به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اخیرا در حضور اعضای سندیکای صنعت مخابرات ایران مطرح کرده است که «هزینههای شرکت مخابرات ایران متناسب با تعرفههای فعلی نیست، در حالی که سیاست اصلی شرکت مخابرات ایران حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و برای تحقق این امر، افزایش تعرفهها بسیار ضروری به نظر میرسد و منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در این برهه زمانی اقدام ضروری است که منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران (به عبارت دیگر، تولیدکنندگان و خدمات دهندگان حوزه مخابرات کشور) و اشتغال در این صنعت استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد و میتواند ضمن تحقق جهش تولید در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آثار مثبتی را در حوزه صادرات محصولات ICT در منطقه از خود به جا بگذارد».
در همین راستا، داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، بیان کرد: همان طور که قبلا نیز بارها و بارها، این اتحادیه تاکید به این موضوع داشته است: این تصمیم، یک تصمیم منطقی و عقلانی است که میتواند صنعت مخابرات کشور را از نابودی نجات دهد. همه ما آگاه هستیم تعرفه خدمات عمومی در بخشهای مختلف اعم از حمل و نقل عمومی، برق، گاز، حاملهای انرژی و ... با شیبی نسبتا منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی در طول دو دهه گذشته مورد بازبینی مکرر قرار گرفته است، ولی متاسفانه نزدیک به دو دهه است که این اتفاق در حوزه تعرفه خطوط و مکالمات تلفن ثابت رخ نداده و تقریبا بدون افزایش مانده است. تبعات ناگوار این موضوع بر صنعت مخابرات کشور بسیار وسیع بوده و در صورت عدم کارسازی و اصلاح تعرفهها در کوتاه مدت، شاهد تعطیلی بنگاههای اقتصادی در حوزه ICT و به ویژه شرکتهای مخابراتی خواهیم بود.
ادیب گفت: با کاهش ارزش ریال و عدم افزایش منطقی تعرفهها و از سوی دیگر افزایش هزینههای توسعه و نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران، باعث بروز مشکلات نقدینگی در این شرکت به عنوان مشتری اصلی و انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی شده و همان طور که شرکتهای تولیدی، خدمات فنی و مهندسی و فعالان اقتصادی این حوزه واقف هستند شرکت مخابرات ایران علی رغم تمامی تلاشهای خود قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران و توسعه کمی و کیفی مطابق سند چشم انداز خود در چند سال گذشته نیست و نخواهد بود و این صنعت مهم در بخش تولید و خدمات در کشور که میتواند ارزش افزوده فراوانی داشته باشد و با مشکلات فراوانی روبرو شده است.
ادیب همچنین اظهار کرد: اگرچه ما به این موضوع هم معتقدیم که مدیرعامل و هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران که از دانش و تجربه بالایی در خصوص برنامه ریزی استراتژیک برخوردار هستند، میتوانند از شیوههای جدید مدیریتی و استفاده از ابزارهای فناورانه جدید در ارائه سرویسها و خدمات خود از جمله بلاک چین، اینترنت اشیاء، افزایش بهره وری و استفاده از روشها و طرحهای نوین نسبت به کاهش چشمگیر هزینههای خود و جبران درآمدها از محل دیگر منابع اقدام کنند تا نیازی به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت نباشد، اما اگرچه این پیش بینی و انتظار ممکن است که از نظر راهبردی درست باشد و به طور کلی مورد انتظار بدنه حاکمیتی کشور نیز است، اما واقعا چنین موضوعی در کوتاه مدت نمیتواند اتفاق بیافتد و ممکن است تبعات ناگواری را بر صنعت ICT کشور وارد سازد که جبران ناپذیر خواهد بود. این موضوع میتواند به صورت مرحلهای و بر اساس یک راهبرد چند ساله تحقق یابد تا تولیدکنندگان و شرکتهای فنی و مهندسی ضمن مشارکت در این طرحها و با اطلاع از رویکردهای آتی در شبکه مخابرات کشور در کوتاه مدت آسیب نبینند.
وی ادامه داد: مشکلات نقدینگی در طول چند سال گذشته مانند دومینو از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکتهای تولیدی و خدماتی داخلی سرایت کرده و اکثر بنگاههای تولیدی و خدماتی را با بحران جدی مواجه کرده است و متاسفانه در چند سال گذشته در مجموعههای صنعت ICT شاهد تعطیلی و ورشکستگی تعداد زیادی از شرکتهای تولیدی و خدماتی فنی مهندسی بودهایم که در هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران انتظار میرود این گونه مباحث مورد توجه جدی قرار گیرد. نکته مهم دیگر این است که در صنعت مخابرات و محصولات ارتباطی زیرساختی، به دلیل ویژگیهای این صنعت خاص در کشور، ما با مدل انحصار در سمت تقاضا روبرو هستیم. این موضوعی است که ما سالیان سال با آن درگیر هستیم و متاسفانه روزبه روز مشکل آفرین میشود. یعنی بر خلاف صنایعی مانند خودروسازی که تولیدکنندگان اندک و مشتریان انبوه وجود دارد ما در شرکت مخابرات ایران، انحصار در سمت تقاضا داریم. در مجموعه سندیکای صنعت مخابرات ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران ما تولیدکنندگان متعدد و در مقابل مشتری انحصاری داریم. یکی از تبعات این مدل که به طور طبیعی در اکثر کشورها در زمینه صنعت ارتباطات ثابت وجود دارد این است که در صورتی که مشتری مادر و اصلی که اپراتورهای اصلی، از جمله شرکت مخابرات ایران است از لحاظ اقتصادی بازده مالی منطقی کسب نکند، با کاهش یا قطع تقاضا کل زنجیره تامین خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد که همان طور که بیان شد این موضوع در سالیان اخیر مشهود بوده و باعث از بین رفتن بخش بزرگی از اقتصاد مولد در صنعت مخابرات ایران شده است.
ادیب در ادامه عنوان کرد که باور اتحادیه بر این است که وجود شرکتهای تولیدی و شرکتهای خدمات فنی مهندسی صنعت مخابرات کشور و همچنین شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین و اصلیترین اپراتور مخابراتی کشور لازم و ملزوم همدیگر است. ما میدانیم که شرکت مخابراتی ضعیف از نظر مالی، منجر به صنعت مخابراتی نحیف و ناکارا نیز خواهد شد؛ چراکه اصلیترین مشتری و مصرف کننده بخش اعظم محصولات مخابراتی به ویژه محصولات زیرساختی مخابراتی در کشور، شرکت مخابرات ایران است و این توقف توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه، عدم تحقق چشم انداز شرکت مخابرات ایران، بدان معناست که بر خلاف استراتژی شرکت مخابرات ایران، خدمات جدید و سرویسهای ارزش افزوده مخابراتی کمتری نیز در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت و تمامی زتجیرههای این اکوسیستم از مصرف کننده تا تولید کننده و شرکتهای خدمات فنی مهندسی و سایر ذینفعان این حوزه در نهایت متضرر خواهد شد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: بدیهی است که منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت، استفاده شرکت مخابرات ایران از تجربیات تشکلهای صنفی مرتبط و تولیدکنندگانی که جان، مال و زندگی شان را در این راه گذاشته اند، در این برهه زمانی اقدام ضروری باشد که منجر به نجات و احیاء شرکت مخابرات ایران، زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران شامل تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی، شرکتهای خدمات فنی مهندسی و اشتغال در این صنعت استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم شود.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/