مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، اجرای کشاورزی حفاظتی را راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی کشاورزی اعلام کرد.

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش خاک در امنیت زیستی و غذایی کشور اظهار کرد: با توجه به آنکه تشکیل یک سانتی متر خاک ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال و در برخی مناطق هزار سال زمان نیاز دارد، از این رو بی توجهی به خاک، امنیت زیستی و غذایی را در آینده با چالش جدی روبرو می کند.

وی با بیان اینکه برنامه حفاظت از خاک در کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود: قانون مصوب حفاظت از خاک در سال گذشته ابلاغ شد، اما هنوز دستورالعمل های آن نهایی نشده که هر چه سریع تر باید توسط دولت بررسی و نهایی شود.

جزی با اشاره به اینکه در خصوص حفاظت از خاک چند مسئله باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: در عرصه های منابع طبیعی، بحث کنترل فرسایش آبی، بادی و در عرصه های بیابانی و حوزه های آبخیز مثل مرتع و جنگل موضوع حفاظت از خاک به منظور مقابله با بیابانزایی و آبخیزداری قابلیت انجام دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۳۴ تا ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور، عرصه های منابع ملی است، گفت: توجه ویژه به عرصه های منابع ملی، اجرای برنامه حفاظت از خاک و جلوگیری از ایجاد پروژه های که خاک را از بین می برد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها،  اجرای کشاورزی حفاظتی را راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی کشاورزی اعلام کرد و گفت: با رونق کشاورزی حفاظتی، بهره برداران می دانند عملیات کاشت، داشت و برداشت را در عرصه های کشاورزی چطور انجام دهند تا خاک از بین نرود و فرسایش پیدا نکند.

این مقام مسئول با بیان اینکه توجه به آلودگی خاک از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: با انتقال آلاینده و فاضلاب و سایر افزودنی ها همچون سم و کود، خاک از بین می رود، به همین خاطر از لحاظ آلودگی ها هم باید خاک را حفاظت کنیم.

جزی در پایان تصریح کرد: موضوع فرونشست ها در کشور منجر به از بین رفتن آبخوان ها و فشرده شدن خاک می شود که با این وجود در اراضی که فرونشست زمین را داریم، خاک قابلیت بهره برداری ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار