معاون امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی کردستان گفت:سال گذشته عملیات بیولوژیک مراتع درسطح چهارهزار و۳۱۱هکتاربا پیشرفت فیزیکی ۱۰۴ درصد درکردستان اجرا شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،پیام شریفی معاون اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات بیولوژیک بخش مرتع از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۱۰ شهرستان و ۳۰ سامان عرفی (روستا) اجرا شد.

او افزود: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در این استان شامل کپه کاری، بذرکاری و بذرپاشی، قرق مراتع و تبدیل دیم زار‌های کم بازده به علوفه زار است.

معاون اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از گونه‌های گیاهی کما، جاشیر، فستوکا، آگروپایرون و برخی گونه‌های دارویی از جمله ختمی و کاسنی برای انجام این عملیات در مراتع استان استفاده شد.

شریفی با بیان اینکه با اتمام عملیات‌های کپه کاری و بذرکاری مناطق مورد نظر حداقل به مدت ۲ سال قرق خواهد شد، افزود: این کار با هدف قابلیت استقرار گونه‌های گیاهی در محیط انجام می‌شود.

او گفت: اعتبار مصوب مورد نیاز برای این عملیات بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال است.

گفتنی است؛از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهر‌های بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.