معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه اندازی ۴ خط تولید واکسن کرونا در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیام طبرسی عضو کمیته علمی تحقیقات واکسن کووید امشب ۲۱ بهمن ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی وضعیت واکسن کرونا در کشور پرداختند.

جان بابایی با اشاره به اینکه حدود ۳۴ هزار پرسنل شاغل در آی‌سی‌یو داریم گفت: این تعداد شامل نیرو‌های خدماتی، کمک بهیار، پرستار، منشی بخش و پزشکانی که در بخش آی سی یو هستند می‌شوند، ما از قبل کاملا اطلاعاتشان را دریافت کرده‌ایم، آن‌هایی که قبلاً سابقه ابتلا به کرونا را داشتند فعلاً از لیست خارج شده‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: حدود ۳۴ هزار نفر پرسنل آی سی یو از ۶۳۵ بیمارستان داریم که همگی برای تزریق واکسن شناسایی شده اند.

او ادامه داد: شیوه نامه کلی در دنیا وجود دارد لذا ما کسانی را که به بیماری کرونا مبتلا شده اند را طبق شیوه نامه جهانی در اولویت اول قرار نداده ایم، در طی ایام کرونا یکی از افتخارات کشور این بود که در همین ایام تعداد تخت‌های ویژه ۲ و نیم برابر قبل شده است و تعداد پرسنل نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

جان بابایی ادامه داد: ما حافظ همکاران خودمان هستیم، اولویت اول کادر درمان به خصوص آن‌هایی هستند که در آی سی یو مشغول به خدمت هستند و بعد جمعیت سالمند و بیماران خاص در اولویت قرار می‌گیرند، که قطعاً واکسن برای آن‌ها تامین خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما تنها به بحث واردات متکی نیستیم گفت: وزیر بهداشت بیشترین وقت خود را روی واکسن گذاشته است، لذا این تصمیم گیری درست بوده که در داخل کشور واکسن تولید شود، از چندین ماه گذشته برای تولید واکسن اقدامات زیادی صورت گرفت، اولویت اول ما انتقال تکنولوژی از روسیه است لذا در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده است.

او با بیان اینکه در چند مسیر واکسن تولید خواهد شد افزود: به زودی حداقل چهار لاین تولید واکسن خواهیم داشت، این چهار لاین شامل انستیتو پاستور، مؤسسه رازی، بنیاد برکت و تولید مشترک با روسیه خواهد بود.

جان بابایی با عنوان این مطلب که در بعضی استان‌ها ۸۰ درصد مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند گفت: این وضعیت باعث می‌شود تا برای واکسیناسیون سراغ سالمندان برویم.

او ادامه داد: نکته مهم این است که با واکسن نمی‌توان به تنهایی سراغ نابودی بیماری رفت، بلکه همین شیوه نامه ‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، همچنان در اولویت است، در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای است که با خیال راحت سراغ تولید واکسن می‌رویم.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه محموله اول واکسن روسی شامل ۲۰ هزار دوز واکسن است که برای ۱۰ هزار نفر از گروه‌های در اولویت اختصاص پیدا می‌کند اظهار کرد: محموله‌های بعدی به مرور وارد خواهد شد و گروه‌های بعدی نیز واکسینه می شوند.

جان بابایی با اشاره به اینکه ۴۹۷ بیمارستان های دولتی ما وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مابقی دانشگاه‌های نظامی، تامین اجتماعی، خیریه و خصوصی هستند که در لیست قرار می‌گیرند افزود: برای سال بعد نگرانی در خصوص تامین واکسن کرونا نداریم، ما چرخه تولید داریم و به سمت تولید داخلی واکسن پیش رفته ایم  و  به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم.

او با اشاره به اینکه حتماً واکسن به مردم عادی خواهد رسید ادامه داد: با رعایت شیوه نامه ‌ها ما در شرایط کاهش بیماری به سر می‌بریم، سخت‌ترین و شدیدترین پیک بیماری مربوط به قبل از دسترسی واکسن در دنیا می‌شود، در مهر و آبان شدیدترین پیک را داشته ایم، در یک مقطعی حدود ۲۳ الی ۲۴ هزار نفر بستری داشتیم، این پیک را رد کردیم و پس از آن دنیا شروع به تولید واکسن کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: الان در شرایط کاملاً آرام هستیم و از این جهت جای نگرانی نیست، ما با واکسن کرونا در صدد هستیم تا افرادی که شکننده هستند و باعث افزایش آمار مرگ و میر می شوند را نجات دهیم. 

جان بابایی با تاکید بر اینکه نگران نباشید، تا سال آینده واکسن ایرانی خواهیم داشت اظهار کرد: باید زمان زیادی را به رعایت شیوه نامه های بهداشتی اختصاص دهیم و واکسن به تنهایی کافی نیست، دو سوم پرسنلی که در آی سی یوی کرونا کار می‌کردند تنها با رعایت شیوه نامه ها بیمار نشدند.

او با بیان اینکه این ویروس در طول یک سال اخیر ثابت کرده است که روند بیماری زائی اش کاهش پیدا نکرده است گفت: در جا‌هایی سرعت انتقال بیماری افزایش یافته است لذا با این ویروس همچنان سر و کار داریم، در کشور فقط به واردات اکتفا نشده است لذا برای سال بعد نگرانی نداریم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: استفاده از ماسک باید با همان قدرت بر سر جای خود بماند، چرخه انتقال بیماری با استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی شکسته می‌شود، ما هنوز در مورد این بیماری نکات ناشناخته‌ای داریم، اینکه این بیماری می‌تواند جهش‌هایی را پیدا کند.

