یک مقام مسئول گفت: تنها ۲.۵ درصد از آب موجود در جهان شیرین است و سه درصد از این مقدار آب شیرین قابل دسترس است.

عباس علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا در گفت‌وگو با  خبرنگاراقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما در کشور نیروگاه‌های حرارتی زیادی داریم و از جهتی هم به آب‌های شور دسترسی داریم، استفاده از انرژی اتلافی نیروگاه‌ها برای شیرین سازی یک روش منطقی و علمی است.

او با اشاره به اینکه ما در بخش انرژی یارانه، بزرگی را پرداخت می‌کنیم، اما متاسفانه این روش در کشور ما در اولویت قرار نگرفته است، تصریح کرد: نیروگاه قشم یک نیروگاه حرارتی است که اتلاف حرارتی نیروگاه صرف تولید آب شیرین می‌شود، به طوری که در حال حاضر ۱۸ هزار مکعب شیرین سازی از این طریق انجام می‌شود.

مدیر عامل گروه مپنا افزود: در حال حاضر ما در حال ساخت نیروگاهی ۵۰۰ مگاواتی هستیم و در آنجا ما در حدود ۱۸۰ هزار متر مکعب آب را شیرین سازی و چیزی بالغ بر ۵۰۰ مگاوات هم برق تولید می‌کنیم.

علی آبادی گفت: گام بعدی ما در زمینه شیرین سازی آب، بحث بازچرخانی آب بوده که ما با توجه به منابع آبی که داریم می‌توانیم از طریق فناوری که در اختیار داریم دوباره آن را به چرخه صنعت برگردانیم لذا در این زمینه بومی سازی و کار‌های بزرگی انجام شده است.

او افزود: آب از چند منظر مهم  و تامین آن هم حائز اهمیت است، لذا بومی سازی در صنعت آب شیرین کن‌ها در کشور علاوه بر ارز آوری و خروج ارز از کشور برای ایجاد اشتغال، امنیت آب را برای ما تضمین می‌کند لذا ما در بحث شیرین سازی آب بومی سازی انجام داده‌ایم.

مدیر عامل گروه مپنا بیان کرد: در حال حاضر ما امکان تولید آب از روش‌های الکرونیکی داریم، آب شیرین کن بوشهر با ظرفیت ۳۵ هزار متر مکعب در شبانه روز در حال اجرا است که امیدواریم در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

او تصریح کرد: ما در بحث انرژی در یک تله اقتصادی گیر افتاده‌ایم و امروز قیمت انرژی در ایران بسیار پایین است و این افتخار بزرگی برای ما نیست و باید در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود.


  • بیشتر بخوانید

راه اندازی سد‌های لاستیکی در کشور برای حل مشکل آبی ضروری است


مدیر عامل گروه مپنا در پایان گفت: ایران در حوزه آب در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد و در حالی که فقط ۲.۵ درصد آب موجود در جهان شیرین محسوب می‌شود، تنها سه درصد از این آب شیرین قابل دسترس است و مابقی به صورت یخ و یا به صورت آب زیرزمینی موجود است. وضعیت کلی در ایران نسبت به جهان نگران‌کننده‌تر و سهم سرانه آب در ایران نسبت به کل جمعیت ایران نیز از شرایط نامساعدی برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار