سخن روز؛

خیز خطرناک کرونا، کرونای انگلیسی سرکش و عصیانگر

کرونای انگلیسی که پشت دروازه‌های کشور بود، بالاخره به ایران رسید، این ویروس حالا خودش را تغییر داده و توانست مرز‌های جغرافیایی را بشکند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، در روز‌هایی که زندگی ما در سایه یک ویروس میکروسکوپی دست خوش تغییر شده، ردپای یک ویروس جدید در ایران پیدا شده، اتفاقی که ما را به یاد یکسال پیش و زمان ورود کرونا از ووهان چین به کشور می‌اندازد.

کرونای انگلیسی که پشت دروازه‌های کشور بود،توانست مرز‌های جغرافیایی را بشکند و در کشورهای مختلف از جمله ایران شیوع پیدا کند.

با گذر از روز‌های بهت‌آور و سخت بیماری کووید-۱۹ از اسفند ماه سال ۱۳۹۸، تا کنون خانواده‌های بسیاری داغ دار و عزادار عزیزان خود شدند. در حالیکه باید از عصیان کرونا درس می‌گرفتیم تا دیگر در برابرش جان ندهیم، اما گویا باز هم عده‌ای این حرف‌ها را نشنیدند یا شنیدند و جدی نگرفتند. همچنانکه در برخی استان‌ها میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کاهش یافته است و این زنگ خطر بزرگی است که ما را در آینده گرفتار می‌کند.

حالا در آستانه یکساله شدن حضور این ویروس منحوس در کشور، می‌بینیم که نگرانی‌ها، هشدار‌ها و پیش‌بینی‌ها در حال وقوع هستند.


بیشتر بخوانید


کرونا برای بار چهارم در برخی استان‌ها خیز برداشته؛ این بار، اما ماجرا متفاوت است؛ ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی هم در کشور به گردش افتاده و بر شدت نگرانی‌ها افزوده است؛ نشانه‌های یک خیز خطرناک که اگر آن را جدی نگیریم، می‌تواند به سرعت کشور را دربرگرفته و جان‌های زیادی را روانه خاک کند.

کرونای انگلیسی چقدر خطرناک است؟

بر اساس یافته‌های دانشمندان انگلیسی، احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال با این ویروس جهش یافته، در مقایسه با ویروس قدیمی کرونا بیشتر است. به گفته آن‌ها این رفتار ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می‌کرد یک رفتار استثنایی بود، زیرا بیماری‌های تنفسی ویروسی معمولاً کودکان را بیشتر مبتلا می‌کنند، اما اکنون به نظر می‌رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می‌کند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس آمار‌هایی که اعلام می‌شود سرایت‌پذیری ویروس حتی تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود: مشاهدات دیگری هم مانند ابتلای وخیم‌تر به بیماری، کاهش کارایی واکسیناسیون و... گزارش شده است، اما در حال حاضر افزایش سرایت پذیری ویروس به دلیل تغییرات پروتئین‌های سطحی ویروس ثابت شده است.

ابتدای گردنه پر التهاب خیز چهارم

وزیر بهداشت نیز در این زمینه به شدت هشدار داد که ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده است و اعلام کرد که ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطر‌های جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است.

ما ابتدای گردنه پرالتهاب خیز چهارم هستیم و باید همه رعایت کنند، از رفت و آمد و گردهمایی پرهیز کنند. این ماه، ماه جشن و عروسی است، اما عروسی‌ها را به عزا بدل نکنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری هم گفت: شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته روند کاهشی داشت، اما این روند طی چند هفته اخیر متوقف و در وضعیت ناپایداری قرار گرفته است به طوری‌که احتمال آغاز روند افزایشی این ویروس در استان وجود دارد.

دکتر مجید شیرانی افزود: با توجه به افزایش شیوع کرونا در برخی استان‌های کشور به ویژه یکی از استان همجوار، این نگرانی در خصوص افزایش شیوع کرونا در استان وجود دارد از این رو باید همچنان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ویژه‌ای به کار گرفت.

او گفت: تاکنون موردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته در استان شناسایی نشده هر چند امکان تشخیص این ویروس در آزمایشگاه‌های استان وجود ندارد و چنانچه مورد مشکوکی شناسایی شود باید برای تشخیص به تهران ارسال شود.

دکتر شیرانی خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری ویروس کرونا می‌تواند مهمترین عامل در افزایش شیوع کرونا باشد از همین رو علاوه بر خودداری از برگزاری دورهمی‌ها باید از سفر‌های برون استانی به ویژه به استان خوزستان نیز به جد پرهیز شود.

ویروس جهش یافته، جوانتر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند

البته به گفته نمکی، با توجه به اینکه این ویروس جهش یافته چندین برابر ویروس قبلی قدرت سرایت دارد و بیماری زایی و مرگ زایی بالاتری هم دارد؛ جوان‌تر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند و بنابراین جوان‌ها فکر نکنند گرفتار نمی‌شوند بلکه امروز جوان تر‌ها هم گرفتار می‌شوند.

اسفند حساس!

از نظر زمانی این ماه، ماه بسیار حساسی است؛ به هر حال آخر سال است و مردم می خواهند خریدهایشان را انجام دهند. از طرفی بسیاری از بازار‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اوج فعالیت شان در اسفند ماه است. از سوی دیگر هم مصادف با ماه مبارک رجب و شعبان است و در عین حال پیش بینی‌های هواشناسی این است که اسفند سردتری نسبت به متوسط ۵۰ ساله خواهیم داشت که منجر به بسته شدن درب و پنجره خانه‌ها و عدم تهویه مناسب هوا می‌شود.

در آستانه عید نوروز هستیم و انتظار داشتیم امسال نوروزی آرامتر از ۹۹ داشته باشیم؛ اما شواهد همچنان حاکی از آن است که کوچکترین خطایی می‌تواند جمع‌های خانوادگی مان را متلاشی کند و غم را جایگزین روز‌های شاد آغاز سال نو کند؛ بنابراین لازم است دومین سال نو کرونایی مان را جدی‌تر بگیریم؛ چراکه حالا با ویروسی به مراتب سریع‌تر و کشنده‌تر مواجهیم؛ پس همچنان تحمل کنیم و کمی بیشتر طاقت بیاوریم و جان خودمان و عزیزانمان را حفظ کنیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.