رئیس هیئت مدیر یک شرکت دانش بنیان گفت: مهندسان ایرانی در بخش معدن قادر به ساخت یکی از مدرن‌ترین دستگاه‌های سنگ‌شکن دنیا به نام (HPGR) شدند.

مالک صفرخانلو، رئیس هیئت مدیر یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دستگاه HPGR  یکی از دستگاه‌های مدرن خردکن است که از سال ۱۹۹۵ طراحی شده و به صنعت معدنی دنیا معرفی شده است. این دستگاه برای خرد کردن سنگ  استفاده می‌شود. کارخانه‌های گندله سازی، کنسانتره و مس  نیازمند این ماشین هستند.

او افزود: تنها چهار کشور آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا در دنیا تکنولوژی ساخت این دستگاه را دارند اما ایران توانست با دستیابی به دانش فنی این دستگاه و تولید آن، به عنوان پنجمین کشور دارای فناوری تولید دستگاه HPGR ( رولر پرس ) در دنیا شناخته شود.

رئیس هیئت مدیر این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: این دستگاه نسبت به نمونه خارجی هم از نظر کیفیت بسیار متفاوت و هم از نظر قیمت یک پنجم مشابه خارجی است. از طرف دیگر هزینه تعمیرات و سرعت تعمیرات مانند تعویض سگمنت‌ها و تعویض رول‌ها با سرعت کمتر از ۴۸ ساعت انجام می‌شود، اما در کشور‌های دیگر بیش از دو الی سه هفته زمان می‌برد تا  قطعات این دستگاه تعویض شود، زیرا کشور‌های خارجی مجبورند برای تعویض رول، یاتاقان، بلبرینگ، گیربکس و .. هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان تلف کنند.

صفرخانلو ادامه داد: برتری دستگاه HPGR ایرانی بر نمونه های خارجی، مصرف کمتر انرژی است، ما انرژی مصرفی این دستگاه را به دلیل تغییر طراحی به ۴۰ درصد کاهش داده ایم.

او افزود: این دستگاه به دلیل کیفیت و قیمت بسیار مناسب از کشور‌های دیگر استقبال کنندگان زیادی دارد، اما به دلیل تحریم‌ها اجازه خروج این دستگاه را به کشور‌های دیگر نداریم. بطور کلی سنگ شکن‌های غلتکی که HPGR یکی از انواع این تجهیزهاست ، توانائی بسیاری در مهندسی خردایش و افزایش سطح ویژه دارند.

رئیس هیئت مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: ایران قادر است سالانه حدود  ۵ الی ۸ دستگاه HPGR را ساخته و حتی  صادر کند که ۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد.  


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار