روز‌های طولانی قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری، سبب بالا رفتن اشتیاق سفر در جامعه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هرسال از اواسط اسفند همه مشغول برنامه‌ریزی برای سفر‌های نوروزی خود هستند و تلاش می‌کنند بهترین گزینه را برای تعطیلات خود متناسب با بودجه و امکانات موجود انتخاب کنند. در حالی به ایام نوروز و تعطیلات آن نزدیک می‌شویم که روز‌های پیش رو برای ما ایرانیان مهم، خاطره‌ساز از دیدوبازدید‌ها و دورهمی‌های خانوادگی است.

اما امسال دومین سال است که همه‌گیری ویروس منحوس در کشورمان این معادله هرساله را برهم زده؛ از یک سال پیش کرونا همه این آداب و رسوم، تفریح‌ها و مسافرت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ تا جایی که دیگر از دیدوبازدید‌ها و دورهمی‌ها خبری نیست و مسئولان مدام به مردم هشدار می‌دهند و از خطر‌های مسافرت رفتن می‌گویند.

چند هفته پیش بود که وزیر بهداشت در مراسم آغاز گام چهارم طرح بسیج ملی شهید سلیمانی در وزارت بهداشت گفت: «تقاضا کرده بودیم امسال سفر را منتفی کنیم و از مردم تقاضا می‌کنیم کمک و همراهی کنند، گر چه مردم در این روز‌های سخت در آپارتمان خسته شده‌اند. از عدم دیدوبازدید یک قوم عاطفی که همواره باهم مهمانی و دورهمی‌های دلگرم کننده داشته‌اند و خرید را کنار گذاشته‌اند و دیدن بزرگتر را کنار گذاشته است، ممنونیم».

سعید نمکی همچنین گفته بود: «التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد به سفر نروید. نگذارید خوزستان‌های دیگر ایجاد شود، التماس می‌کنم تماس‌ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید مگر موارد خیلی ضروری با تست‌های قبلی مطمئن.»

روز‌های طولانی قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری، سبب بالا رفتن اشتیاق سفر در جامعه شده است و آن‌گونه که استنباط می‌شود، بسیاری از خانواده‌های ایرانی عزم سفر در تعطیلات پیش رو را دارند.


بیشتر بخوانید


از طرفی، اخبار اخیر مبنی بر کاهش آمار مبتلایان به کرونا و کشف واکسن این بیماری، سبب بروز عادی‌انگاری‌ها و چشم‌پوشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه شده است؛ به‌طوری که طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت میزان رعایت دستورالعمل های  بهداشتی در کشور به ۷۱٫۷۶ درصد رسیده که این میزان کمترین درصد رعایت دستورالعمل های  بهداشتی از اواسط آبان ماه تاکنون است.

این موضوع با جهش‌های بی‌محابا و پیدایش گونه‌های متعدد این ویروس، زمینه را برای تشکیل موج چهارم پاندمی در فروردین ۱۴۰۰ فراهم می‌کند؛ موج چهارمی که بنا بر گفته مسئولان، بسیار بی‌رحم‌تر و مرگبارتر از قبل خواهد بود.

مهمان نواز هستیم، اما مسافر نمی‌پذیریم

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به مصوبات ستاد کرونا در خصوص محدودیت‌های نوروز ۱۴۰۰، گفت: تمامی مراکز تفریحی، گردشگری و اقامتی دولتی استان در این ایام تعطیل است.

او افزود: استان در سه هفته آینده با خطر بالقوه افزایش شیوع کرونا روبرو است به همین دلیل باید تا می‌توان نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی دقت لازم را داشت و سهل‌انگاری نکرد.

عباسی ادامه داد: در روز‌های آینده ۲ وظیفه مهم برعهده مسوولان است، یکی اینکه مسئوولان وظایف خود را به خوبی انجام دهند و از سوی دیگر مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق و ترغیب کنیم تا بتوان ایام نوروز را بدون مشکل سپری کنیم.

