نمکی گفت: اولین فردی که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق می‌کند، فرزند خودم است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: خوشبختانه با حمایت های مستمر و بی دریغ رئیس جمهور و همکاری دوستان در امور خارجه، وزارت راه و پیگیری سفیران ایران امروز مفتخریم واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شد.

او افزود: در ۶٣۵ بیمارستان مرجع دولتی، خیریه و خصوصی که در درمان بیماری کرونا خدمت رسانی کردند واکسیناسیون برای پرسنل آی سی یو انجام می شود.

نمکی تصریح کرد: پزشکان، پرستاران و پرسنل آی سی یو بیمارستان‌ها واکسینه می شوند و در بین اینها اولین فردی که واکسن اسپوتنیک روسی را تزریق می‌کند، فرزند خودم است.

 وزیر بهداشت بیان کرد: فرزند من آمده است تا بگوید خون ما سرخ تر از دیگران نیست و همه ما فدای خاک پای ملت ایران هستیم‌. او آمده تا بگوید؛" پدرم قول داد اولین‌کسی که واکسن را می زند از اعضای خانواده اش خواهد بود و حالا به وعده اش عمل کرده است".

به گفته او تا آخر بهمن موارد تازه‌ای از واکسن کرونا از منابع بسیار مطمئن وارد می‌شود.

نمکی گفت: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم فشارهای گسترده بین المللی با دست‌های بسته در اقیانوس بلای کرونا شنا کرد. روزگاری که همه مرزها را بر ما بسته بودند، سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما روا داشتند و مردم ما را از کمترین ها محروم کردند اما با لطف خداوند و با وفاق ملی و همدلی روز افزون توانستیم در مدتی بسیار کوتاه و با رشادت، شجاعت و وفاقی که در کادر سلامتی شکل گرفت و به خصوص در روزهای اول با کمترین امکانات از این بلا عبور کنیم.

او افزود: در رابطه با واکسن کووید ۱۹ سه راه را از روزهای نخست طی کردیم؛ نخست تکیه بر دانش داخلی و توجه به شرکت های دانش بنیان و با توجه به سابقه واکسن سازی که در پاستور و رازی داشتیم، دوم استفاده از انتقال دانش و تکنولوژی بیرون و اشتراک و همکاری با واکسن سازهای معتبر جهان و سوم استفاده از منابع معتبر و مطمین واکسن در دنیا.

نمکی گفت: همانطور که برخی داروها که در دنیا ادعا کردند در کنترل کووید۱۹ موثر هستند، در اسرع وقت به کشور رساندیم و تولیدش را هم آغاز کردیم، در زمینه انتخاب واکسن هم همین اقدام را انجام دادیم. واکسن تولید داخل قبل از بهار به ما نمی‌رسید، به همین دلیل باید گروه‌های آسیب‌پذیر را تحت واکسیناسیون قرار می دادیم. در این رابطه ما سعی کردیم از منابع معتبر جهان که اولاً واکسن شان فازهای کلینیکال ترایال یا آزمایش های انسانی را در سه فاز گذرانده باشند و دوم اینکه حتماً در چند کشور معتبر دیگر ثبت و مصرف آن آغاز شده باشد، انتخاب کردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در بین آنها یکی از منابعی که واکسیناسیون آن را آغاز کردیم، واکسن اسپوتنیک وی از گامالیای روسیه بود. در عین حال از ساینوفارم چین، آسترازنکا به عنوان یک منبع اروپایی و دو منبع هندی دیگر را هم که در قالب قرارداد با کواکس است را در دستور کار داریم.

نمکی تصریح کرد: سندی را با عنوان سند ملی واکسیناسیون تصویب کردیم که گروه های هدف و آسیب پذیر با رعایت همه جوانب در آن مشخص می‌شوند. امروز اولین گروه که مدافعان سلامت بودند را انتخاب کردیم؛ تا دو هفته دیگر سایر گروه های هدف در نظام سلامت به عنوان مدافعان خط اول جبهه سلامت واکسینه خواهند شد.

او گفت: همزمان سراغ افراد بالای ۶۵ سال، سرای سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای هستند، می رویم. امروز مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌های اتفاق افتاده در اثر کووید ۱۹، مربوط به بیماران زمینه ای و افراد بالای ۶۵ سال است، بنابراین گروه هدف ما برای کاهش بستری و مرگ و میر همین گروه خواهد بود.

نمکی بیان کرد: امیدواریم واکسن ساخت داخل در آینده نزدیک از چند مسیری که رفتیم، اعم از انتقال دانش فنی از طریق کشورهایی که با آنها قرارداد داریم و همچنین مسیر ساخت داخل که در مجموعه برکت و رازی که کار را دنبال می‌کنند، تولید شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: واکسن کرونا ، کووید 19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
آفرین جناب اقای دکتر نمکی عزیز درود بر شما
آخرین اخبار