مدیرکل شیلات گلستان از رشد ۷ برابری تولید واشتغال زایی در مزارع میگو استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید جواد قدس علوی مدیرکل شیلات گلستان گفت: پرورش میگو که از دهه‌ ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی در شمال استان آغاز شده، امروز با رشدی قابل توجه از ۳۰۴ تن با اشتغال ۲۵۱ نفر درسال ۹۲ به  دو هزار و ۵۸۵ تن با اشتغال زایی هزار و ۴۰۵ نفر درسال ۹۷ رسیده که این رقم معادل رشد هفت و نیم برابری است.

او با اشاره به انجام عملیات‌های عمرانی مهم و تاثیرگذار در راستای آب رسانی به مجتمع میگو گمیشان افزود: برای اولین بار آب دریای خزر بصورت مستقیم با احداث کانالی به طول حدود ۱۳ کیلومتر در بستر زمین کاملاً لجنی و باتلاقی با حجم خاکبرداری حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب درسال ۱۳۹۳ در مدت زمان حدود ۳/۵ ماه به فاز یک مجتمع میگوی گمیشان انتقال یافت.

قدس علوی  از رشد قابل توجه سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی در این مجتمع یاد کرد و افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده دولتی در بخش زیرساخت‌ها در فاز یک مجتمع پرورش میگو گمیشان تا پایان سال ۹۲ شصت میلیارد ریال بوده که این رقم در حال حاضر در فاز یک و دو به (۵۶۰ میلیارد ریال) رسیده است.

او افزود: همچنین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز تا سال ۹۲ در این مجتمع، ۵۲ میلیارد ریال بوده و اکنون به رقمی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال ارتقا یافته است.

قدس علوی گفت: تعداد مزارع پرورش میگو نیز در استان از ۱۱ مزرعه درسال ۹۲ به ۶۰ مزرعه درسال ۹۸ رسیده و سطح مفید مزارع هم از ۱۶۶ هکتار درسال ۹۲ به ۹۳۷ هکتار در سال ۹۸ افزایش یافته است.

مدیرکل شیلات گلستان در خصوص راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان افزود: فاز دوم این مجتمع به مساحت ۶  هزار هکتار با هدف تولید ۲۲  هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی است.

 قدس علوی صادرات را از مهم‌ترین زنجیره‌های تولید میگو استان دانست و گفت: هر ساله حجمی زیادی از محصول تولیدی میگو استان به کشور‌های آسیایی و اروپایی صادر می‌شود که با توجه به کیفیت خوب این محول تقاضا‌ها نیز رو به افزایش است، به طوریکه ارز آوری این محصول از ۱/۶ میلیون دلار درسال ۹۲ به بالای ۱۲ میلیون دلار درسال ۹۷ ارتقاء یافته است.

او با بیان اینکه در سال ۹۹، ۴۱۰ تن میگو در استان تولید شده است، یادآور شد: بی شک ظرفیت و توان تولید محصول باکیفیت و با ارزش میگو در استان بسیار بالاتر از این رقم است.

انتهای پیام/ق

برچسب ها: شیلات ، میگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.