شهاب خدامرادی مسئول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان پیشرفت هوشمندساز شهر تهران بیان کرد: تاکنون با توجه به افزایش جمعیت و تردد زیاد خودروها به صورت خودکار وارد هوشمند سازی حمل و نقل شده ایم، اما هنوز جای کار دارد و باید به اهداف مطلوب تری برسیم.
او گفت: در زمینه هوشمندسازی حمل و نقل شهر تهران میتوان به موضوع ترویج تاکسیهای اینترنتی که علاوه بر مسافر، حمل کالا و بار هم اضافه شده است، اشاره کرد.
خدامرادی ادامه داد: برنامهای جدیدی داریم برای هوشمندسازی مراکز خرید و مشتریان با ایجاد یک ناوگان عمومی، خرید مشتریها را به محل نزدیکشان منتقل میکنیم و نیازی نیست هر نفر به دلیل یک خرید به مراکزخرید مراجعه کند؛ البته یک پلتفرم یکپارچه باید برای این فناوری تعریف شود که خروجی آن منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا میشود.
او درباره هوشمندسازی حمل و نقل گفت: تقاطعهای هوشمند در تهران وجود دارد و مدیریت آنها به صورت خودکار انجام میشود و دیگر نیاز به روشهای سنتی و مشاهدهای نیست. در تهران موضوع پارکینگهای هوشمند، ناوگان هوشمند و مسیریابی بهینه وجود دارد که همکاریهای زیادی با سازمان مربوطه انجام شده است.
خدامرادی اظهار کرد: یکی از بحثهایی که به خوبی در تهران مشاهده میشود دوربینهای پلاک خوان و تردد شمار است که به خوبی پیاده سازی شده است. این دوربینها از دقت بالایی برخوردارند و قرار است تعداد آن افزایش پیدا کند که با شهرداری همکاری خوبی داشتیم.
بخشی از مسئله آلودگی هوا توسط هوشمندسازی رفع میشود
خدامرادی درباره تاثیر هوشمندسازی حمل و نقل در کاهش آلودگی هوا گفت: بخشی از مسائل مربوط به آلودگی هوا می تواند توسط هوشمندسازی و فناوری آی تی حل شود و بخش دیگر آن تعامل و همکاری دستگاه های دیگر را می طلبد که بتوانند این داستان تکراری را حل کنند.
او تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا با افزایش و توسعه تاکسی های اینترنتی مسئله تک سرنشینی را حل کردیم و با مسیر یابی بهینه و مدیریت هوشمند کالا و بار حجم ترافیک را کاهش دادیم که سرانجام آن کاهش آلودگی هوا است.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/