مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه میزان ذخایر خونی استان را در حد "قابل قبول" دانست و گفت : در حال حاضر ذخیره چهار روز را داریم و برای رسیدن به حد ایده آل و مطلوب نیازمند مراجعه بیشتر اهداکنندگان هستیم.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه نیاز به خون یک نیاز همیشگی است، گفت : در ایام نوروز به دلیل تعطیلی دو هفته ای، هرسال شاهد کاهش آمار اهداکنندگان خون هستیم و نوروز امسال با توجه به استمرار وضعیت کرونا متاسفانه این کاهش محسوس‌تر شده است.

او گفت : خون فرآورده‌ای نیست که بتوانیم از جایی خریداری کرده یا از کشور دیگری وارد کنیم، بنابراین نیاز است که اهداکنندگان خون مراجعه مستمر داشته باشند.

صالحی فر افزود: از طرفی عمر نگهداری فرآورده‌های خونی بسیار کم است، بطور مثال پلاکت که بیش از همه بیماران سرطانی به آن نیاز دارند فقط سه روز قابل ذخیره سازی است، بنابراین برای تامین نیاز بیماران سرطانی نیازمند مراجعه مستمر اهداکنندگان پلاکت هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه افزود: نمی‌توانیم به بیماران بگوییم که منتظر بمانند و مراکز درمانی هر روز نیاز به خون دارند، بنابراین باید روزانه نیاز مراکز را تامین کنیم و برای همین باید اهداکنندگان مستمر داشته باشیم.

او ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۲۰۰ واحد خونی تحویل مراکز درمانی می‌شود و این درحالی است که تعداد مراجعان در هفته اول فروردین ماه روزانه به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر و در حال حاضر به حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر رسیده و نیاز است که بیش از این تعداد شود.

صالحی فر ذخیره‌های خونی حال حاضر استان را در حد قابل قبول دانست و افزود: برای رسیدن به حد مطلوب و ایده‌آل باید تعداد اهداکنندگان خون افزایش یابد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به نیاز استان به تمام گروه‌های خونی گفت: در این بین نیاز بیشتری به گروه‌های منفی به دلیل کمیاب بودن وجود دارد و گروه خونی O منفی که گروه خونی استراتژیک محسوب می‌شود بیش از همه مورد نیاز است.

صالحی فر ادامه داد: مراکز انتقال خون استان همه روزه بجز روز‌های جمعه پذیرای اهداکنندگان خون هستند و این مراکز حتی در تعطیلات رسمی کشور هم فعالیت دارند.

او به تقارن ایام عید نوروز با عید نیمه شعبان هم اشاره کرد وافزود: این عید در عید را به فال نیک می‌گیریم و از مردم می‌خواهیم که در جشن نیمه شعبان برای اهدای خون مراجعه داشته باشند و اگر نذری دارند دراین روز ادا کنند.

این مسئول افزود: مراکز انتقال خون استان همه روزه از جمله امروز (روز نیمه شعبان) از ساعت هشت صبح تا ۱۹ غروب پذیرای اهداکنندگان خون هستند.

صالحی فر گفت: پارسال ۴۲ هزار و ۸۶۸ نفر دراستان اهدای خون داشتند که از این تعداد بیش از ۹۳ درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند، پارسال ۱۵۹۵ مورد اهدای پلاکت داشتیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.