پیوند مغز استخوان تاثیرگذارترین درمانی است که امید به زندگی را در بیماران سرطانی دو چندان کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علم پزشکی امروزه در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج به دستاورد‌های بزرگی رسیده است از جمله بیماری سرطان خون که روزگاری عاقبتی جز مرگ نداشت، اما امروز، بیمار تا ۹۵ درصد امید بهبودی دارد.
پیوند مغز استخوان مهمترین راهکار در مبارزه با سرطان خون است که در اصفهان چهار سال است آغاز شده است.

شروع با تاخیر اصفهان در پیوند مغز استخوان
 

مهران شریفی رئیس بیمارستان سیدالشهدای اصفهان درگفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیوند مغز استخوان در اصفهان از سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون ۱۲۵ پیوند موفق انجام شده است.

او رده سنی این افراد را بین ۲۲ تا ۶۵ سال اعلام کرد و افزود: درصد موفقیت این پیوند‌ها افزون بر ۹۵ درصد بوده است.

رئیس بیمارستان سیدالشهدای اصفهان ادامه داد: بخش ویژه پیوند مغز استخوان این بیمارستان در خرداد امسال، با ۶ تخت فعال و ۳۵ میلیارد ریال هزینه خیران بهره برداری شد و امکان پیوند اتولوگ و آلوژن را هم دارد.

شریفی با بیان اینکه این بیمارستان تنها مرکز ارائه دهنده خدمات تخصصی و فوق تخصصی اتولوگ در استان اصفهان است گفت: به زودی علاوه بربیماران اصفهان پاسخگوی بیماران استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری و برخی دیگر از استان‌های همجوار نیز خواهیم بود.

او افزود: مهم‌ترین مراکز پیوند مغز استخوان در تهران، شیراز، اهواز و کرمانشاه فعال هستند و اصفهان به دلیل کمبود تجهیزات دیرتر به جرگه این شهر‌ها پیوست.

درمان سرطان با پیوند مغز استخوان، کمبود امکانات مانع درخشش اصفهان

او گفت: در سال گذشته دو دستگاه به روز دنیا را به همت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای بیمارستان سیدالشهدا خریداری کردیم که یکی از آن‌ها فعال است و دیگری هم تا دو ماه آینده شروع به کار می‌کند.

رئیس بیمارستان سیدالشهدا اظهار کرد:در حال حاضر ۳ دستگاه پرتو درمانی درتن‌ها بیمارستان دولتی سرطان استان اصفهان وجود دارد و باتوجه به اینکه تمام بیماران سرطانی در طول بیماری خود به طور حتم به این دستگاه احتیاج پیدا می‌کنند این تعداد برای استان کافی نیست و دست کم به ۱۰ دستگاه دیگر نیاز است.

او افزود: توسعه امکانات درمان بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان صرفه جویی ارزی به دنبال دارد و از آنجا که ما از نظر دانش و تخصص هیچ کمبودی نداریم با حل مشکلات سخت افزاری می‌توانیم به موفقیت دست یابیم.

روش درمانی جدید با سلول‌های بنیادی

 علیرضا صادقی فوق تخصص خون و سرطان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دو نوع روش نوین برای پیوند سلول‌های بنیادی وجود دارد: پیوند آلوژن که سلول‌های بنیادی از فرد دیگرگرفته می‌شود و لازم است نوع بافت فرد اهدا کننده تا حد ممکن با نوع بافت فرد گیرنده همخوانی داشته باشد و پیوند اتولوگ که از مغز استخوان خود بیمار به او پیوند زده می‌شود.

درمان سرطان با پیوند مغز استخوان، کمبود امکانات مانع درخشش اصفهان

او افزود: اگرچه ممکن است پیوند سلول‌های بنیادی نجات بخش باشد، اما این روند می‌تواند دشوار و طاقت فرسا هم باشد.

فوق تخصص خون و سرطان ادامه داد: برای این پیوند باید شرایط جسمی عمومی فرد تایید و مرحله بیماری و درمان‌هایی که پیش از این بکار رفته بررسی شود و بیمار از از مزایا و خطر‌های احتمالی پیوند سلول‌های بنیادی مطلع شود.

صادقی گفت: سلول‌های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن موثرند و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده که بیشترِ سلول‌های آن‌ها از بین رفته پیوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شوند.

او اضافه کرد: هم اکنون هزینه این عمل به طور میانگین حدود ۴۰ میلیون تومان است.

شیب افزایشی شیوع سرطان در میان کودکان

 سعید یوسفیان فوق تخصص سرطان اطفال درگفت و گو باخبرنگار ما گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۱ تاکنون شمار کودکان مبتلا به سرطان همواره شیب افزایش داشته و متاسفانه تعداد کودکان سرطانی امسال با افزایشی قابل تامل نسبت به پارسال ۲۰ درصد بیشتر شده است.

او افزود: شایع‌ترین نوع سرطان در اطفال سرطان خون و پس از آن سرطان شبکه اعصاب مرکزی و غدد لنفاوی است.

درمان سرطان با پیوند مغز استخوان، کمبود امکانات مانع درخشش اصفهان

این فوق تخصص سرطان اطفال اظهار کرد: ماهیانه حدود ۱۵ بیمار جدید مبتلا به سرطان و سالیانه بیش از ۲۵۰ کودک سرطانی در بخش اطفال بیمارستان سیدالشهدا بستری می‌شوند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها از استان‌های همجوار هستند.

یوسفیان ادامه داد: سالیانه حدود ۵۰ کودک سرطانی واجد شرایط پیوند مغز استخوان تشخیص داده می‌شوند که ناچاریم آن‌ها را به مراکز دیگر مثل تهران اعزام کنیم.

او تاکید کرد: با اینکه اصفهان قطب درمان سرطان درکشورمحسوب می‌شود، اما از نظر امکانات ساختمانی و تجهیزاتی شرایط مطلوبی ندارد و بیماران باید در نوبت پیوند معطل شوند.

این فوق تخصص سرطان اطفال یادآور شد: مشکل اصلی بیماران سرطانی تامین دارو‌های شیمی درمانی است و با توجه به اینکه پس از شیمی درمانی نباید دوره درمان عقب بیفتد اگر این دارو‌ها به دلیل مشکل تحریم‌ها به موقع تهیه نشود احتمال طغیان بیماری افزایش پیدا می‌کند.

گزارش از معصومه اکبری
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.