او با بیان اینکه در ایام نوروز ۱۴۰۰ سرویس‌دهی به مسافرانی که به استان سفر می‌کنند، انجام نمی‌شود، تصریح کرد: تمامی واحد‌های اقامتی، گردشگری و تفریحی دولتی استان باید تعطیل باشد و با افراد متخلف به شدت برخورد می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین هیچ یک از مردم استان مجاز نیستند تا منازل خود را به مسافران اجاره دهند.

عباسی به نحوه فعالیت تالار‌های پذیرانی نیز اشاره کرد و گفت: تالار‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت و رعایت دستورالعمل های هداشتی باز باشند و مانعی در این خصوص وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم عروسی و مجالس ترحیم همچنان ممنوع است، خاطرنشان کرد: فعالیت رستوران‌ها نیز در شهر‌های فارسان، سامان، کوهرنگ و شهرکرد باید به شکل بیرون‌بَر باشد و پذیرش مشتری در داخل رستوران مجاز نیست.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری بعد از بندرعباس و البرز استان سوم در رعایت دستور العمل های   بهداشتی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان از همدلی مردم و مسئولان است، اما این‌ها مانع از رعایت دستورالعمل های  بهداشتی نمی‌شود و باید این دستورالعمل‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲ شهرستان بن و خانمیرزا در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

استان چهارمحال و بخیتاری هفدهمین استانی است که شیوع ویروس کرونای انگلیسی در آن به اثبات رسیده است و به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شیوع این ویروس در استان وارد چرخش شده است.

ویروس جهش یافته کرونا، معروف به کرونای انگلیسی، از قدرت سرایت‌پذیری بیشتری برخوردار است یعنی تا حدود ۸۰ درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال و مبتلا کردن افراد جامعه را دارد و درصد کشندگی آن نیز ۳۰ درصد بیشتر از نوع معمولی آن است.

هشدار معاون وزیر بهداشت در خصوص شیوع بالای کرونا در «سامان»

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل همجواری با خوزستان جزو استان‌های پرخطر است، گفت: گزارشات واصله نشان از گسترش بالای این ویروس در شهرستان سامان دارد.

مریم حضرتی در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: یکی از دلایلی که استان چهارمحال و بختیاری جزو برترین استان‌ها در زمینه کنترل اپیدمی ویروس کرونا شناخته شده همراهی مردم و مسئولان این استان است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به دلیل همجواری با خوزستان جزو استان‌های پرخطر است، خاطرنشان کرد: با تمام تلاش‌ها و زحماتی که در کنترل و مدیریت ویروس کرونا در این استان شده باید در نظر بگیرید که یک خطا و اهمال ممکن است باعث بروز فاجعه‌ای همانند استان خوزستان در زمینه گسترش ویروس کرونا شود.

وی با بیان اینکه هیچ چیزی به اندازه حفظ جان مردم اهمیت ندارد، گفت: مشکلات معیشتی مردم و کسبه را درک می‌کنیم، اما باید در نظر گرفته شود این ویروس شیوع پیدا کرده ویروس بی‌رحمی است.

حضرتی تصریح کرد: گزارشات واصله نشان از گسترش بالای این ویروس در شهرستان سامان این استان دارد و با توجه به توریستی بودن این شهرستان و وجود ۸۲ هزار مالک غیربومی احتمال چرخش و گسترش این ویروس بسیار بالا است.

وی تاکید کرد: خواهش ما جدی گرفتن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در بازار به خصوص بانک‌ها و جلوگیری از برگزاری مراسمات ترحیم و عروسی است.

لازم به یادآوری است: عزیزان ما در مراکز درمانی و بهداشتی به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با این ویروس، از پارسال تا کنون با ایثار و فداکاری و به خطر انداختن جان خود تلاش فراوانی کردند. بی شک استمرار شرایط فعلی طی چند ماه آینده و انجام واکسیناسیون می‌تواند فرصت مناسب ایمن و مطمئن را در ماه های نه چندان دور را فراهم کند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار