کارگروه مشترکی از نماینده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری نسبت به برآورد دوباره خسارت‌های ناشی از آلودگی نفتی در سرخون اردل تشکیل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید نظری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: کارگروه مشترکی از نماینده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به برآورد دوباره خسارت‌های ناشی از آلودگی نفتی در سرخون اردل تشکیل می‌شود.

او با تاکید بر حمایت از حقوق مردم منطقه اردل، افزود: این کارگروه باید ظرف ۱۰ روز آینده تشکیل و نتایج ناشی از ارزیابی و برآورد خسارت‌ها تا پایان اردیبهشت اعلام شود تا بتوان خسارت‌های مردم منطقه را سریع‌تر پرداخت کرد.


بیشتر بخوانید


نظری اضافه کرد: این کارگروه متشکل از نماینده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، نماینده دادستان، نماینده سازمان بازرسی، نماینده فرماندار اردل و هریک از دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

او ادامه داد: وارد شدن خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی، شیلات، آب، محیط‌زیست، منابع طبیعی و امور عشایر مشخص است، اما امید می‌رود بتوان هرچه سریع‌تر با شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران این خسارت‌ها برآورد و زمینه پرداخت سریع‌تر آن فراهم شود.

نظری با بیان اینکه رسیدگی به مشکل آب مردم منطقه میانکوه و شهر سرخون در اولویت برنامه شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران باشد، گفت: آب خط قرمز است و باید آب آشامیدنی سالم و پایدار در اختیار مردم منطقه قرار داده شود.

او با اشاره به آلودگی منابع آب زیرزمینی استان در پی نشت نفت افزود: با توجه به وضعیت خشکسالی در استان می‌طلبد تا مسئولان شرکت نفت با تجهیز چاهی مشکل آب شرب مردم میانکوه را برطرف کنند چراکه چشمه سرخون منبع آب پایدار و چشمه دره‌دون به سبب آلودگی نفتی از مدار خارج شده است.

خسرو کیانی سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به سابقه آلودگی نفتی در منطقه میانکوه، اظهار داشت: این منطقه تاکنون هشت بار دچار آلودگی نفتی شده است و در طول این سال‌ها خسارت قابل توجهی را برجا گذاشته است.

او با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان ۴۳۰ کیلومتر طول دارد، افزود: این خط روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام را انتقال می‌دهد و به سبب گذر از منطقه سخت گذر در شهرستان اردل این منطقه را تهدید می‌کند.

کیانی اضافه کرد: بنا بر مصوبات فروردین‌ماه باید شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران خسارت‌های وارد شده بر منطقه را تا پایان فصل بهار پرداخت کند.

بنا بر ارزیابی کارشناسی دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری در مجموع ۱۷۶ میلیارد تومان خسارت به تمامی بخش‌ها و نیم میلیون دلار خسارت زیست محیطی ناشی از آلودگی نفتی ترکیدگی لوله نفت در منطقه میانکوه اردل وارد شده است، این در حالی است که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران این خسارت‌ها را قبول ندارد و عنوان می‌کند باید ارزیابی خسارت‌ها دوباره و با حضور کارشناسانی از این شرکت انجام گیرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار