به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص قاچاق خودروهای خارجی تصریح کرد: دستگاه هایی مانند گمرک ایران،پلیس راهور و پلیس گذرنامه و دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هر کدام به نحوی با موضوع قاچاق خودروهای لوکس ارتباط دارند. اگر همه دستگاه ها وظایف خود را به خوبی انجام دهند این موضوعات کمرنگ خواهد شد.
او ادامه داد: قاچاق خودروهای لوکس با قاچاق کالا های دیگر فرق اساسی دارد و مانند قاچاق پوشاک و لوازم خانگی و دخانیات نیست. این قاچاق سفارشی و ویژه است و مشتری خاص دارد و نباید تنها به سراغ قاچاقچی خرد برویم. کسی که این محموله را از مبدا به مقصدی در بندر می آورد، باید اجازه بدهند کل جریان محقق شود که بتوانند به تامین کننده مالی و سفارش دهنده برسند.
دهقانی نیا گفت: اسناد خلاف واقعی در پرونده نگین خودرو بود. تعداد ۴٢۴خودرو موجود بود و بر اساس اسناد ۵۶هزار خودرو که تعیین تکلیف شد البته برای کسی که سرشبکه بود نه کسی که اقدامات نقل و انتقال را انجام می داد. زنجیره را رصد کردیم و کل شبکه را زیر نظر گرفتیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره نحوه پلاک شدن این خودروهای قاچاق تصریح کرد: پلیس راهور باید دقت بیشتری در خصوص پلاک کردن این خودروها داشته باشد. موضوع دیگر این است که ممکن است پلاک جعلی باشد و مربوط به خودرویی که تردد می کند، نباشد.
او گفت:یکی از اقدامات پلیس راهور این است که وقتی استعلام می کند متوجه شده و اعمال قانون صورت بگیرد. بسیاری از کشفیات هم در همین زمینه است. رویه ای وجود دارد به عنوان گذر موقت که وقتی این مورد انجام می شود شخص می تواند با این خودرو وارد کشور شود و با قرار موقت بماند و از مسیری خارج شود.
دهقانی نیا افزود:اگر شخص خودرو را داخل کشور نگه دارد و خودش خارج شود ما متوجه نمی شویم به دلیل اینکه ارتباط بین تمامی دستگاه های عبور موقت با پلیس گذرنامه است.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به نحوه جعل پلاک خودروهای لوکس گفت: قاچاقچی خودروی مشابه که وارد شده و در تصادف از بین رفته است، پلاک آن را خریداری می کنند و سفارش می دهند که در خارج از کشور با همان رنگ و مشخصات ساخته شود، سپس جعل سند کرده و وارد کشور میکنند و پلاک خودروی از بین رفته را روی آن نصب می کنند و پلیس راهور متوجه نمی شود مگر اینکه آن خودرو را رصد کند.در واقع این خودرو در رویه پلاک گذاری قرار نمی گیرد.
او در پاسخ به این سوال که آیا سامانه های نظارتی در این رابطه از یکدیگر پشتیبانی می کنند گفت: در خصوص خودروهایی که با گذر موقت وارد کشور می شوند خیر. اقداماتی که ستاد انجام داده است این بوده که در عمق کشور و درمسیرهای جاده ای با نصب ایکس ری های کامیونی این خودروها را رصد کند.
دهقانی نیا تصریح کرد: ستاد برنامههایی به پلیس امنیت اقتصادی و پلیس مبارزه با قاچاق و دبیرخانه مناطق آزاد ویژه اقتصادی ابلاغ میکند و ارتباطات بین سامانه های آنها برقرار می شود. در پرونده نگین خودرو اسناد از مبدا خلاف واقع دستکاری شده بود. سال و مدل خودرو تغییر کرده بود.
او در پایان از مردم خواست وقتی می خواهند خودروی خارجی خریداری کنند به اسناد خودروهایی که مبادله می شوند، دقت کنند.
انتهای پیام/