میرزایی گفت: عرضه آبشاری در بازار سرمایه، اعتماد سهامداران را از بین می‌برد، البته داده‌های اطلاعاتی برای مهار عرضه آبشاری در دست سازمان بورس است.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت بازار بورس تصریح کرد: بعد از سخنان رئیس سازمان بورس، بازار یک رشد دلگرم کننده‌ای داشت به طوری که چهار روز پیش رکورد ورود پول به بازار سرمایه در زمستان شکسته شد، ولی در دو روز گذشته مجددا حال بورس خوب نبود و عرضه‌ها زیاد شده بود.

او اظهار کرد:وضعیت فعلی بازار حاصل یک روز و دو روز پیش نیست، کسانی که از تابستان وارد بازار شدند ، با اتفاقاتی که افتاد نسبت به بازار بی اعتماد شدند .بخشی از آنها همین افراد حقیقی و سهامداران خرد هستند که دنبال یک سودی بودند که بعد از آن از بازار خارج شوند.

این کارشناس بورس بیان کرد: این شرایط تنها با ابلاغیه و تغییر قانون درست نمی‌شود و این موضوع زمان گیر است به خصوص اینکه این قانون‌ (دامنه نوسان نا متقارن) هم تا پایان سال است. این طبیعی است که حقیقی‌ها به ویژه حقیقی‌های خرد بخواهند پولشان را نقد کنند و از بازار خارج شوند، اما عمده افرادی که شاخص ساز هستند چنین کاری نمی کنند، آنها نهاد‌های حقوقی هستند که جهت دهی را بر عهده دارند.

وی در ادامه افزود: نمی‌توان از افراد حقوقی انتظار چنین کاری را داشت، تصمیم تغییر دامنه نوسان، سال‌های قبل هم اتخاذ شده بود و اتفاقا بعد از اینکه ۳ روز بازار مثبت بود ، روز‌های بعد بازار مجددا منفی شد که به این دلیل است که بازار ریزش شدیدی داشته است و اعتماد که رکن اصلی این بازار محسوب می شود، از بین رفته است . سهامداران چشم اندازی برای رشد سرمایه ندارند، برای همین به مقدار سود کم راضی شده  و از بازار خارج می‌شوند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که با توجه افزایش قیمت جهانی نفت، افزایش قیمت دلار و لغو قیمت گذاری دستوری، مشکل فعلی سهامدارانی که از بازار  خارج می شوند، چیست؟ بیان کرد: نوع رفتار این افراد سود جویانه است و به دنبال نوسان گیری و کسب سود خودشان هستند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره این موضوع که برای کنترل عرضه‌های آبشاری چه کاری باید کرد ؟گفت:عرضه آبشاری دست تعداد اندکی حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر قرار دارد و داده‌های این‌ها را سازمان بورس  به طور کامل دارد و می‌داند چه کسانی هستند که سهام خریداری کرده و آبشاری عرضه می‌کنند.

او افزود: سازمان بورس می‌تواند برای افرادی که این رفتار پر خطر را داشته اند، محدودیت فروش اعمال کند.چیزی که باید از سازمان بورس مطالبه شود این است که لیست خرید و فروش حقوقی‌ها باید شفاف شود.

میرزایی درباره این که این عرضه‌های آبشاری چقدر بر میزان اعتماد سهامداران تاثیر گذار است اظهار کرد:به شدت تاثیر دارد وقتی شما آبشاری عرضه می‌کنید یکسری افرادی که تازه وارد بازار شده اند و خیلی خبره نیستند ، فکر می‌کنند که قرار است این شرایط پایدار بماند لذا این‌ها هم می‌ترسند و در صف فروش می‌روند و یا می‌ترسند که به بازار ورود کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۳۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
شاخص وقتی ۱/۶ بود گفتین سهام ارزنده است بخرید شاخص سقوط کرد۱/۳ بازهم گفتین کف هست پایین تر نمیاد بعد ۱/۱شد بازهم همان حرفا...
Iran (Islamic Republic of)
علي قلي پور
۰۱:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
با تشكر از مقاله مفيد شما. به نظر مي رسد كه سازمان بورس با ابزارهايي كه در اختيار دارد مي تواند اين عرضه ها را كنترل كند. مثلا در صف خريد، فروش حقوقي مثلا درصدي از صف خريد باشد نه اينكه بخش عمده اين صف عرضه شود و خود به خود سهام دار خرد هم به دليل ترس از افت قيمت اقدام به عرضه مي كند يا اينكه با مكانيزمي عرضه حقوقي به حجم مبناي سهم ارتباط داشته باشد كه اين ارتباط طوري باشد كه هم هيجان صعود رو از يك سهم كنترل كند و هم اينكه ترس از افت قيمت شديد را از دل سهام دار خرد دور كند. به نظر با اين دست قوانين در كنار قوانين وضع شده مي تواند اعتماد از دست رفته سهام داران را به بورس برگرداند
با تشكر از شما
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۳:۰۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
چرا نظارتی نیست
آخرین اخبار