۱۲ ماه پس از اتصال سامانه به شبکه برق کشور، زمینه برای گسترش نصب سامانه برق خورشیدی فراهم است و هر ۲ ماه یکبار صورت حساب تولید برق برای سرمایه‌گذار صادر و پول برق خریداری شده به حساب مشترکان و سرمایه گذاران واریز می‌شود.

خاتمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۱۴ نیروگاه مختص مشترکان در زیر مجموعه شرکت توزیع نیروی برق استان فارس به شبکه برق متصل شده است، گفت: تمام مراحل ثبت نام و عقد قرارداد در این زمینه الکترونیکی بوده و این امکان وجود دارد که متقاضیان با مراجعه به سایت این شرکت اقدام لازم را انجام دهند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، منبع انرژی پاک، دسترسی آسان، ایجاد نکردن آلودگی صوتی و حمایت ازسوی دولت را از مزیت‌های پنل‌های خورشیدی برشمرد و گفت: این پنل‌ها طول عمر مفید ۲۰ ساله دارد و با شستشوی حداقل ماهی یکبار می‌توان بازدهی آن را افزایش داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.