با بومی‌سازی یک چرخ دنده و بازگشت یک آسیاب به چرخه تولید در مجتمع مس سرچشمه کرمان، از هدر رفتن ساعتی ١۵٠ میلیون تومان جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، رضایی مشاور امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه کرمان در خصوص بومی سازی در واحد صنعتی مس گفت: یکی از اهدافی که در واحد تغلیظ مجتمع مس سرچشمه تعقیب می‌شود، بحث بومی‌سازی قطعاتی است که در حال حاضر وارداتی هستند.

او افزود: از چند سال پیش اجرای پروژه‌های مختلفی با همکاری مشاوران و دانشگاه شروع شد؛ این پروژه‌ها، قطعاتی بودند که مشکل تولید داخلی داشتند.

رضایی اظهار کرد: در چند مرحله مختلف بومی‌سازی را شروع کردیم و در گام اول توانایی سازندگان داخلی را ارزیابی کردیم، چه سازندگانی که در استان کرمان بودند و چه سازندگانی که بیرون از استان بودند. ترجیحا اولویت این بود که با سازندگان داخل استان کار شود.

مشاور امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: در گام بعدی پروژه‌های تعریف شده را در قالب دستور العمل‌های ساخت تهیه کردیم. سازندگان هم ارزیابی شدند و با سازنده‌ای داخلی که توانایی ساخت داشت ارتباط برقرار کردیم و پروژه ها شروع شدند.

رضایی بیان کرد: یکی از تجهیزاتی که  بومی‌سازی شده ساخت چرخ‌دنده پینیون آسیاب تغلیظ است که چرخ دنده ها دارای ابعاد نسبتا بزرگی هستند و ساخت آن‌ها در داخل با محدودیت خیلی زیادی روبرو است و این‌ها قطعات وارداتی بودند هم به لحاظ بحث محدودیت به لحاظ زمانی برای واردات و هم از لحاظ ایجاد توانایی بومی‌سازی تصمیم گرفته شد این چرخ دنده ها در داخل تولید شود و از دو سال پیش کار روی این چرخ دنده شروع شد و با یک سازنده داخلی برای ساخت به تفاهم رسیدیم و این پینیون در حال حاضر ساخته ، نصب و راه‌اندازی شده است که امیدوارم به لحاظ تعداد سیکل کاری هم بتواند پاسخگو باشد.

اوافزود: از این بعد در تولید پینیون‌های به این اندازه محدودیتی نخواهیم داشت البته پروژه های دیگری هم در واحد تغلیظ است که در حال پیگیری است امیدواریم در فاصله نه چندان دور بومی‌سازی شوند قطعا پروژه‌هایی که در حال انجام هستیم از این پروژه بزرگ‌تر هستند و مجموعه ای از قطعات است که با بومی‌سازی آن ها دیگر نیازی به ورود این قطعات به داخل کشور نیست و می‌توان آن‌ها را بومی‌سازی کرد.

جعفری رییس تعمیرات مرکزی واحد تغلیظ مجتمع مس سرچشمه ابراز کرد: امور تغلیظ مجتمع مس سرچشمه ٨ آسیاب اولیه دارد که پینیون های این آسیاب ها از اجزا مهم هستند که قبلا از طریق خرید از خارج از کشور تامین می‌شد. با مشاوره‌ها و بازدیدهایی که انجام دادیم در نهایت شرکتی اعلام آمادگی کرد که می‌تواند این پینیون را تأمین کند. حدود یک تا یک سال و نیم طول کشید پینیون را به ما تحویل دادند که بعد از سه شبانه روز تلاش کارکنان تعمیرات مکانیک این پینیون بر روی آسیاب اولیه نصب شد.

اودر ادامه افزود: این باعث شد از خروج ارز جلوگیری کنیم چون پینیون‌هایی که از خارج تامین می‌کردیم حدود ۶٠هزار یورو یا ٢میلیارد تومان قیمت داشت که این شرکت با مبلغ ۶٠٠میلیون تومان تولید کرد.

گدازچی سرپرست عملیات پر عیارسازی امور تغلیظ مس سرچشمه عنوان کرد: روزانه در حدود ۵٠هزار تن سنگ معدن وارد کارخانه پرعیارسازی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان می‌شود و محصول ما هزار و ١٠٠تن کنسانتره مس مولیبدن است. این کارخانه ٨ آسیاب در مدار دارد که هر کدام از این آسیاب ها در ٢۴ ساعت ١٣٠ کنسانتره تولید می‌کند، در اثر خاموشی هر کدام از این آسیاب ها هر ساعت در حدود ١۵٠ میلیون تومان هدر می رود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: مس سرچشمه ، خروج ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار