مدیرجهاد کشاورزی کاشمر گفت: طرح رصد و پایش مزارع غلات کاشمر جهت جلوگیری از خسارت‌ و آفات در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: امسال کشاورزان استقبال خوبی از کشت غلات داشتند، اما متأسفانه کاهش شدید بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته باعث شده است که بیشتر مزارع شهرستان دچار تنش‌های کم آبی شوند، این درحالی است که طغیان سن گندم در مزارع غلات وجود دارد لذا طرح پایش و ردیابی و مبارزه با سن غلات و سایر آفات و بیماری‌ها در مزارع شهرستان به صورت روزانه درحال اجرا است.

او افزود: عملیات اجرایی پایش مزارع شامل ردیابی عوامل خسارت زا گیاهی مثل علف‌های هرز، آفات به ویژه سن گندم و نیز بیماری‌های غلات است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد:کارشناسان و مروجین پهنه باید با همکاری و هماهنگی با مسئول حفظ نباتات مدیریت با مشاهده علائم اولیه آفات و بیماری‌ها در مزارع غلات در سریع‌ترین زمان ممکن جهت مبارزه و مقابله راهکار‌های مقتضی را به گندم کاران ارائه دهند.


بیشتربخوانید


مبارزه با سن مادری و شته از مزارع غلات آبی تربت جام

علیرضا عرفانی مدیر جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به اهمیت مبارزه با سن گندم گفت سن گندم مهم ترین آفت گندم و جو می‌باشد که خسارت آن بصورت کمی "کاهش میزان محصول گندم و جو" و کیفی "کاهش کیفیت گندم برای آرد و نان" پدیدار می‌ شود.

او افزود: در سال زراعی امسال پس از مشاهده اولین ریزش آفت درمزارع غلات، در مزارعی که جمعیت آفت به حد مبارزه رسیده بود توصیه موکد به سمپاشی به کشاورزان انجام شد و تاکنون درسطح ۳ هزار سیصد وپنجاه هشت هکتار از اراضی غلات تربت جام مبارزه انجام شد که در مزارع گندم و مزارع جو بر علیه سن مادری سمپاشی صورت گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام ادامه داد: مبارزه با این آفات، حتما باید با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از خسارت احتمالی و کاهش عملکرد و همچنین از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارایی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد.

مبارزه با علف‌های هرز در سطح مزارع تربت جام

عرفانی بیان کرد: با توجه به اینکه زمان مبارزه با علف‌های هرز کوتاه می‌باشد باید کشاورزان هرچه سریع تر نسبت به مبارزه اقدام نمایند.

او تصریح کرد: سطح زیرکشت غلات آبی و دیم در شهرستان تربت جام بیش از ۲۸ هزار هکتار می‌باشد، تاکنون ۱۶۶۰ هکتار مبارزه شیمیایی علیه علف‌های هرزغلات انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام تاکید کرد: هم اکنون کارشناسان مروج پهنه بندی شبکه مراقبت وظیفه پایش مزارع غلات شهرستان را به عهده دارند و توصیه می‌شود به منظور مبارزه اصولی کشاورزان حتما با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی مشورت نمایند.

عرفانی اظهار کرد: با اشاره به اهمیت سمپاشی بر علیه علف‌های هرز بر عملکرد مزارع گندم و جو تصریح کرد: در صورت عدم مبارزه با علف‌های هرز حداقل ۴۰ تا ۶۰ درصد عملکرد مزارع کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.