سخنگوی سازمان غذا و دارو:

واکسن‌ ایرانی کرونا بیشترین سهم را در واکسیناسیون همگانی خواهد داشت

جهانپور گفت: واکسن ایرانی کرونا از اواخر بهار وارد چرخه دارویی کشور می‌شود و عمده واکسیناسیون با این واکسن انجام خواهد شد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته در برنامه «دست در دست» پیرامون واکسن «اسپوتنیک وی» و روند ایمن‌سازی عمومی این واکسن اظهار کرد: واکسیناسیون به تدریج توسعه می‌یابد و امیدواریم بسیار زودتر از سایر کشور‌ها ایمنی جمعی بیابیم. برنامه‌ریزی شده تا پایان زمستان سال جاری و اوایل بهار ۱۴۰۰، حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن توزیع و ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد واکسینه شوند.

جهانپور با اشاره به اینکه نسبت به برخی کشور‌ها روند واکسیناسیون عمومی را دو سه هفته دیرتر شروع کردیم، افزود: ما نسبت به مرحله کارآزمایی بالینی انواع واکسن‌ها بسیار حساسیت نشان داده و چون با دقت بیشتری واکسن را انتخاب کردیم، این مقدار زمان برد. ممکن است برخی کشور‌ها زودتر شروع کرده باشند، اما قسمت عمده‌ای از کشور‌های دنیا چه کسانی که واکسن خریده اند و چه کسانی که توان مالی نداشته اند، هنوز شروع به واکسیناسیون نکرده اند، مثل ژاپن که تا دو هفته دیگر شروع می‌کند.

واکسیناسیون تنها با واکسن روسی نخواهد بود

سخنگوی غذا و دارو درباره ادامه روند واکسیناسیون همگانی کووید ۱۹ بیان کرد: واکسن ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد. واکسن گروه برکت مراحل پایانی کارآزمایی فاز یک را انجام داده و در آستانه فاز دو قرار دارد. واکسن انستیتو پاستور که فاز یک و دو را در کشور همکار کوبا گذرانده، در آستانه فاز سه قرار دارد.

او ادامه داد: همچنین گروه انستیتو رازی نیز در آستانه کارآزمایی فاز یک قرار دارد و تا نوروز ۱۴۰۰ دو واکسن دیگر نیز وارد کارآزمایی فاز یک خواهند شد. واکسن ایرانی از اواخر بهار و تابستان وارد چرخه دارویی کشور می‌شود و عمده واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی انجام خواهد شد.

چه کشور‌هایی از واکسن کرونای روسی استفاده می‌کنند؟

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: ما مجوز مصرف را به عنوان چهاردهمین یا پانزدهمین کشور به دست آوردیم. امروز بالغ بر ۲۱ کشور این مجوز را صادر کرده و ۴۵ کشور دیگر نیز در لیست انتظار قرار دارند. مجارستان، آرژانتین، برزیل، مکزیک، پاناما، بولیوی، بلاروس و کشور‌های آسیای میانه، هند و ... نیز از این واکسن در ایمنی سازی بهره می‌برند.

برای تزریق واکسن نیز کادر درمان شاغل در آی سی یو‌ها و سایر کادر درمان، سالمندان، بیماری‌های خاص و صعب العلاج و سپس بقیه گروه‌ها در دستور کار قرار دارند.

برای ایمنی جمعی در ایران چند میلیون دوز واکسن نیاز است؟

جهانپور در پاسخ به این سوال که برای ایمنی جمعی در ایران چند میلیون دوز واکسن نیاز است، گفت: در این زمینه دو نگاه وجود دارد اما برای خروج از همه گیری با نگاه بدبینانه ۷۰ میلیون نفر یعنی ۱۴۰ میلیون دوز واکسن و در نگاه خوشبینانه ۵۶ میلیون نفر یا ۱۱۲ دوز برای واکسن‌هایی که دو دوز هستند، مثل همین واکسن روسی اسپوتنیک وی نیاز داریم که از این مقدار حداقل ۴۰ میلیون دوز را وارد خواهیم کرد.

موفقیت بالای ۹۰ درصدی واکسن روسی

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره موفقیت و نتایج کارآزمایی بالینی واکسن روسی تصریح کرد: موفقیت ۹۱ و ۶ دهم درصد در جمعیت عمومی و ۹۱ و ۸ دهم درصد در جمعیت بالای ۶۰ سال واکسن اثبات شده است؛ این نشان می‌دهد که ایران انتخاب درستی داشته است. البته واکسیناسیون عمومی تنها با این واکسن نخواهد بود. کادر درمان عموما این واکسن را دریافت می‌کنند. حداقل یک واکسن دیگر از کشور هند مدارک فنی خود را ارائه کرده و در حال بررسی است که در صورت تایید از آن نیز در واکسیناسیون عمومی استفاده خواهیم کرد.

جهانپور که خود تا کنون دو مرتبه به کرونا مبتلا شده گفت: فروردین و مرداد سال جاری ابتلا به این بیماری را تجربه کردم و درباره این ویروس می‌توانم بگویم یک بار ابتلا شاید ایمنی سلولی ایجاد کند، اما زمانی که این ایمنی باقی خواهد ماند، مهم است. یافته‌های جمعی نشان می‌دهد، با یک بار ابتلا ایمنی کامل ایجاد نخواهد شد و امکان ابتلا را از افراد نمی‌گیرد، به ویژه که دوره ایمنی ویروس کرونا در بدن کوتاه است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار