مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پد اطفای حریق برای نشستن وآبگیری بالگرد در زمان بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان احداث شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، بالگرد نشین، سکوی فرود بالگرد یا هلی‌پد محوطه‌ ای مجهز به نشانه ‌های رنگی مشخص برای نشست و برخاست بالگردها است.

غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این زیر ساخت مهم در منطقه فیروزآباد شهرستان بویراحمد ایجاد و برای همه مناطق کهگیلویه و بویراحمد قابل استفاده است.

حکمتیان اصل افزود: این طرح شامل پد بالگرد، ساختمان پایگاه اطفای حریق و منبع ذخیره آب با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار ایجاد شده است.

او بیان کرد: برای احداث دیوارچینی وآشیانه بالگرد درفاز دوم این طرح ۳۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حکمتیان اصل با اشاره به اینکه بخش عمده ای از خسارت های آتش سوزی در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سخت گذر بودن مناطق محل وقوع حریق و طولانی شدن زمان مهار آتش صورت می گیرد گفت: با استفاده از پد اطفای حریق وسعت آتش سوزی ها به طور چشمگیری در استان کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همچنین از تعمیر و آماده سازی ۱۹۲ دستگاه دمنده برای کمک به مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان خبر داد.

او با بیان اینکه مهار آتش سوزی با سرشاخه های درختان نیز باعث طولانی شدن زمان مهار آتش و سختی کار امدادگران می شود استفاده از این تجهیزات را راهکاری گرهگشا برای حفاظت از جنگل ها و مراتع استان دانست.

حکمتیان اصل تشکیل گروه های واکنش سریع مهار آتش سوزی،تامین خودرو برای انتقال نیروها به محل آتش سوزی،تامین تجهیزات انفرادی امدادگران،شناسایی افراد با استعداد برای کمک به منابع طبیعی به عنوان دیده بان، شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی، برپایی مانور برای محک میزان آمادگی نیروها و برپایی دوره های آموزشی از اقدام های انجام شده برای به حداقل رساندن خسارت های آتش سوزی ها در جنگل و مراتع استان است.

او افزود: عواملی مانند آتش زدن پسماندهای مزارع کشاورزی از جمله عوامل غیر عمدی وقوع آتش سوزی ها در جنگل ها ومراتع است که نیازمند آگاهی بخشی به بهره برداران درباره عواقب آن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: آتش سوزی به دلیل روشن کردن آتش از سوی چوپان ها و گردشگران از دیگر عوامل آن آتش سوزی هاست که نیازمند فرهنگ سازی از سوی رسانه های ارتباط جمعی است.

حکمتیان اصل با یادآوری اینکه برخی سودجویان برای تصرف منابع ملی اقدام به آتش زدن عرصه های ملی می کنند عنوان کرد: شناسایی و برخورد جدی با این افراد نیاز دیگری برای صیانت از جنگل ها و مراتع است.

پارسال یکهزار و۸۵۰ هکتار از جنگل ها ومراتع کهگیلویه وبویراحمد بر اثر آتش سوزی ها خسارت دیدند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل است.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.