شهرداری اصفهان در یک سال گذشته با ۳۰ میلیارد تومان هزینه ۸۰ طرح نورپردازی اجرا کرده که به تامین رضایت و امنیت شهروندان منتهی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نورپردازی خیابان‌ها و ساختمان‌ها امروزه جزئی جدایی ناپذیر از مبلمان شهری و معماری شهرهاست.

اقدامی که فقط جنبه تزیینی ندارد و به تامین امنیت برای تردد شبانه و آرامش شهروندان کمک می‌کند، نورپردازی اگر مطابق با استاندارد‌ها باشد به جلب رضایت شهروندان و جذب بیشتر گردشگران می‌انجامد و حتی می‌تواند به نمادی از نماد‌های گردشگری هر شهر تبدیل شود. از سوی دیگر باید گفت بی توجهی به نورپردازی مناسب، افزایش حوادث و تصادفات را نیز در پی دارد. نورپردازی در یک جمله معرف هویت و سیمای شبانه هر شهر است.

هزینه۳۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای نورپردازی

محمود زمانی مسئول نورپردازی سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۸۰ درصد از تاثیرپذیری ما ازجهان از طریق بصری می‌باشد و دراین زمینه ادراک ما وابسته به نور و روشنایی است.

او افزود: نور به عنوان نمادی از پویایی و جریان زندگی، می‌تواند سبب ایجاد فضای مطلوب و امن شهری شود و تاثیر خوشایندی بر روان شهروندان بگذارد.

مسئول نورپردازی سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: خوانایی، زیبایی و امنیت، سه رکن اصلی در طرح‌های نورپردازی است و در فضا‌های شهری استفاده از نور در زمان و مکان‌های خاص و ایجاد مکان خاطره انگیز برای شهروندان ضرورت است.

زمانی گفت: در بحث امنیت با قابلیت دیدن و دیده شدن از وقوع جرم جلوگیری می‌شود و می‌توان فعالیت اجتماعی و اقتصادی شبانه را در دستور کار قرار داد.

او با بیان اینکه در نورپردازی اصفهان علاوه بر توجه به استاندارد‌های بین المللی و داخلی، شیوه نامه‌هایی مختص این شهر تهیه و تدوین شده است تصریح کرد: اصفهان یک شهر شاخص هست ونباید نور پردازی آن را با دیگر شهر‌ها مقایسه کرد بنابراین نورپردازی آن باید مطابق با استاندارد‌ها و اهدافی باشد.

نور پردازی، نماد هویت و سیمای شبانه شهر‌ها


مسئول نورپردازی سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: به عنوان مثال نورپردازی اصولی جداره‌های بنا‌های تاریخی و عناصر شهری به جذب بیشتر گردشگران برای دیدن سیمای شبانه شهر منجر می‌شود.

زمانی گفت: در یک سال گذشته بیش از ۸۰ طرح نورپردازی با هزینه افزون بر ۳۰ میلیارد تومان در اصفهان اجرا شده که ۳۵ درصد بیشتر از سال قبل است.

اوافزود: به مناسبت سال جدید طرح‌های نورپردازی دهانه پل‌های خواجو و ابوذر به بهره برداری رسید که مورد استقبال شهروندان هم واقع شد.
مسئول نورپردازی سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در اجرای این طرح‌ها از هیچ الگوی خارجی استفاده نشده و همگی بر اساس ایده‌های متخصصان داخل کشور و در اتاق‌های فکر با همکاری شهروندان شکل گرفته است.

نور پردازی، نماد هویت و سیمای شبانه شهر‌ها


نورپردازی، امری حرفه‌ای و مبتنی بر اصول علمی

پگاه دالوند معمار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نورپردازی اگر براساس شاخصه‌های یک محیط و به خوبی طراحی شود آن بنا را بسیار جذاب می‌کند و جذابیت بصری را برای گردشگران نیز افزایش می‌دهد.

