مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: ذخیره خون در استان نوسان دارد و همچنان وضعیت خون مطلوب نیست.

علی فتوحی مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره خون در استان اصفهان بین سه‌دهم تا چهار دهم روز نوسان دارد، گفت: حدود ۳ هفته گذشته ذخیره گلبول قرمز در استان اصفهان بین ۲.۳ تا ۲.۴ روز بوده، اما در حال حاضر این رقم به سه‌دهم تا چهار دهم روز افزایش یافته است.

او با بیان اینکه وضعیت ذخیره خون در استان اصفهان ۴ روز و در شهر اصفهان ۳ روز است، ادامه داد: روزانه حدود ۵۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون استان اصفهان مراجعه می‌کنند؛ اما با این حال هنوز وضعیت خون در اصفهان مطلوب نیست و همچنان به همه گروه‌های خونی نیازمندیم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به فواید اهدای خون برای اهدا کنندگان، گفت: اهدای خون علاوه بر اینکه برای بدن اهدا کنندگان مفید است دارای محاسنی از جمله معاینه و آزمایش‌هایی است که برای فرد اهدا کننده انجام می‌شود، ضمن اینکه از هر واحد خون ۳ فرآورده تهیه شده که می‌تواند جان ۳ نفر را نجات دهد.

فتوحی ادامه داد: این فرآورده‌ها هم نیاز مصرف کنندگان دائمی خون که دارای بیماری خاص هستند را تأمین می‌کند و هم برای جراحی‌ها استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون کاملاً رعایت می‌شود، افزود: همه کارکنانی که خون می‌گیرند در سلامت کامل هستند و از ماسک استفاده می‌کنند به همین علت از مردمی که شرایط اهدای خون را دارند در خواست می‌کنیم بدون نگرانی برای اهدای خون به مراکز مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص مدت نگهداری فرآورده‌های خونی، اظهار کرد: برخی از فرآورده‌های خونی را نمی‌توانیم بیش از سه تا پنج روز نگهداری کنیم به همین علت هر روز پذیرای اهداکنندگان خون هستیم که به مراکز مراجعه کنند و فرآورده تهیه کنیم تا به مصرف بیمارستان‌ها و بیماران برسد.

فتوحی افزود: در زمینه پلاسما فرز یا پلاکت فرز هم فعال هستیم، یعنی پس از اعلام فرآورده‌های مورد نیاز بیماران، زمانی‌که اهدا کنندگان مراجعه می‌کنند حدود ۵۰ دقیقه زمان می‌برد که با دستگاه‌های پلاسما فرز یا پلاکت فرز، همان فرآورده خاص را اهدا کنند که به همین علت به همکاری همشهریان عزیز در این خصوص هم نیازمند هستیم.

او درباره اقدامات انجام شده درخصوص دعوت از مردم برای اهدای خون، بیان کرد: از طریق فراخوان رادیویی و تلویزیونی از همشهریان عزیز برای اهدای خون دعوت کردیم که در چند روز اخیر هم در نذر اهدای خون شرکت کردند، مردم متدین نیز در اعیاد شعبانیه و ماه رمضان برای اهدای خون آماده می‌شوند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار