شورای شهر به عنوان پارلمان شهری طراح و سیاستگذار طرح‌هایی است که باید هدف آن‌ها رفع چالش‌های شهری و بهبود راهکار‌های پیشرفت شهر باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ملاک پیشرفت همه جانبه شهر‌ها و روستا‌ها تکیه بر مشورت و خردجمعی در برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری هاست که در قالب شورای شهر متبلور می‌شود. شورایی که ظرفیت‌ها و نیاز‌های حوزه محل فعالیت خود را بشناسد و خارج از گروه گرایی و قبیله گرایی به منافع شهر یا روستا آن هم در چارچوب ارزش‌های حاکم بیاندیشد.

کمتر از ۲ ماه دیگر تا برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی باقی مانده، گروه‌های سیاسی در حال بستن لیست‌های انتخاباتی هستند و کارشناسان آگاه و دلسوز به فکر معرفی شاخصه‌های شورای متعهد و مطلوب به جامعه، شورایی که از بار مشکلات بکاهد و به پیشرفت محل فعالیت خود کمک کند.

انتخاب اعضای شورا‌ها با نگاه به رونق اقتصادی شهر‌ها و روستا‌ها

عبدالرسول جان نثاری عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برای ایجاد یک شورای شهر دغدغه‌مند باید ابعاد وظایف مدیریتی آن را برای مردم تبیین کرد تا شورا در گام اول از فضای جناحی دور شود.

او افزود: ابتدا باید به این مسئله توجه داشت که شورای اسلامی و اقدامات آن، بیشتر فرهنگی، اجتماعی و هنری است تا سیاست و جناح بندی، به همین خاطر انتخاب یک فرد در انتخابات می‌تواند در تغییر شکل ظاهری و باطنی شهری که در آن زندگی می‌کنیم بسیار موثر واقع شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: طبق فرموده رهبر انقلاب اسلامی، مردم هر چه انتخاب کنند برای خود انتخاب کرده اند و این سخن درباره شورا‌ها هم صدق می‌کند، انتخاب اشتباه فردی که اصلا حوزه مدیریت شهری را نمی‌شناسد پیامد‌های نامطلوبی خواهد داشت همانگونه که عکس این موضوع به شکوفایی شهر منجر می‌شود.

جان نثاری گفت: مسئله امروز مردم شهر‌های مختلف کشور از جمله اصفهان اقتصاد است، چون اگر اقتصاد رونق بگیرد چرخه کسب و کار و درآمد خانوار‌ها بهبود می‌یابد و راهکار صحیح سوق دادن مردم به سمت انتخاب افرادی است که با فکر اقتصادی قصد گره گشایی از مشکلات شهر را دارند.

او ادامه داد: شورا‌ها با توجه به اختیاراتشان می‌توانند نقش مهمی در بهبود وضع معیشت خانواده‌ها و به دنبال آن، کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، تهدید یا فرصت؟

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی از نظر بنده تهدیدی است که ابتدا گریبانگیر مردم می‌شود، چون فضای انتخابات ریاست جمهوری، فضایی سیاسی و جناحی است در حالی که فضای انتخابات شورا‌ها اقتصادی و اجتماعی است و این ممکن است مردم را در انتخابات یک فرد مطمئن برای شورا گمراه کند.

جان نثاری اظهار کرد: از طرفی متاسفانه طی سال‌های اخیر، رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ظرفیت خود را برای انتخابات ریاست جمهوری بکار گرفتند و به نوعی از تبیین اهمیت حضور در انتخابات شورا‌ها و انتخاب افراد اصلح غافل شدند.

او یادآور شد: برای مثال رسانه ملی، مردم را دقیقه به دقیقه از آخرین اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و وضع نامزد‌ها آگاه می‌کند، اما مردم درباره نامزد‌های شورا‌ها و سوابقشان هیچ اطلاعی کسب نمی‌کنند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: معتقدم این همزمانی زمینه آشنایی مردم با نامزد‌های شورا‌ها را کاهش می‌دهند و چه بسا در دوره اخیر، عده‌ای سوار بر موج کم اطلاعی و ناآشنایی مردم به صندلی‌های شورا رسیدند.

او انتخابات در ایران را همانند سایر کشور‌ها رویدادی سرنوشت ساز و اثرگذار دانست و گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات ضروری است و با توجه به اوضاع کرونایی باید هم مسئولان برگزاری انتخابات، تدابیری برای حفظ سالمت مردم بیاندیشند و هم آن‌ها شیوه نامه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

تخصص و جوانگرایی معقول رمز تشکیل شورای موفق

رسول جهانگیری عضو سابق شورای شهر اصفهان به خبرنگار ما گفت: برای انتخاب افراد شایسته در شورا‌ها باید مطالبه گری‌هایی صورت گیرد تا شورا به سمت تخصص گرایی هدایت شود.

او افزود: نباید شورا را فقط از جنبه سیاسی دید بلکه شورا باید فرصتی برای ورود افراد دارای سواد اقتصادی و اجتماعی برای حل چالش‌های شهر باشد.

عضو سابق شورای شهر اصفهان افزود: تهیه کنندگان لیست‌های انتخاباتی تلاش می‌کنند فهرستی را معرفی کنند که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، عمرانی، اقتصادی، هنری و گردشگری، متخصص باشند.

جهانگیری تصریح کرد: ورود افراد جوان با انگیزه و البته متخصص می‌تواند عملکرد شورا‌ها را بهبود ببخشد و اعتماد مردم را بیشتر جلب کند
همچنین باز کردن فضای شورا برای کسانی که چندین بار نامزد و انتخاب شده اند به عزت نفس افراد جوان‌تر و با روحیه جهادی کمک می‌کند.

او در عین حال گفت: البته در بحث جوان گرایی نباید افراط کرد و سن افراد وارد شده به شورا را به صورت ناگهانی پایین آورد.

عضو سابق شورای شهر اصفهان تصریح کرد: حضور افراد با تجربه و خبره در شورا‌ها در کنار افراد جوان تازه وارد با یک سن استاندارد ظرفیت مدیریتی و اجرایی شورای شهر را ارتقا می‌دهد.

شناخت دیپلماسی شهری، ویژگی اصلی اعضای شورا‌ها

کریم داوودی دیگر عضو سابق شورای شهر اسلامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مهمتر از ورود افراد جوان و با انگیزه به شوراها، ورود افزادی است که با دیپلماسی شهری آشنا باشند، چون متاسفانه طی این چند دوره، افرادی به شورای شهر اصفهان وارد شدند که به این امر اشراف نداشتند و این مایه ضرر برای مردم است.

او افزود: شناخت کافی یک فرد از قومیت ها، بافت، ساختار معماری و عمران، فرهنگ و رسوم شهر اصفهان، شناسایی کانون‌های چالشی و مشکل زای شهر را تسریع می‌کند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مدیریت اجرایی، دانش شناخت شهری و برنامه ریزی هوشندانه سه محور اصلی در انتخاب افراد اصلح برای شورا‌ها باید باشد.

شورای شهر فضای کارآفرینی است نه کار آموزی

داوودی گفت: فضای شورای شهر بر مبنای اشتغالزایی و راهکار‌های حل مشکلات شهری است، اما متاسفانه طی این چند سال این فضا بیشتر به سمت کارآموزی منتخبان پیش رفته است تا کارآفرینی برای افراد جامعه.

او تا کید کرد: با پیشبرد اهداف اشتغال آفرینی به دست افراد کارآمد و با انگیزه می‌توان فضای جامعه را به سمت کسب و کار سالم سوق داد.

آنچه مسلم است باید کارشناسان و رسانه‌ها با تبیین اهمیت شورا‌ها مردم را به شناخت صحیح نامزد‌ها ترغیب و زمینه حضور حداکثری آن‌ها را در انتخابات با نگاه به انتخاب افراد اصلح فراهم کنند.

گزارش از عیسی صادقی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی بود ممنون