او اصفهان را گنجینه ارزشمندی از هنر و معماری و دارای موقعیتی ممتازاز نظر تاریخی در جهان خواند و افزود: اصفهان میراث گرانبهایی از دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه سلجوقی و صفوی دارد که نمادی از هویت اسلامی-ایرانی ما به شمار می‌آیند و نورپردازی صحیح می‌تواند در به تصویر کشیدن بهتر این شاهکار‌ها برای مخاطبان موثر باشد.

این استاد معماری افزود: اگر یک منار سلجوقی را روشن می‌کنیم باید بلندا، آجرکاری و چیدمان وتزیینات آن را به رخ بکشیم، باید بدانیم از چه نوع رنگی باید استفاده کنیم و هدف ما فقط روشن کردن بنا نباشد.

دالوند با آسیب شناسی نورپردازی بنا‌های تاریخی گفت: نور کم، پردازش نوری نامناسب جزییات و تزیینات داخلی، رعایت نکردن ضوابط دخل و تصرف در بنا‌های تاریخی و رعایت نکردن اصول زیبایی شناسانه را می‌توان از نواقص نورپردازی این بنا‌ها بر شـمرد، با این حال تحلیل آماری نظر گردشگران نشان می‌دهد نورپردازی فارغ از نواقص آن موجب جذابیت بنا‌ها شده است.

او افزود: قرار دادن یک پروژکتور در کنار بنا، به تنهایی برای نورپردازی کافی نیست، نور‌ها باید به صورت نقطه‌ای و سطحی باشد و هویت آن بنا را به رخ بکشد، شاید نیاز باشد زوایای خاصی از بنا روشن و بقیه زوایای آن خاموش باشد تا جلوه گری آن گنبد یا مناره یا پل‌ها بیشتر شود.

نور پردازی، نماد هویت و سیمای شبانه شهر‌ها

راهکار‌های اجرایی در جهت ارتقاءکیفیت فضای شهری

محمد رضا سبزعلیان عضو کمیته نورپردازی سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: تعداد زیادی از شهر‌های پیشرو جهان با نور پردازی، تجربیات الهام بخشی دارند که می‌تواند مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد، در اصفهان هم تلاش کرده ایم از این تجربیات استفاده کنیم.

او ادامه داد: زیبا سازی شهر به معنای احداث یک سازه یا طراحی یک میدان نیست، بلکه حفظ یکپارچگی در فرآیند زیباسازی باید در راس کار متخصصانی قرار گیرد که قصد احداث فضا‌های زیبای شهری را دارند.

عضو کمیته نورپردازی سازمان زیباسازی شهری شهرداری اصفهان با اشاره به بهره گیری از توان و دانش دانشجویان رشته‌های مهندسی معماری، برق و ... در طرح‌های نورپردازی شهر گفت: در نورپردازی باید به تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی و مواردی نظیر خیرگی، آلودگی نوری و … توجه کرد.

سبزعلیان افزود: رعایت نکات فنی و مهندسی درطرح‌های نورپردازی شهری و انتخاب شاخص‌های مناسب برای روشنایی نظیر دما و نمود رنگ و شدت روشنایی امری بسیار ضروری است.

او گفت: نورپردازی فضای سبز، تابلو‌های ساختمان ها، بنا‌ها و... از جمله اقداماتی است که به پویایی سیمای شهر و سرزنده کردن مردم کمک می‌کند.


گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۲۱:۲۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
نورپردازی میدان امام چقدر خوب شده دم شهرداری گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
تشکر از شهرداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
بسیار زیبا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
یه جاهایی از سطح شهر واقعا نورپردازی ها زیباست ولی یه جاهایی هم نورپردازی ها غیر استاندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
میتونه بهتر هم باشه
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۳:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
شهرداری پول حروم کنه
میتونست بهتر از این کار کنه
کارشناسه خودش میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
بانورپردازی درست میشه متفاوت بودن محیط رو حس کرد