مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: تکمیل و بروزرسانی سامانه زیرساخت داده‌های مکانی مشهد با افزودن اطلاعات مربوط به لایه رفت و روب معابر شهری انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدجواد رجائیان مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با اعلام تکمیل سامانه زیرساخت داده‌های مکانی مشهد، گفت: در اختیار داشتن داده‌های دقیق و طبقه بندی شده در خصوص ویژگی‌های مکانی شهر، نقشی کلیدی در راستای هوشمند سازی و بهینه‌سازی فرایند‌ها در مدیریت شهری ایفا می‌کند.

او افزود: با توجه به اهتمام ویژه‌ای که جهت حفظ پاکیزگی معابر در حوزه خدمات شهری وجود دارد، در اختیار داشتن اطلاعات به‌روز، کامل و قابل تحلیل در این خصوص، مدیریت و برنامه‌ریزی امور در این زمینه را تسهیل کرده و نیز پیگیری و انجام فرایند‌های مربوط به صورت وضعیت مالی پیمانکاران این حوزه را با دقت و سرعت بالاتری میسر می‌کند.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد ادامه داد: به همین منظور داده‌های مربوط به همه مساحت معابر سطح شهر مشهد شامل بیش از هفت هزار هکتار معابر شهر از جمله سواره‌رو و پیاده‌رو که به هر دو روش مکانیزه و سنتی رفت‌ و روب می‌شوند، استخراج شده و در سامانه زیرساخت داده‌های مکانی شهر با عنوان SDI قرار گرفته است.

رجائیان با اشاره به تحولات صورت‌ گرفته در این زمینه بیان کرد: مبنای کار در این حوزه، پیش از این، برآورد‌های میدانی ناظران و یا نقشه‌های مربوط به دوره‌های زمانی قبل بوده است که با توجه به تغییرات صورت گرفته در خیابان‌ها در سال‌های اخیر، نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی داده‌های مربوط به آن‌ها احساس می‌شد.

او در ادامه برخی از اطلاعات جمع‌آوری شده در این حوزه را برشمرد و تصریح کرد: پس از نقشه‌برداری و تعیین مساحت دقیق معابر شهری، داده‌های مربوط به بخش‌های مختلف معابر شهر از جمله پیاده‌رو، سواره‌رو، باغچه‌های کنار خیابان، جوی‌ها و جداول، مسیر‌های دوچرخه، آیلند‌ها و... به تفکیک بر اساس مناطق و خیابان‌های مختلف جمع‌آوری شده و به عنوان یک لایه مستقل بر روی نقشه SDI مشهد قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با تأکید بر افزایش کارایی و امکان پایش دقیق‌تر امور با استفاده از این داده‌ها تاکید کرد: با استفاده از لایه رفت و روب در نقشه SDI مشهد، می‌توان بر محدوده معابر و مساحت رفت‌ و روب شده در هر روز نظارت دقیق‌تری داشت که یکی از تاثیرات بسزای آن، کاهش هزینه‌ها خواهد بود.

رجائیان اظهار کرد: جمع‌آوری، طبقه‌بندی و ارائه داده‌های قابل تحلیل پیرامون زیرساخت‌های شهری، نه‌تن‌ها فرایند امور در مدیریت شهری را تسهیل می‌کند، بلکه به عنوان یک رویکرد، مورد توجه شهر‌های هوشمند در جوامع پیشرو قرار دارد؛ چراکه ارائه اطلاعات اولیه لازم در این خصوص، فرصت را برای ارائه راهکار‌های خلاقانه و راه حل‌های هوشمندانه برای مسائل شهری توسط استارت‌آپ‌ها و متخصصان هموار می‌سازد.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.