مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه گفت: در سه سال گذشته ۳۲۶ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف بخش رخ شناسایی و مسدود شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی طلعتی مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه با اشاره به انسداد بیش از ۳۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در بخش رخ، گفت: با انسداد این تعداد چاه بیش از یک میلیون ۵۵۰ هزار مترمکعب آب به آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی منطقه برگشت داده شده است.

او افزود: در حال حاضر حدود ۲۷۵ حلقه چاه آب مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری دربخش رخ وجود دارد.

مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه ادامه داد: برداشت غیر اصولی از سفره‌های آب زیرزمینی موجب تغییرات فیزیکی در آبخوان‌های منطقه می‌شود که این تغییرات غیرقابل جبران است.

طلعتی بیان کرد: سالانه ۱۰۹ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی، در منطقه رخ از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود.

او تصریح کرد: به منظور مدیریت بهتر منابع آب تاکنون ۲۳۸ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی بخش رخ نصب شده است که خاموشی چاه‌ها و بهره برداری از کنتور‌ها باعث کاهش افت سطح آب زیرزمینی در جلگه رخ شده است.

مدیر امور آب منطقه‌ای تربت حیدریه تأکید کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی باید کشت محصولات کم آب بر و تغییر الگوی کشت را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

او تصریح کرد: اجرای طرح اصلاح شیوه آبیاری، کاهش سطح زیر کشت، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند از موارداساسی است که در صورت رعایت آن‌ها می‌توان از بحران آب با توجه به کاهش نزولات آسمانی در امسال از آن عبور کرد.


انتهای پیام//ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.