دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی مطرح کرد؛

وابستگی ۹۷ درصدی اقتصاد ایران به بانک‌ها

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: به استناد آمار‌های موجود، ۹۷ درصد اقتصاد ایران وابسته به بازار پول بوده و تنها ۳ درصد مدیریت آن بر شانه بازار سرمایه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید صفایی نیکو دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد گفت: در حوزه تامین مالی در دنیا، دو بازار «سرمایه» و «پول» بیش از همه کارکرد دارند و از این میان بازار «سرمایه» باید مدار اصلی در هدایت و راهبری اقتصاد کشور‌ها باشد، اما متاسفانه این روند در ایران به شکل دیگری رقم خورده است، چنانکه اقتصاد کشور ما، «بانک محور» توصیف می‌شود و بازار پول هدایتگر امور است.

او افزود: اساسا بازار سرمایه با این هدف خلق شده که روند تامین مالی بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی را میسر کند و بانک‌ها نیز باید تامین مالی کوتاه‌مدت را رقم بزنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی، اشاره‌ای هم به انتقاداتی داشت که در باب دخالت دولت در نظام بانکی هستند و ادامه داد: البته که این مداخله‌گری در بازار سرمایه نیز وجود دارد و همین رویه باعث شده تا توازن در این بخش از میان برود.
 

بیشتر بخوانید


صفایی نیکو بیان کرد: بانک‌ها در مسیر تامین مالی خود شرایطی ایجاد می‌کنند که اگر به درستی مدیریت نشود، به رشد تورم منجر می‌گردد. در عملکرد سیستم بانکی، خلق پول و خلق نقدینگی رقم می‌خورد. این سال‌ها اگرچه خلق پول از طریق چاپ اسکناس صورت نگرفته، اما خلق نقدینگی توسط رو به افزایش بوده است.

او تصریح کرد: هر ریالی که بانک در غالب وام ارائه می‌دهد؛ حدود ۵ برابر آن در جامعه خلق نقدینگی رقم می‌خورد و این مسئله آثار تورمی سنگینی را در پی دارد. در واقع مجبور نمودن بانک‌ها به مدیریت اقتصاد کشور، در سمت و سوی دیگر خسارت‌های این چنین را موجب می‌شود. به ویژه که اگر بستر‌ها برای هدایت و راهبری درست این پول‌ها فراهم نباشد.

سرپرست امور شعب بانک ملی خراسان رضوی، گوشه چشمی هم به شاخص‌های مختلف منابع بانکی در خراسان رضوی داشت و تاکید کرد: سپرده‌های موثر استان (مجموع سپرده‌های جاری، پس‌انداز، کوتاه و بلندمدت) در پایان سال گذشته، ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این یعنی، طی ۱۰ ماهه گذشته چیزی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان به منابع بانکی استان افزوده شده است. ۸۵ درصد از این منابع نیز قابل تخصیص بوده و مابقی باید در غالب ذخایر احتیاطی و قانونی نزد بانک مرکزی، محفوظ بماند پس بر همین اساس نیز در سال گذشته، ۹۲ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی استان قابلیت تخصیص و خرج‌کرد داشت که این رقم، در ۱۰ ماهه امسال به ۱۲۱ هزار میلیارد تومان رسید. در جمع بندی باید بگوییم که رشدی ۳۱ درصدی را در منابع بانکی استان شاهد هستیم.

صفایی نیکو به مانده تسهیلات استان در پایان سال گذشته نیز اشاره کرد و این رقم را معادل ۶۶ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: امسال و تاکنون، ۹۴ هزار میلیارد تومان از منابع قابل تخصیص استان را در سرفصل‌های مشخص شده، مصرف کرده‌ایم.

او در جمع بندی این ارقام افزود: در یک کلام؛ منابع بانکی ما در پایان دیماه امسال، ۳۱ درصد افزایش داشته، ولی مصارف در این بخش ۴۲ درصد بوده است. از این میان، نسبت مصارف به منابع بانکی استان در سال گذشته ۷۲ درصد بوده و پیش بینی می‌شود در پایان امسال این میزان به ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
کی بشه اخبار امیددهنده از اقتصاد بشنویم
آخرین اخبار