او بیان کرد: ممکن است واکسیناسیون ایمنی صددرصد ایجاد نکنند لذا باید همچنان به رعایت نکات بهداشتی بپردازیم، ویروس به ما نشان داده است که نباید با آن شوخی کرد، قطعاً فاصله گذاری و رعایت شیوه نامه ‌ها و استفاده از ماسک به عنوان عامل اصلی شکستن حلقه انتقال بیماری محسوب می‌شود.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه واکسن همیشه در کشور ما برای مردم رایگان است و قطعاً واکسن کرونا هم رایگان خواهد بود گفت: فعلاً برای بحث فروش در داروخانه‌ها سیاست گذاری نشده است ، لذا ما براساس هدف گذاری کار را دنبال می کنیم.

او با بیان اینکه فکر می کنم در فصل بهار به اندازه کافی واکسن تولید شود گفت: شرایطی وجود دارد که ما به صورت محاسباتی عمل می کنیم، اثر بخشی واکسن را در طول زمان ارزیابی می کنیم، خط تولید در کشور راه‌اندازی خواهد شد که زیرساخت آن فراهم است لذا پیش‌بینی می‌شود در بهار مشکلی برای تامین واکسن  نداشته باشیم .

جان بابایی افزود: حداکثر مقدار تولید واکسن در کشور به گونه‌ای خواهد بود که مردم بتوانند مورد تزریق واکسن قرار بگیرند، هنوز در مورد بیماری مسائل ناشناخته بسیاری وجود دارد ،چهره جدیدی از این بیماری هر روز ظاهر می‌شود ،قبلاً در مورد این ویروس می دانستیم که یک سری علائم ویروسی مانند تب و لرز وجود دارد اما الان تابلوهایی جدیدی از بیماری دیده می شود.

هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد

در ادامه پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه در این نوع ویروس‌ها ناشناخته‌های مان بیشتر از دانسته‌های مان است گفت: هیچ درمان موثر و قطعی برای این ویروس نداریم، چرا که اگر درمان قطعی داشتیم مرگ و میر تا به این حد در تمام دنیا نبود لذا هر روز علائم جدیدی از بیماری کرونا دیده می‌شود.

او عنوان کرد: طی تحقیقات به عمل آمده در یکی از بیمارستان‌های آمریکا از ۴۷ هزار نفر حدود ۱۲ درصد بعد از ترخیص از بیمارستان فوت شده اند لذا ابعاد این بیماری ناشناخته است و نباید آن را دست کم بگیریم.

طبرسی اظهار کرد: ۱۰ میلیون نفر در انگلیس واکسن زده اند، اما کماکان شدیدترین و بیش‌ترین محدودیت‌ها را نگه داشته اند، زیرا ترس از انواع ویروس جدید در این کشور وجود دارد.

عضو کمیته علمی تحقیقات واکسن کوویران با اشاره به اینکه این واکسن تقریبا در روسیه، به یک میلیون نفر تزریق شده است اظهار کرد: در ایران اگر بخواهیم قطع زنجیره ابتلا را داشته باشیم باید به ۴۵ تا ۵۰ میلیون نفر واکسن تزریق کنیم.

او با اشاره به اینکه متأسفانه بیماری‌های عفونی مرزی را نمی‌شناسند گفت: به نظر بنده در این دوره‌ای که پیشرو هستیم ضمن تمام تلاش برای تولید واکسن، رعایت نکات بهداشتی را نباید فراموش کنیم.

عضو کمیته علمی تحقیقات واکسن کوویران با اشاره به اینکه متاسفانه جو روانی در مورد واکسن ایجاد شده بود گفت: دو سه کشور است که واکسن در حجم بالا تزریق کرده است، به طوری که خودشان سازنده واکسن بودند، شاید اگر دستان ما باز بود و زودتر مجوز می‌دادیم واکسن‌های ما هم زودتر وارد بازار می‌شد.

طبرسی ادامه داد: همه کشور‌ها اولویت بندی‌هایی دارند، سازمان جهانی بهداشت اولویت‌ها را مشخص کرده است که شامل کادر درمان، افراد سالمند و در نهایت گروه‌های پرخطر است و گروه‌های بعدی در اولویت‌های دیگر قرار می‌گیرند، مرگ و میر بیشتر در افراد بالای ۵۰ تا ۶۰ سال است، همچنین کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند در خطر مرگ و میر ناشی از کرونا هستند، هدف اول واکسیناسیون قطع زنجیره بیماری است.

او گفت: همه دنیا تشنه واکسن هستند، روسیه اعلام کرده است که دیگر نمی‌تواند درخواست خرید واکسن از کشورش را قبول کند، زیرا خیلی از کشور‌ها برای خرید واکسن به آن‌ها رجوع کرده اند.

عضو کمیته علمی تحقیقات واکسن کوویران با اشاره به اینکه در ۵۶ نفر واکسن تزریق شده است که حدود ۳۰ مورد در فاز دوم واکسن قرار گرفته اند گفت: ۲۵ نفر در انتظار تزریق دوم قرار دارند خوشبختانه هیچ عارضه خاصی در این افراد دیده نشده است، درد در محل تزریق در واکسن طبیعی است، اما عارضه شدیدی دیده نشده است و از نظر ایمنی زایی باید منتظر اعلام نتایج باشیم.

او افزود: مینو محرز به عنوان مجری طرح، صالحی و بنده اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم واکسن ایرانی تزریق کنیم، این واکسن هنوز در بچه‌ها امتحان نشده است، اما بنده حتماً خودم این واکسن را تزریق خواهم کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار