دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور:

جندی شاپور، ستون اصلی توسعه علم تاریخ است

کبگانیان گفت: علم تاریخ باید توسعه بیشتری پیدا کند و جندی شاپور یکی از ستون‌های اصلی آن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین کنگره بین المللی جندی شاپور با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این کنگره گفت: در دو دهه اخیر جهانیان تعجبی از رشد عملی کشور و ایران داشتند که ثابت می‌کنیم خیلی جای تعجب ندارد و برای ما این رشد علمی، طبیعی بوده است. فرهنگ و علم مانند گنج زیر زمین یک ساختمان عظیم است و این ساختمان اگر ویران هم باشد باز هم می‌تواند این گنج را به دست آورد.

به گفته‌ این مقام مسئول، کشور‌های مختلف تعجب می‌کنند که چطور در برخی علوم، ایران به سرعت رشد کرده است. ایران کار سختی نکرد و فقط جلوی توقف را گرفت.

او افزود: تمدن ایران باستان، یونان باستان، مصر و بین النهرین سه تمدن اصلی بودند و بسیاری از علوم توسط این سه تمدن و به خصوص ایران باستان بنیان گذاری شده است.

کبگانیان گفت: ما در تاریخ خود تخت سلیمان و تخت جمشید را داشتیم اما این کتب در آتش سوزی که توسط اسکندر مقدونی به پا شد، سوخت.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه باید به سمت احیای جندی شاپور رفت، افزود: کشور ما متهم می‌شود که از همکاری‌های علمی دوری می‌کنیم در حالی که اصلا به این صورت نیست و جندی شاپور یکی از مراکز علمی ثابت کننده این امر است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: در دوره‌ای توقف داشتیم اما اکنون در حال احیای قدرت علمی چند هزار ساله خود هستیم.

کبگانیان توضیح داد: اسنادی تحت عنوان توسعه دانش بنیان استان‌ها را داریم و جندی شاپور می‌تواند محور توسعه خوزستان باشد. باید علم تاریخ را جدی بگیریم که در برهه‌ای از زمان آن را جدی نگرفته ایم.

به گفته این مقام مسئول، کشور ما در توسعه علم و دانش جهان نقش مهمی دارد؛ علم تاریخ باید توسعه بیشتری پیدا کند و جندی شاپور یکی از ستون‌های اصلی آن خواهد بود.

جندی شاپور باید نماد همگرایی تمام منطقه و دنیا باشد

در ادامه سرو بختی رئیس موسسه اکو ECO  اظهار کرد: تلاش برای ایجاد همگرایی هدف ما در موسسه اکو است. جندی شاپور کهن‌ترین دانشگاه منطقه و جهان است.

بختی گفت: جندی شاپور باید نماد مشترکات و همگرایی تمام منطقه و دنیا باشد. جندی شاپور از این منظر نماد هویت شرقی ماست که در زمان جاهلیت بستری پایه گذار نخستین مرکز علمی شد و چشم انداز علمی را به روی جهانیان گشود. باید دوباره به روزگار جندی شاپور برگردیم و فارغ از هر گونه نژاد و قومی باید دور هر جمع شویم.

او ادامه داد: احیای جندی شاپور تفکر و مکتبی است که اگر امروز باشد با صدای بلند فریاد می‌زند که نه تنها متعلق به ایران بلکه متعلق به تمام کشور‌های عضو اکو است.

رئیس موسسه اکو ادامه داد: بزرگداشت جندی شاپور بزرگداشت گذشته نیست، بلکه چراغ راه آینده ما است.

بختی افزود: تلاش برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای وظیفه اصلی ما در موسسه فرهنگی اکو است که مبنایی به نام «هویت مشترک» دارد. هویتی برگرفته از تاریخ و تمدن بزرگ این سرزمین، که فراتر از غبار مرز‌های جغرافیایی در زلالی آینه اشتراکات فرهنگی باید آن را جست و جو کرد.

او ادامه داد: جندی شاپور نماد هویت شرقی ماست که در زمان جاهلیت بشری، پایه گذار نخستین مرکز علمی جهانی شد و چشم انداز دنیای نوینی را در برابر آدمیان گشود.

به گفته‌ی این مقام مسئول، احیای جندی شاپور احیای بنا و شهر نیست، احیای «تفکر و مکتب» است. تفکری که اگر همین امروز هم باشد با صدایی بلند از اعماق تاریخ فریاد بر می‌آورد که «جندی شاپور» نه فقط متعلق به ایران که متعلق به تمام ملت‌های حوزه تمدنی اکو است که در گوشه گوشه آن از «آنکارا تا اسلام آباد» می‌توانند جندی شاپور را از خود بدانند و به آن افتخار کنند. 

جندی شاپور نماد مقابله با تعصبات جاهلانه است

حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز در این برنامه اظهار کرد: برای بلند آوازه کردن نام جندی شاپور اقدامات زیادی صورت گرفته و افراد زیادی تلاش کرده اند تا نام جندی شاپور بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد.

او ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم و جنگ‌های فراوان، خرد جمعی سازمانی به نام یونسکو برای برای صلح ایجاد کرد و شعاری را انتخاب کردند که ۱۷۵۰ سال قبل نیاکان ما بر سر در دانشگاه جندی شاپور نصب کرده بودند.

دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران افزود: جهان امروز از ما انتظار دارد که گوشه‌های از عظمت جندی شاپور نشان داده شود. 

ایوبی با بیان اینکه یونسکو تلاش می‌کند پرچم علم و گفتگو را برافراشته نگه دارد، ادامه داد: جندی شاپور مهد علم بود و کتابخانه‌ای با ۴۰۰ عنوان کتاب در اختیار داشت. ۱۷۵۰ سال پیش که جهان غرب در شرکت بود و قدرتمندانش شوالیه‌ها بودند در کشور ما علم و دانش ملاک بود.

او تصریح کرد: توسعه پایدار با علم و دانش و فرهیختگی امکان پذیر است. رابطه بین توانایی و علم و دانش در زمانی که در جندی شاپور مطرح شد سخت غریبی برای سایرین بود. جندی شاپور نماد مقابله با تعصبات جاهلانه است و تمام کسانی که از تعصبات جاهلانه می‌گریختند به جندی شاپور پناه می‌آوردند تا در جندی شاپور بیاموزند.

دبیر کل سازمان ملی یونسکو در ایران ادامه داد: امروز ایران نیازمند این است که جمهوری دانش را بار دیگر احیا کند. درصدد هستیم یک مجمع دانشگاه‌های کهن را ایجاد کنیم، زیرا جهان به شنیدن سخنان آن‌ها نیازمند است. باید با تاسیس مجمع دانشگاه‌های کهن به دنبال جمهوری جهانی دانش بود و پایتخت آن هیچ شهری جز جندی شاپور نمی‌تواند باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار