به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید آریاپوران، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه ملایر در کارگاه آنلاین آموزشی با موضوع پیشگیری از خودکشی که با مشارکت دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، گفت: مطابق با آمار رسمی اعلام شده از طرف سازمان بهداشت جهانی، بالاترین میزان اقدام به خودکشی، در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال اتفاق میافتد.
او، بیان کرد: در کشور ما نیز مطابق با آمارهای موجود، میزان خودکشی در بین دانشجویان، چهار و نیم در هر صدهزار نفر است و بیشترین میزان در سال دوم تحصیلی اتفاق میافتد که با کمک دانشجویان، اساتید و خانوادهها باید تلاش شود شیوههای اصولی و مناسب و بحرانهای احتمالی را کنترل و با شناسایی افراد خودکشیگرا، شرایط را برای بهبود آنها فراهم کرد.
آریاپوران، تصریح کرد: رواج باورهای نادرست در سطح جامعه، امکان وقوع خودکشی را افزایش داده است.
این استاد دانشگاه با مرور نتایج به دست آمده از مطالعات مختلف علمی، به عوامل ایستا و پویای خطر خودکشی نظیر جنسیت، سن، خشونت در خانواده یا شیوهی تربیتی تنبیهگرایانه، تاریخچه آزاردیدگی، تاریخچه قبلی رفتار خودکشی، انزوای اجتماعی و حمایت اجتماعی محدود، انواع رویدادهای استرسزا و قطعناگهانی داروهای ضدافسردگی اشاره کرد.
او، ادامه داد: تشخیص اولیه و درمان موثر فرد دارای افکار خودکشی، محدودکردن دسترسی به وسایل مرگبار، افزایش توجه به تلفن بحران و مراکز بحران و شناسایی این مراکز به دانشجویان، شناسایی نشانههای هشدار دهنده در جوانان و نوجوانان، افزایش اورژانسهای اجتماعی در سطح شهرستانهای محروم، توجه به برنامههای آموزشی در سطح مدارس به همراه ارایه برنامههای شاد فرخبخش برای جوانان و نوجوانان که بتواند به تخلیه هیجانی آنها منجر شود در کنار برخی موارد مشابه دیگر، از جمله راهکارهای پیشگیری از خودکشی محسوب میشوند که باید از سوی اطرافیان و همچنین سازمانها و نهادهای متولی به جد مورد توجه قرار گیرد.
آریاپوران، افزود: در گام اول، گفتگو و پرسش از فرد میتواند زمینه لازم را فراهم آورد که انگیزهها و گرایشهای احتمالی فرد به خودکشی مشخص شود زیرا اگر این روند با تکنیکهای اصولی همراه باشد، میتواند موثرتر صورت پذیرد و امکان بهتری برای برداشتن گام دوم، یعنی ترغیب فرد به سمت مراجعه به کارشناسان اورژانس اجتماعی و ارجاع به افراد متخصص برای برداشتن گامهای بعدی را به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام/ت