کرمی گفت: ۱۰ طرح شاخص حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در هفته منابع طبیعی در کردستان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، طاهر کرمی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۱۰ طرح شاخص حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در هفته منابع طبیعی (درختکاری) در استان به بهره‌برداری می‌رسد که برای این طرح‌ها در مجموع بیش از ۲۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

او افزود: از مجموع هزینه‌های انجام شده برای این طرح‌ها ۲۵۰ میلیارد ریال در بخش آبخیزداری و ۴۰ میلیارد ریال در بخش مراتع و در شهرستان‌های مختلف استان هزینه شده است.

کرمی بیان کرد: یکی از این برنامه‌های شاخص که در راستانی طرح زراعت چوب مورد توجه است، بهره برداری و افتتاح طرح غرس نهال به میزان ۳۰۰ هکتار در روستای آرندان سنندج است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: در طول هفته نیز در بحث زراعت چوب، تعهدات منابع طبیعی و آبخیرداری بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال است که در حال حاضر موجودی نهال این سازمان در استان توزیع می‌شود.

اوبا اشاره به اهمیت نهالستان‌ها در تامین نهال مورد نیاز کردستان گفت: در استان کردستان ۲ نهالستان فعالیت دارند که یک واحد آن در مریوان با ۴۰ هکتار و یک واحد نیز در سنندج با ۱۳ هکتار مساحت دارد که ظرفیت اسمی آن‌ها حدود ۲ میلیون اصله نهال است.

کرمی افزود: در برنامه سال ۱۴۰۰، ظرفیت نهالستان سنندج به هزار و ۲۰۰ اصله نهال و نهالستان مریوان به ۸۰۰ هزار اصله نهال افزایش پیدا می‌کند.

او اظهار داشت: در بازدید‌های میدانی از نقاط حاصل خیز بیجار نیز، اراضی مناسب با ظرفیت ویژه برای ایجاد نهالستان تولید قلمه صنوبر وجود دارد که می‌تواند زمینه اشتغال و درآمد قابل توجهی برای جوانان در پی داشته باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان یادآور شد: در حاشیه رودخانه‌ها که خاک مناسب برای کاشت قلمه یا نهال صنوبر وجود دارد که اداره منابع طبیعی از کشاورزان حمایت می‌کنند و هم چنین در خرید و بازاریابی نهال‌ها حمایت‌هایی خواهد داشت.

او اضافه کرد: با توجه فرصت زمان محدود امسال، اولویت اجرای طرح زارعت چوب برای اراضی کشاورزی موجود است و در ادامه و در سال ۱۴۰۰، بخشی از اراضی منابع طبیعی که قابلیت اضافه شدن به اراضی کشاورزی همجوار را دارد هم به متقاضیان واگذار خواهد شد و حمایت‌های مالی در قالب تسهیلات هشت تا ۱۲ درصد بانکی هم ارایه خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.