در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جمشیدی: آمریکایی‌ها به دنبال طرحی با چندین گام هستند / مرندی: آمریکایی ها در زمان اوباما به برجام عمل نکردند

جمشیدی و مرندی کارشناس نشست برجامی در وین، برگزاری و پیش بینی نتیجه را مورد بحث قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جمشیدی استاد روابط بین الملل و مرندی کارشناس مسائل آمریکا امشب ۱۶ فروردین ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی نشست برجامی در وین، برگزاری و پیش بینی نتیجه پرداختند.

جمشیدی با اشاره به اینکه به لحاظ راهبردی تفاوت اساسی در رویکرد دولت بایدن در قبال مسئله برجام یا سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را شاهد نیستیم گفت: در سال ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی آمریکا مقاله‌ای را در واشنگتن پست نوشت و گفت که به دنبال استفاده از ابزار تحریم‌های آمریکا علیه تهران از سوی ترامپ است.

وی افزود: داماد ترامپ در مقاله‌ای در وال استریت اخیراً نوشت که از سیاست دولت بایدن در قبال ایران تمجید می‌کند و گفت اقدامات هوشمندانه دیپلماتیکی صورت گرفته به طوری که داماد ترامپ رویکرد دولت بایدن در قبال ایران را تایید می‌کند.

این استاد روابط بین الملل خاطرنشان کرد: اولویت اصلی بایدن بر موضوع داخلی و بحران‌های اقتصادی است که در داخل آمریکا وجود دارد و از همان ابتدا بایدن اولویت هایش را منتشر کرد.

جمشیدی با اشاره به اینکه در بیانیه‌ای که اخیراً در نشست مجازی برگزار شد، چند مسئله وجود دارد گفت: برداشت بنده این است که طرح گام به گام مدنظر آن‌ها است، اما مقامات ایران می‌گویند که طرح ما یک گام است.

وی ادامه داد: اصل این بیانیه و هدف مذاکراتی که روز سه شنبه در وین برگزار می‌شود این است که بتوان یک مدالیته را طراحی کرد یعنی اقدامات را به صورت مجزا و پشت سر هم بنویسند که در حوزه هسته‌ای و تحریم هر کسی چه کار‌هایی را باید انجام بدهند، نکته مهم این است که عملاً مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا اتفاق می‌افتد.

مرندی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه در داخل کشور در ظاهر یک اجماع وجود دارد و آن این است که ما برجام را امضا کرده‌ایم گفت: حاضریم به برجام با همه خوبی‌ها و بدی‌هایی که دارد برگردیم به شرط اینکه طرف مقابل برجام را اجرا کند و این سیاست رسمی ماست.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در زمان اوباما آمریکایی‌ها به برجام عمل نکردند و نباید این موضوع را فراموش کرد اظهار کرد: اوباما به تحریم‌های فلج کننده علیه ایران اشاره کرد و ترامپ کمی بیشتر از او فیتیله را بالا کشید.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: آن‌ها به بانک‌ها و موسسات مالی در پشت پرده می‌گفتند که با ایران کار نکنند، ما هم اشتباهاتی را انجام دادیم مثلا برخی از کشور‌های غیر غربی را که در کشور کار می‌کردند را در آن سال‌ها رفتار مناسبی نکردیم، وقتی رهبری می‌گویند که باید راستی آزمایی شود به این معناست که دفعه قبل برجام اجرا نشد، اگر می‌خواهید این دفعه ما اجرا کنیم شما بایستی مشخص کنید که آیا برجام را اجرا می‌کنید یا خیر.

مرندی ادامه داد: ما برجام را به صورت کامل اجرا کردیم، اگر ما کوتاه بیاییم عملاً به آمریکایی‌ها می‌گویم که نیازی نیست که شما به تعهد‌هایی که دارید عمل کنید و در آینده آمریکا این نتیجه را می‌گیرد که فشار‌ها را تشدید کند.

جمشیدی اظهار کرد: برخی از تحلیلگران سیاسی که بین ایران و آمریکا رفت و آمد می‌کردند، در دوران قبل از پیروزی بایدن و حتی قبل از به قدرت رسیدن او تاکید داشتند که وقتی بایدن به قدرت برسد در روز‌های اولیه به قدرت رسیدن حدوداً ۱۰۰ دستور اجرایی صادر خواهد کرد که همه اقدامات دولت ترامپ را ملغی خواهد کرد، که بر جام هم یکی از آن موارد است.

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها علیرغم وعده‌هایی که می‌دادند به سمت بازگشت به برجام حرکت نکردند، مقامات دولت از جمله روحانی و ظریف و بقیه همه تاکید کردند که ما چیزی جز تداوم سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ از سوی دولت بایدن را نمی‌بینیم، ما شاهد این هستیم که در چند روز گذشته از اواخر سال ۹۹ و به خصوص در ابتدای سال ۱۴۰۰ مواضع آمریکا به گونه‌ای خیلی حرفه‌ای تغییر می‌کند، وقتی در رابطه با ایران صحبت می‌کنند فقط بر بعد اول تاکید می‌کنند که به دنبال بازگشت به برجام هستند و قسمت دوم سیاستشان را آگاهانه نمی‌گویند.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال حفظ تحریم‌ها هستند، آن‌ها می‌خواهند با تحرکات دیپلماتیک به نوعی به برجام برگردد، آمریکایی‌ها در حال تحرکات تاکتیکی هستند آن هم بدون اینکه تحریم‌ها به صورت اساسی برداشته شود، آن‌ها فقط با یک کاهش فشار و نه رفع تحریم به برجام می‌خواهند برگردند تا بتوانند آن را حفظ کنند و می‌خواهند پس از انتخابات ایران سیاست اصلیشان را دنبال کنند.

جمشیدی با اشاره به اینکه اختلاف دیدگاه در مواضع آمریکا را شاهد نیستیم گفت: تحریم‌هایی که بر اساس برجام باید برداشته می‌شد ترامپ آن‌ها را برگردانده است، یکسری تحریم‌ها در داخل سیستم آمریکا علیه ایران اعمال شده است که از نظر آمریکایی‌ها با برجام سازگار است.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: برجام نقطه مطلوبی برای ما نیست، ما را در وضعیتی قرار دادند که اگر به برجام برگردیم می‌گوییم که خوب است، اما واقعیت این است که آن زمانی که بر جام اجرا می‌شد خیلی منافعی برای ما نداشت.

جمشیدی افزود: مواضع مقامات آمریکا خیلی باهم تفاوت ندارد، تحریم‌هایی که ناسازگار با بر جام است را بر می‌دارند و آن‌هایی که سازگار است می‌ماند و این ادعایی است که مقامات آمریکایی مطرح می‌کنند، آن‌ها به بهانه تروریسم اقتصاد ایران را تحریم کردند، صنایع مختلف ایران را تحریم کردند لذا بخش مالی ایران به حساب تروریسم تحریم است.

جمشیدی بر اساس برداشت شخصی عنوان کرد: نکته مهمی که وجود دارد عملاً مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا اتفاق می‌افتد یعنی طرف آمریکایی در اتاقی که ایران و ۱+۴ هستند حضور ندارد، ولی در اتاق کناری است که این شرایط به نوعی دور زدن خط قرمز عدم مذاکره با آمریکا تا زمانی که آمریکا به برجام برگردد است.

وی افزود: زمانی که آمریکایی‌ها درباره مطالبات زیاده خواهی خود صحبت نمی‌کنند معنی دار است، آمریکایی‌ها در موارد مختلف تلاش می‌کنند در سیاست داخلی کشور ورود و به نوعی کمک کنند به رویکرد‌هایی که گفتمان اصل نظام را به چالش ببرند که باید در این رابطه دقت شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه نگاه آمریکایی‌ها به انتخابات ایران است، افزود: به نوعی سیاست آمریکا، گذار از انتخابات ایران است بدون اینکه اهرم‌های قدرت شان علیه ایران را واگذار کنند و باید مراقب باشیم درگیر فرایند بازی دیپلماتیک با طرف غربی نیفتیم.

وی ادامه داد: دو عامل ضرب الاجل پروتکل الحاقی در اوایل خرداد و انتخابات ایران بسیار مهم است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند برجام را حفظ کنند و در عین حال ابزار‌ها برای دور بعد از انتخابات حفظ شود و اگر هم بتوانند در سیاست داخلی ایران اثر گذار باشند و این کار را دنبال خواهند کرد.

مرندی کارشناس مسائل آمریکا در بخش دیگری از برنامه افزود: بایدن کسالت دارد و در این مدتی که رئیس جمهور شده فقط یک مصاحبه مطبوعاتی داشته و سوال‌ها را از قبل به او داده بودند و برای خبرنگاران مشخص شده بود که چه سوالاتی را باید بپرسند، وقتی حاکم چنین ضعفی دارد طبیعتا مدیریت تیم ضعیف‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر بنده مشخص است که تیم بایدن در مجموع نزدیک به خانم کلینتون است، کلینتون جز طیف تندرو است، ایشان و اطرافیانشان جزو طیف تندرو هستند، فراموش نکنیم که مشاور امنیت ملی آمریکا در اول ۲۰۱۲ در ایمیلی به خانم کلینتون گفت که در سوریه القاعده با ماست.

مرندی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بایستی با عقلانیت با این‌ها رو برو شود و اعتماد نکند، چون تجربه برجام را داریم.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه برداشتن تحریم‌های دوران ترامپ کفایت نمی‌کند گفت: حتی اگر تحریم‌های دوره ترامپ برداشته شود باز تحریم‌های دوران اوباما باقی می‌ماند، چون اجرای برجام توسط اوباما هیچگاه انجام نشد.

وی افزود: ایران بایستی با احتیاط کامل جلو برود و باید تجربیات گذشته را مدنظر قرار دهیم و شتاب زده عمل نکنیم، در داخل کشور یک اجماعی وجود دارد که ما برجام را امضا کردیم و حاضریم به برجام برگردیم به شرط اینکه طرف مقابل برجام را اجرا کند که این سیاست رسمی ایران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار